Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa DK1 do parametrów drogi ekspresowej w Dąbrowie Górniczej. Piesi i kierowcy będą bezpieczni? Zamkną zjazd z węzła Pogoria

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W poniedziałek 19 lipca mieszkańcy Ząbkowic i Antoniowa zablokowali DK1. Zapowiadają kolejne tego typu przedsięwzięcia 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W poniedziałek 19 lipca mieszkańcy Ząbkowic i Antoniowa zablokowali DK1. Zapowiadają kolejne tego typu przedsięwzięcia Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Przebudowa DK1 do parametrów drogi ekspresowej w Dąbrowie Górniczej trwa już od kilku tygodni, ale cały czas wzbudza emocje. Zwłaszcza wśród mieszkańców Ząbkowic, Antoniowa i Ujejsca, którzy obawiają się zaplanowane prace skomplikują im codzienny dojazd i wyjazd z tych dzielnic. Część z nich domaga się postawienia tymczasowej sygnalizacji świetlnej. Zapytaliśmy w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, czy to w ogóle możliwe? Okazało się, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez miasto, sygnalizacji nie będzie, ale wykonawcy prac będą się starać tak zorganizować ruch, by utrudnień było jak najmniej.

Ponad tydzień temu, w poniedziałek 19 lipca, mieszkańcy dąbrowskich dzielnic Ząbkowice i Antoniów po raz pierwszy zablokowali przebudowywaną właśnie do parametrów drogi ekspresowej drogę krajową nr 1. I zapowiadają, że zrobią to ponownie, ale wówczas znacznie dłużej, jeśli nie poprawi się tu bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Jak podkreślają, zostali odcięci od świata, a do tego włączenie się do ruchu na DK1 jest teraz dla nich bardzo niebezpieczne.

Cała konfliktowa sytuacja związana jest z rozpoczętą na dobre przebudową prawie 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej. To inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonywana na terenie Dąbrowy Górniczej przez Budimex. Na początek zamknięty został przejazd przez DK1 z Antoniowa do Ząbkowic (i w drugą stronę) na skrzyżowaniu z ul. Kusocińskiego (oprócz autobusów), co spowodowało spore zamieszanie.

Stawiają na dwa ronda, nie będzie sygnalizacji

Okazuje się, że zaplanowane zmiany, które zostaną wprowadzone pod koniec lipca, zostały już ustalone. I nic się nie zmieni. Najważniejsze planowane zmiany to utworzenie rond – na skrzyżowaniach DK1 z ul. Konstytucji i w rejonie wiaduktu przy ul. Ujejskiej. Wyłączona zostanie jezdnia w kierunku Tychów, a ruch w obu kierunkach będzie się odbywał jezdnią w stronę Siewierza.

– Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na której zlecenie prowadzona jest ta inwestycja, zadeklarowała wprowadzenie zmian między 26 a 30 lipca. Dla nas bardzo ważne jest, aby w trakcie prac mieszkańcy Ząbkowic, Antoniowa czy Ujejsca mogli przemieszczać się w miarę płynnie po obu częściach swoich dzielnic, które przecina DK1 – informuje Arkadiusz Grządziel, naczelnik Wydziału Infrastruktury Miejskiej w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Przy zamknięciu przejazdów przez DK1 ul. Kusocińskiego i ul. Kryniczną, kierowcy, żeby dostać się na drugą stronę, będą mogli wyjeżdżać na DK1 i korzystać z rond. Na modernizowanym dąbrowskim odcinku DK1 wyłączone zostaną sygnalizacje świetlne, w trakcie robót wyznaczone będą też tymczasowe przejścia dla pieszych.

- Na podstawie doświadczenia wykonawcy z innych realizowanych kontraktów o podobnym charakterze, budowa tymczasowych rond jest rozwiązaniem najlepiej usprawniającym ruch samochodowy – mówi Dorota Marzyńska – Kotas z katowickiego oddziału GDDKiA.

- Komunikacja w ciągu DK1 będzie odbywała się dwukierunkowo, po jednej jezdni, za wyjątkiem dwóch miejsc, w których realizowane są roboty mostowe na kładkach w ciągu ulic Karsów i Konstytucji. Tam ruch odbywać się będzie po jednym pasie ruchu na każdej jezdni. Budowa sygnalizacji świetlnej doprowadziłaby do spowolnienia i czasowego wstrzymywania ruchu na DK1 oraz tworzenia się dużych zatorów. Sprawność tego typu rozwiązań można było zweryfikować na budowanej autostradzie A1 Częstochowa-Tuszyn – dodaje.

Muszą zamknąć wjazd do Ząbkowic?

Spore obawy mieszkańców Ząbkowic czy Tucznawy związane są również z planowanym zamknięciem zjazdu z DK1 na ul. Armii Krajowej na węźle Pogoria. To oznaczałoby, że wjazd do dzielnicy Ząbkowice byłby możliwy w zasadzie z DK1 tylko od ul. Konstytucji. Czy tak faktycznie będzie?

- Węzeł Pogoria jest mocno uzbrojonym w media elementem. Przebudowa tych mediów i sieci, a następnie budowa nowych jezdni będzie zatem możliwa jedynie po zamknięciu zjazdów. Wjazd do dzielnicy Ząbkowice będzie możliwy zarówno od ul. Kusocińskiego jak również od ul. Walentego Roździeńskiego w Dąbrowie Górniczej – deklaruje Dorota Marzyńska – Kotas.

Jak dodaje przy realizacji tego typu inwestycji należy liczyć się z nieuniknionymi czasowymi utrudnieniami, ponieważ zamykanie kolejnych dróg jest niezbędne celem przebudowy poszczególnych elementów infrastruktury i odbudowy nawierzchni.

- Wykonawca, między innymi poprzez budowę tymczasowych rond, podjął wszelkie możliwe działania usprawniające ruch komunikacyjny na przebudowywanym odcinku. Z uwagi na trwający w dalszym ciągu proces uzgodnień i zatwierdzeń dokumentacji wykonawczych w zakresie sieci uzbrojenia podziemnego, wykonawca planuje wyłączenie węzła Pogoria w połowie sierpnia tego roku, po uzyskaniu wszystkich zatwierdzeń. Wyłączenie łącznic węzła jest niezbędnym etapem dla prawidłowego wykonania robót – podkreśla przedstawicielka GDDKiA.

Tymczasowa organizacji ruchu przewiduje także usytuowanie na istniejących skrzyżowaniach przejścia dla pieszych. Przejścia będą oznakowane oraz dodatkowo oświetlone.

Czym zajmą się ekipy drogowców?

A co będzie się działo w najbliższym czasie na dąbrowskim, przebudowywanym odcinku DK1? Wykonawca, czyli Budimex, będzie realizował roboty branżowe, związane między innymi z przebudową kolizji na urządzeniach i sieciach infrastruktury podziemnej oraz naziemnej.

- Zajmie się także budową nowej infrastruktury podziemnej, planuje roboty mostowe związane z budową podpór i ustrojów nośnych kładek dla pieszych i przepustów drogowych oraz roboty drogowe dla części dróg łącznikowych i dojazdowych oraz węzeł Ząbkowice. W trasie głównej w zakresie drogowym wykonawca po wprowadzeniu kolejnego etapu tymczasowej organizacji ruchu przystąpi do robót rozbiórkowych barier, elementów oznakowania, itp., a także frezowania starej nawierzchni oraz robót ziemnych, konstrukcyjnych i nawierzchniowych – wylicza Dorota Marzyńska – Kotas.


Jak będzie finalnie wyglądać nowa S1?

Docelowo pokonanie DK1, która ma stać się „ekspresówką”, ma być możliwe na węźle Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Trasa do listopada 2023 r. ma stać się drogą ekspresową. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. Czas projektowana nie jest objęty tym wyłączeniem. Uwzględniając te terminy, GDDKiA przyjmuje, że droga będzie gotowa do listopada 2023 r. Wartość zadania wynosi ponad 282 mln 122 tys. zł.

Wykonawca będzie musiał przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska, m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Droga ekspresowa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiegać będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto