Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oto nowa Dąbrowa Górnicza. Gotowe projekty już blisko [GRAFIKI]

Piotr Sobierajski
Tak ma wyglądać nowy układ komunikacyjny w mieście
Tak ma wyglądać nowy układ komunikacyjny w mieście mat. UM
Nie w tym roku, jak było to planowane, ale dopiero w pierwszym kwartale 2019 roku poznamy projekty nowego układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej, jaki opracowuje zwycięska w przetargu firma MOSTY Katowice.

Pierwotnie całość dokumentacji projektowej miała być gotowa w terminie 270 dni od 19 stycznia 2018 roku, a więc już w październiku powinniśmy wiedzieć, jak wyglądać będą nowe centra przesiadkowe w śródmieściu i Gołonogu oraz drogi rowerowe i układ komunikacyjny wzdłuż linii tramwajowej od granicy z Będzinem do ronda Budowniczych Huty Katowice. Okazało się jednak, że termin ten został przedłużony.

– Wykonanie projektów przesunięte zostało ostatecznie na 30 marca 2019 roku, co spowodowane było między innymi dodatkowymi ustaleniami z dostawcami mediów, które przebiegają na terenie planowanych do przebudowy części naszego miasta – informuje Lucyna Stępniewska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

W ramach budowy centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym w centrum trzeba zaprojektować m.in. parking na minimum 180 miejsc od strony ul. Kościuszki oraz na 180 miejsc od strony ul. Limanowskiego. Rozwiązanie powinno również uwzględniać miejsce na lokalizację wypożyczalni rowerów jak również zadaszonego parkingu dla rowerów, zarówno od strony ul. Kościuszki jak i od strony ul. Limanowskiego. Po obu stronach torów kolejowych ma się zmieścić minimum 50 rowerów. Centrum przesiadkowe powinno być tak zaprojektowane, aby jednocześnie mogło być obsługiwane przez minimum pięć autobusów komunikacji zbiorowej. Musi też być bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP.

Centrum przesiadkowe będzie wyposażone w monitoring, małą architekturę tj. ławki , automaty biletowe, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice informacyjne umożliwiające podawanie bieżących informacji dla korzystających z obiektów. Centrum przesiadkowe będzie bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP oraz przejściem podziemnym które połączy dworzec z peronami oraz ulicą Limanowskiego. Układ drogowy zostanie w sposób bezkolizyjny połączony tunelem po torami PKP, który łączyć będzie ulicę Kościuszki z ulicą Limanowskiego. Projektant w realizowanym zadaniu wykona opracowanie połączenia drogowego od skrzyżowania wylotu z tunelu pod dworcem PKP i ulicy Limanowskiego odcinek ulicy do skrzyżowania ulicy Robotniczej z ulicą Korzeniec.
Podobne rozwiązania komunikacyjne mają się też pojawić przy dworcu kolejowym w Gołonogu. Tam parking będzie miał 200 miejsc i ma się pojawić od strony ul. Piecucha. Tutaj tunel dla pieszych i rowerzystów będzie nie tylko w ciągu ul. Podłęknickiej, ale również Granicznej.

Dąbrowianie czekają też na remont obu dworców (w centrum i Gołonogu), który przez ostatnie lata pozostawał tylko w sferze marzeń, ale tym razem ma być inaczej. Dlatego, że miasto porozumiało się konkretnie z PKP, co pozwoliło na wspólne ogłoszenie przetargu na projekty centrów przesiadkowych.
W ramach projektu nowego układu drogowego od granicy z Będzinem do Ronda Budowniczych Huty Katowice ma powstać przez całe miasto droga rowerowa, prowadząca od ul. Sobieskiego do skrzyżowania ul. Piłsudskiego z Kasprzaka. Wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe pojawią się z kolei w centrum w rejonie skrzyżowania ul. Kościuszki z Królowej Jadwigi (przystanek tramwajowy przy poczcie zostanie przesunięty za skrzyżowanie z ulicą Kościuszki), na Merkurym w rejonie skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z aleją Róż oraz na Manhattanie w rejonie przejścia podziemnego w ciągu ul. Piłsudskiego.

Dla ułatwienia komunikacji pieszej oraz korzystania z komunikacji miejskiej, w ciągu ulicy Sobieskiego w miejscach przystanków tramwajowych i autobusowych wyniesione zostaną przejścia dla pieszych w poziomie jezdni.
W tym zadaniu opracowana zostanie też dokumentacja dla przebudowy geometrii skrzyżowania typu rondo u zbiegu ulic Sobieskiego i Chopina oraz w rejonie ulic Piłsudskiego i Morcinka.

Opracowana zostanie również dla przebudowy infrastruktury pieszej:

Opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy przejścia podziemnego
„CENTRUM”z uwzględnieniem wykonania drogi rowerowej o szerokości min. 2,5 m z wykonaniem zjazdów. Pozostałą szerokość przejścia podziemnego należy utrzymać dla ruchu pieszego. Opracowana dokumentacja musi uwzględniać zachowanie wszystkich dotychczasowych relacji ruchowych.

Opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy przejścia podziemnego „ MERKURY” z uwzględnieniem wykonania drogi rowerowej o szerokości min. 2,5 m z wykonaniem zjazdów. Pozostałą szerokość przejścia podziemnego należy utrzymać dla ruchu pieszego. Opracowana dokumentacja musi uwzględniać zachowanie wszystkich dotychczasowych relacji ruchowych.

Opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy przejścia podziemnego „ MANHATAN” z uwzględnieniem wykonania drogi rowerowej o szerokości min. 2,5 m z wykonaniem zjazdów. Pozostałą szerokość przejścia podziemnego należy utrzymać dla ruchu pieszego. Opracowana dokumentacja musi uwzględniać zachowanie wszystkich dotychczasowych relacji ruchowych, oraz wykonana zostanie dokumentacja dla likwidacji przejść podziemnych w rejonie: Huty Bankowej, Kasprzaka oraz likwidacji kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej.

– Ze szczegółowych analiz komunikacyjnych, które otrzymaliśmy niedawno, wynika m.in., że jeśli nic nie zrobimy, liczba samochodów wjeżdżających do centrum miasta nadal będzie rosła i za kilka lat Dąbrowa Górnicza stanie – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. - Dzięki analizom demograficznym łatwo wysnuć wniosek, że musimy się otworzyć na pozyskiwanie nowych mieszkańców. Z badań dotyczących jakości życia i oczekiwań społecznych wiemy, że poszerzają się potrzeby i aspiracje dąbrowian. Dlatego powinniśmy zaprojektować i zbudować nowe drogi prowadzące przez śródmieście Dąbrowy, które będą stanowiły alternatywę dla już istniejących, zbudować centra przesiadkowe przy dworcach kolejowych, połączyć tunelami komunikacyjnymi obszary znajdujące się z obu stron torów, usprawnić transport publiczny, doprowadzić do zrównoważenia uczestników ruchu, udostępniając przestrzeń w centrum pieszym i rowerzystom, otworzyć miasto na napływ kapitału i rozwój przedsiębiorczości oraz stworzyć nowe, atrakcyjne przestrzenie miejskie – dodaje.

Dlatego priorytetem jest także budowa nowej drogi, łączącej ul. Poniatowskiego i Kolejową z ulicą Perla. Ma to być główna droga, którą będzie można ominąć ścisłe centrum miasta. W stronę Pogorii III i Parku Zielona poprowadzi kierowców wspomniany nowy tunel pod torami w ciągu ul. Kościuszki, natomiast w ciągu ul. Konopnickiej pojawi się pod torami kolejowymi przejście tylko dla pieszych i rowerzystów.

– Po spotkaniach i konsultacjach z mieszkańcami wiemy, że mamy w centrum nadmierny ruch samochodów, za chwilę zakorkuje nam się centrum miasta. M.in. dlatego, że w 2010 roku mieliśmy w mieście zarejestrowanych 65 tys. samochodów, a dziś jest ich już 85 tysięcy. Śródmieście powinno być bardziej dostępne dla pieszych, rowerzystów, osób niepełnosprawnych. Dziś jest ono podzielone na cztery ćwiartki, rondem i przejściem podziemnym, które blokują płynne, łatwe poruszanie się po centrum – mówi Wojciech Czyżewski, przewodniczący zespołu ds. Fabryki Pełnej Życia.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Oto nowa Dąbrowa Górnicza. Gotowe projekty już blisko [GRAFIKI] - Dąbrowa Górnicza Nasze Miasto

Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto