Prowadzą warsztaty przeciwdziałające przemocy dla uczniów i nauczycieli

Anna Witek
Psycholog Wiesława Bernadziuk w trakcie spotkania z młodym człowiekiem i jego matką.
Psycholog Wiesława Bernadziuk w trakcie spotkania z młodym człowiekiem i jego matką.
Bajka profilaktyczno-wychowawcza "W krainie smoków" jest przykładem zajęć przeciwko agresji i przemocy prowadzonych przez pracowników dąbrowskiej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej dla uczniów klas I - III szkoły ...

Bajka profilaktyczno-wychowawcza "W krainie smoków" jest przykładem zajęć przeciwko agresji i przemocy prowadzonych przez pracowników dąbrowskiej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej dla uczniów klas I - III szkoły podstawowej.
Treść bajki jest następująca: Króla Drapieżnika I zaczynają swędzieć pazury, z tego powodu straszy nimi i krzywdzi Bogu ducha winne smoczki. Dopiero inny smok uświadamia królowi, że może chować swoje pazury, podobnie jak złe emocje.

- Ten przykład uświadamia dzieciom, że ty jesteś panem swojej ręki, która uderza inne dziecko. Bajka pokazuje, jak radzić sobie ze złością. Co ciekawe podczas zajęć dzieci same mają pomysły na hamowanie negatywnych uczuć - mówi Wiesława Bernadziuk, psycholog z dąbrowskiej poradni.

Pracownicy poradni prowadzą również spotkania przeciwdziałające przemocy i agresji dla starszych uczniów (np. gimnazjów i szkół średnich).

- Podczas zajęć pokazujemy jak rozwiązywać konflikty, radzić sobie ze złością, rozładowywać negatywne emocje i jak je nazywać. Uświadamiamy, że słowa też mogą ranić, staramy się ćwiczyć empatię, czyli lepsze zrozumienie drugiej osoby - podkreśla psycholog Wiesława Bernadziuk.

Same zajęcia nie rozwiążą problemu agresji czy przemocy w szkołach, jeżeli nie będą poparte szkolnym systemem wychowawczym wobec agresywnych zachowań.

- Cała klasa nie jest agresywna, zazwyczaj to trzech, czterech uczniów. Dlatego poznanie dziecka poprzez nawiązywanie kontaktów z uczniami i zainteresowanie problemami uczniów to połowa sukcesu. W klasie jednej ze szkół było trzech agresywnych chłopców. Jeden z nich był chory neurologicznie, trzeba więc było w jego przypadku rozpocząć leczenie. Drugi chłopiec przeżywał rozwód swoich rodziców, czyli znalazł się w sytuacji kryzysowej. Trzeci właśnie utracił status jedynaka i chciał odzyskać dawną pozycję. Ten przykład dowodzi, że każdy z nich wymagał indywidualnego podejścia i rozpoczęcia innej terapii. Nauczyciel nie powinien kierować się schematami. Należy krytykować niewłaściwe zachowania, ale nie osoby, poza tym nauczyciel nie może sobie pozwolić na wyzwiska czy uderzenia, musi być wzorcem zachowań dojrzałych - wylicza Wiesława Bernadziuk.

W regulaminie szkół najważniejszymi środkami zaradczymi wobec zachowań agresywnych są stały nadzór na przerwach, reagowanie na wszelkie przejawy agresji i natychmiastowe interwencje pedagoga lub wychowawcy.

- Reakcja musi być szybka, by dziecko nie czuło się bezkarne. Czasem wystarczy pogrozić palcem, uświadomić uczniowi że jest obserwowany - podkreśla psycholog. - Rzadkim w szkole zjawiskiem jest zadośćuczynienie krzywdy. Stosuje się najczęściej karę, a naprawienie krzywdy pozostaje w sferze idei. Dziecko lepiej zapamiętuje, jak nie powinno postępować, jeżeli wykona jakąś pracę na rzecz ofiary lub środowiska szkolnego.

Podatek od psa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie