Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przedłuża się kontrola w Pałacu Kultury Zagłębia. Nie ma nowego dyrektora, a trzeba zaczynać remont

Piotr Sobierajski
Pałac Kultury Zagłębia jest jedną z największych instytucji
Pałac Kultury Zagłębia jest jedną z największych instytucji fot. Lucyna Nenow
W tym tygodniu miała się zakończyć kontrola dąbrowskich urzędników w Pałacu Kultury Zagłębia. Skierował ją tam prezydent miasta Zbigniew Podraza po tym, jak okazało się, że pod koniec ubiegłego roku w kasie tej instytucji brakuje 450 tys. zł.

Na wyniki kontroli czekają nie tylko mieszkańcy, ale także radni. Dziwnym trafem audyt wciąż się przedłuża, a jego efektów nie widać.

Pierwotnie przegląd stanu finansów PKZ miał się zakończyć 28 lutego, potem 4 marca. Kolejny wyznaczony termin to 18 marca. Czy tym razem to już ostateczna data? To ważne, bo w maju br. ma ruszyć generalny remont placówki, a nadal nie wiadomo, kto zostanie jej nowym szefem.

Im dłużej trwa kontrola, tym bardziej wydłuża się czas ogłoszenia konkursu na to stanowisko. Poza tym PKZ ma skontrolować także Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej, ale wcześniej musi być znany finał finansowej lustracji.

Ta w PKZ trwa nadal, ale już 18 lutego dyrektor Grzegorz Perz złożył rezygnację ze swojej funkcji. Rezygnację przyjął prezydent miasta. Nieoficjalnie wiadomo, że w kasie Pałacu może brakować znacznie więcej gotówki, niż wspomniane wcześniej 450 tys. zł.

Pojawiły się także informacje, że do dąbrowskiej prokuratury wpłynęło już zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez byłego dyrektora PKZ. Sprawdziliśmy. Nie pojawił się tam żaden wniosek w tej sprawie.

- PKZ funkcjonuje normalnie, nie ma żadnego zagrożenia dla zaplanowanych imprez i remontu - przekonuje Bartosz Matylewicz z Urzędu Miejskiego. Skąd zatem opóźnienia w kontroli?

- Sprawdzanie dokumentów i kontrola w zasadzie już się zakończyły, a teraz trwa sporządzanie protokołu pokontrolnego - mówi Dawid Orpych, zastępca dyrektora PKZ.

- Całość trochę się przedłuża z racji tego, że tych dokumentów było dość dużo. Poza tym łatwiej jest przygotować pisemne podsumowanie kontroli tutaj, na miejscu, mając do dyspozycji potrzebne materiały - dodaje.

Jak ustaliliśmy, konkurs na stanowisko nowego dyrektora Pałacu zostanie rozpisany dopiero po wyjaśnieniu wszystkich kwestii finansowych. Między innymi dlatego, że kandydaci na to stanowisko mają prawo do wglądu w rozliczenia i sytuację finansową tej instytucji, po to, by móc przygotować własny plan jej funkcjonowania.

- Przedłużająca się kontrola nas martwi, bo czas odgrywa tu niebagatelną rolę - mówi radny Tomasz Pasek z PO.

- Dopóki nie znamy wyników, nie możemy skierować tam przedstawicieli Komisji Rewizyjnej - dodaje.

W przyszłym tygodniu ma być natomiast znana konkretna firma, która w maju rozpocznie pierwszy etap remontu PKZ. Łącznie będzie kosztował 50 mln zł. Pierwszy etap modernizacji obejmie m.in. przebudowę tarasów zewnętrznych i przybudówek.

Trochę historii

PKZ, obok warszawskiego Pałacu Kultury i Nauki, to najlepszy przykład monumentalnego stylu socrealistycznego. Jest wpisany na listę zabytków. Imponuje gabarytami (4,7 tys. m kw. powierzchni).

Wybudowano go w latach 1951-58. Pomysłodawcą jego powstania był wojewoda śląsko-dąbrowski Aleksander Zawadzki, a Komitet Budowy Pałacu Kultury zawiązał się w 1949 roku. Wyjątkowy charakter mają wnętrza Pałacu, wyłożone marmurami oraz ręcznie malowanymi kaflami.

Czy dąbrowski Pałac był dotychczas źle zarządzany? Komentuj!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto