Powstało nowe dojście do stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej. Pasażerowie łatwiej pokonają wielki plac budowy

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej powstało nowe, asfaltowe dojście do stacji kolejowej w śródmieściu 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej powstało nowe, asfaltowe dojście do stacji kolejowej w śródmieściu Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE UM DG
Udostępnij:
Dąbrowa Górnicza, W śródmieściu zamknięta jest od kilku miesięcy ulica Kościuszki. Nie było też normalnego dojścia na perony dworcowe, by móc wsiąść do pociągu. Trzeba było korzystać z tymczasowego przejścia, którego pokonanie zdaniem części dąbrowian nie należało do łatwych. Miasto zapowiadało, że sytuacja wkrótce się zmieni. I tak też się stało. Pod koniec listopada powstało nowe, wyasfaltowane dojście dla pasażerów na dworcowe perony.

Od roku trwa w mieście ogromna inwestycja. Przy dworcu PKP w śródmieściu, którego remont ma się wkrótce rozpocząć, powstaje centrum przesiadkowe, tunel samochodowy pod torami kolejowymi, nowe perony, a także całkiem nowa droga, będąca obwodnicą śródmieścia. Przedsięwzięcie jest na takim etapie, że dojście na przebudowywane perony dworcowe było utrudnione. Trzeba było iść nierówną, częściowo nieoświetloną tymczasową drogą wzdłuż fabrycznej hali byłej Dąbrowskiej Fabryki Obrabiarek Defum. Dąbrowianie wskazywali na konieczność przygotowania innej trasy. I doczekali się zmian.

Od ponad trzech tygodni działają już nowe windy na stacji kolejowej w śródmieściu Dąbrowy Górniczej, ułatwiające dotarcie do peronu nr 2 od strony ul. Kościuszki i Limanowskiego, a teraz wyznaczone zostało nowe dojście asfaltowe od centrum miasta. Obecnie można dostać się na peron wyasfaltowanymi fragmentami ul. Kościuszki oraz Kolejowej. Piesi schodzą w dół do wybudowanego na skrzyżowaniu obu ulic ronda. Potem w lewo i lekko w górę nowym śladem ulicy Kolejowej i jeszcze raz w lewo.

– Dojście, które wyznaczyliśmy teraz dla pieszych prowadzi na całej długości po asfalcie – podkreśla Arkadiusz Stolarz, dyrektor kontraktu z firmy Nowak-Mosty, która wspólnie ze spółką Complex Dąbrowa Górnicza buduje centrum przesiadkowe i przebudowuje układ drogowy-torowy wokół stacji.

Docelowo po opisanej powyżej trasie można będzie dojechać na parking, który powstaje przed dworcem od strony ul. Kolejowej oraz tunelem pod torami na drugi parking od strony ul. Limanowskiego. Na obu mieszkańcy będą mieć do dyspozycji 375 miejsc postojowych, przy dworcu można będzie także zostawić rower.
Do centrum przesiadkowego od strony ul. Kolejowej dojedziemy również kilkoma liniami autobusowymi.

Dąbrowski dworzec wypięknieje i znów będzie służył podróżnym

Wkrótce rozpocznie się natomiast kompletna przebudowa zabytkowego budynku dworca kolejowego. Firma Berger Bau ma wykonać to przedsięwzięcie do litego 2023 roku. Spółka wyceniła prace na prawie 15 mln zł.
Dąbrowski dworzec, dziś będący w opłakanym stanie, to bliźniak dworca w Myszkowie. Ten drugi miał nieco więcej szczęścia i został całkowicie zmodernizowany już w 2014 roku. A jak zmieni się dąbrowski dworzec?

Jak informuje PKP S.A. pochodzący z 1888 roku dworzec, na dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej, przejdzie prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru, a co najważniejsze zostanie na nim przywrócona obsługa podróżnych. Zabytkowy charakter dworca podkreślą odtworzone na wzór historycznych stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Całość uzyskanego efektu estetycznego podkreśli nowa iluminacja budynku.

Zmieni się także wnętrze budynku. Przywrócona zostanie obsługa podróżnych, która będzie odbywać się w holu pełniącym jednocześnie funkcję ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni. Zaaranżowano ją w nowoczesny sposób, nawiązując poprzez częściowo ceglane wykończenie ścian do wyglądu elewacji dworca. Pozostałe ściany zostaną pomalowane na kolory utrzymane w odcieniach szarości, tak jak posadzka wykonana z wielkoformatowych granitowych płyt. Aranżację wnętrza uzupełni nowoczesne oświetlenie, umieszczone w podwieszanym, listwowym suficie.

Poczekalnia będzie wyposażona również w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej sąsiedztwie zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, dwa lokale na wynajem, a w zachodnim skrzydle na dwóch kondygnacjach będą się mieścić powierzchnie przeznaczone dla samorządu. Resztę powierzchni zajmą pomieszczenia techniczne oraz biura.

Od jutra kwarantanna zostaje skrócona

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Paweł
Oby tylko wykonawca robót dbał o to, żeby nowe wyasfaltowane przejście nie było zafajdane błotem po kostki, jak miało to miejsce w pierwszych dniach po jego otwarciu.
Dodaj ogłoszenie