Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągiem z Dąbrowy Górniczej do Krakowa? Tak, to będzie możliwe dzięki pewnym już inwestycjom w ramach Kolei Plus

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W poniedziałek 5 grudnia w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach podpisanych zostało sześć umów na realizację Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 rok. To zapowiada duże zmiany także w Dąbrowie Górniczej

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W poniedziałek 5 grudnia w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach podpisanych zostało sześć umów na realizację Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 rok. To zapowiada duże zmiany także w Dąbrowie Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugała-Astaszow/UM DG
W poniedziałek 5 grudnia w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach podpisanych zostało sześć umów na realizację Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku. To bardzo ważne decyzje dla Dąbrowy Górniczej, która dzięki takiemu kierunkowi rozwoju infrastruktury kolejowej w Zagłębiu i na Śląsku zyskuje spore szanse na bezpośrednie połączenia kolejowe z Krakowem, a pierwszym krokiem w tę stronę będzie odbudowa przystanku kolejowego na Tworzniu.

Wiceprezydent Damian Rutkowski podpisał się w poniedziałek 5 grudnia pod umową ze spółką PKP PLK, dotyczącą odbudowy łącznika między stacjami Gołonóg i Tworzeń. Inwestycja będzie szansą na skomunikowanie w przyszłości centrum Dąbrowy Górniczej z Krakowem. Na pewno centrum miasta zostanie natomiast połączone ze Strzemieszycami oraz Sławkowem.

Wielu mieszkańców pamięta, że jeszcze w 2000 roku z przystanku kolejowego w Tworzniu kursował bezpośredni pociąg do Krakowa. W kolejnym roku połączenie zostało zastąpione przesiadką w Jaworznie Szczakowej, a w 2009 roku w ogóle zlikwidowane. Kilka lat później ten sam los spotkał przystanek Dąbrowa Górnicza Huta Katowice.

Teraz, jak informuje miastom, dzięki programowi Kolej Plus, przystanek pasażerski w Tworzniu ma zostać odbudowany, a stacja w Gołonogu rozbudowana. Wartość dąbrowskiej inwestycji szacowana jest na 116 milionów zł.

To jedno z sześciu zamierzeń, na które umowy zostały w poniedziałek podpisane w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Wartość wszystkich opiewa na prawie 1,5 mld zł, z czego wkład własny w wysokości ponad 317 przekaże samorządom Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

– Dzięki tym dotacjom w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wybudowanych i wyremontowanych zostanie łącznie około 100 km torów – podkreśla Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

– Dla Dąbrowy Górniczej odbudowa łącznika między stacjami w Gołonogu i Tworzniu będzie szansą na bezpośrednie skomunikowania centrum naszego miasta przez linię 133 z Małopolską i Krakowem – podkreśla Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej, który podpisał się w poniedziałek pod umowę ze spółką PKP PLK.

– Jako miasto mamy wkład w owocną współpracę metropolii i PKP PLK, która swój początek ma w budowie naszych centrów przesiadkowych – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. Wspólne inwestycje miasta i PKP PLK w centrum i Gołonogu metropolia dofinansowała bowiem kwotą 26 mln zł.

To będą wielkie zmiany

Będą lepsze podróże pociągiem z Orzesza do Katowic i dogodniejsze połączenia kolejowe dla mieszkańców Bytomia, Dąbrowy Górniczej, Rudy Śląskiej i Pyskowic oraz innych miejscowości w woj. śląskim. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 6 umów za 1,5 mld zł z liderami realizacji projektów z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Umowy na realizację projektów z Programu Kolej Plus podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz prezydenci i burmistrzowie miast Bytom, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Mikołów, Pyskowice, Ruda Śląska – liderzy projektów. Szacowana wartość sześciu inwestycji w województwie śląskim to prawie 1,5 mld zł.

Więcej połączeń z Katowic do Orzesza

Planowana jest dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami. Zwiększy się przepustowość linii, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech. W ramach zadania wybudowane zostanie 20 km toru i sieci trakcyjnej. Powstaną nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Wartość projektu to ok. 460 mln zł. Pełna nazwa zadania „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych”- wnioskodawca Miasto Mikołów.

Pociągiem przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę do Tychów

Dzięki przywróceniu ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami, mieszkańcy południowych dzielnic Katowic: Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia, zyskają lepszy dostęp do pociągów. Szacowany czas przejazdu Tychy – Katowice to 29 min. Obecnie trasa jest wykorzystywana głównie w ruchu towarowym. Po realizacji projektu z Programu Kolej Plus pojadą pociągi pasażerskie. Wybudowana mijanka w Katowicach Murckach usprawni przewozy. Zwiększy się bezpieczeństwo, dzięki budowie trzech bezkolizyjnych skrzyżowań torów z drogami w miejscu przejazdów w poziomie szyn. Wartość tego zadania to ponad 140 mln zł. Pełna nazwa zadania „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy - Katowice Murcki - Katowice Ligota linią kolejową nr 142”- wnioskodawca Miasto Katowice.

Nowe połączenie Bytomia z Rudą Śląską

Budowa nowej łącznicy kolejowej usprawni połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami. Podróż pociągiem z Bytomia do Rudy Chebzie zajmie 10 min. To będzie nowe, atrakcyjne, bezpośrednie połączenie miast. Zwiększy się dostęp do kolei, dzięki budowie nowych przystanków Ruda Orzegów oraz Bytom ul. Zabrzańska. Projekt obejmuje budowę 5 km nowych linii kolejowych oraz modernizację 4 km linii między Zabrzem Biskupicami a Rudą Chebzie (nr 189). Szacowana wartość przedsięwzięcia to ponad 270 mln zł. Pełna nazwa zadania „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wsch. w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska” – wnioskodawca Miasto Bytom.

Nowe przystanki w Rudzie Śląskiej i alternatywne połączenie z Gliwic do Katowic

Mieszkańcy Gliwic i Rudy Śląskiej będą mieć alternatywne połączenie kolejowe z Katowicami. Linia, która przebiega przez Rudę Kochłowice i łączy Gliwice z Katowicami - wykorzystywana w ruchu towarowym, będzie przygotowana do przewozów pasażerskich. W ramach projektu wybudowanych zostanie 7 nowych stacji i przystanków: Gliwice os. Wyzwolenia, Zabrze Makoszowy, Ruda Bielszowice, Ruda Halemba, Ruda Wirek, Ruda Kochłowice, Chorzów Hajduki. Pociągi z Rudy Kochłowice dojadą do Katowic w 18 min. Wartości inwestycji to ponad 350 mln zł. Pełna nazwa zadania „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice - Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice - Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald” - wnioskodawca Miasto Ruda Śląska.

Kolej wróci do centrum Pyskowic

Kolejowe połączenie stacji Pyskowice i Pyskowice Miasto umożliwi budowa zelektryfikowanej linii. Mieszkańcy centrum Pyskowic zyskają wygodny dojazd do Katowic przez Gliwice w czasie ok. 45 min. Odbudowa stacja Pyskowice Miasto zapewni lepszy dostęp do pociągów także osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Szacowana wartość zadania to 94 mln zł. Pełna nazwa „Odbudowa rozebranej linii kolejowej nr 198 Pyskowice - Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia na trasie: Katowice - Gliwice - Pyskowice Miasto”- wnioskodawca Miasto Pyskowice.

Rozwój połączeń kolejowych na terenie Dąbrowy Górniczej

Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej będą mieć jeszcze lepszy dostęp do pociągów. Zostanie odbudowany przystanek Dąbrowa Górnicza Tworzeń na linii Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice. Linia zostanie przedłużona do stacji Dąbrowa Górnicza. Dodatkowy tor dla połączeń aglomeracyjnych usprawni ruch kolejowy m.in. w Gołonogu między Dąbrową Górniczą a Katowicami. Zadanie ma wartość ok. 120 mln zł. Pełna nazwa „Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg” – wnioskodawca miasto Dąbrowa Górnicza.

Będzie połączenie kolejowe Katowic z Jastrzębiem-Zdrój

W listopadzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego na odbudowę linii kolejowych do Żor i Jastrzębia-Zdroju o szacowanej wartości 475 mln zł. Po latach mieszkańcy tych miast zyskają szybkie i wygodne połączenie z Katowicami. Sześć dziś podpisanych umów i umowa na odbudowę linii kolejowych do Żor i Jastrzębia-Zdroju to łącznie siedem projektów o wartości blisko 2 miliardów złotych przewidzianych do realizacji z Programu Kolej Plus w woj. śląskim.

34 projekty do realizacji w ramach Programu Kolej Plus

W ramach Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje, które zostały zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw: siedem w woj. śląskim, pięć w woj. lubelskim oraz wielkopolskim, po cztery w woj. małopolskim i mazowieckim, trzy w woj. dolnośląskim, dwa w woj. łódzkim, po jednym w woj.: lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim. Projekty wybrane do realizacji obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.

Projekty w Programie obejmują:

  • 10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,
  • 14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,
  • 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,
  • 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.

Co dalej?

Dzięki inwestycjom niemal 100 km torów kolejowych zostanie odbudowanych, rozbudowanych lub przywróconych ruchowi pasażerskiemu. Na trasach powstanie 14 nowych przystanków osobowych.

– Od planów i koncepcji przechodzimy dzisiaj do najbardziej widocznego etapu powstania Kolei Metropolitalnej, czyli budowy nowych lub modernizacji istniejących torów, a także budowy nowych przystanków kolejowych, które w znacznym stopniu sprawią, że kolej będzie bardziej dostępna dla mieszkańców – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, w którym odpowiada za rozwój transportu publicznego.

– Podpisanie umów, to – owszem – początek budowy, ale to także niejako zwieńczenie dotychczasowych prac nad obszerną dokumentacją, która jest wymagana przy tego typu inwestycjach. Było to możliwe dzięki dobrej współpracy i skoordynowaniu działań w ramach samej Metropolii, ale również dobrej współpracy z gminami, które z nami bezpośrednio sąsiadują i z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego. Realizacja dofinansowanych projektów z Kolei Plus ma również ogromne znaczenie dla dalszych planów inwestycyjnych związanych z budową dodatkowych torów dla potrzeb Kolei Metropolitalnej na głównych liniach kolejowych – dodaje Kwitek.

Kolejnym etapem po podpisaniu umów będzie ogłoszenie przez PKP PLK postępowań przetargowych na opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej, która będzie podstawą do przygotowania przetargów na prace budowlane. Wyjątkiem jest projekt zakładający odtworzenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Gliwicami a centrum Katowic przez południowe dzielnice Zabrza, Rudy Śląskiej, z nowym przystankiem w Chorzowie, gdzie od razu zostanie ogłoszony przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią pieniądze budżetu państwa i ok. 2 mld zł to fundusze jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego - kolei.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto