Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przejazd kolejowy w Dąbrowie Górniczej przechodzi do historii. Zastąpi go tunel pieszo-rowerowy. Od 15 września kierowcy pojadą objazdami

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Przejazd kolejowy za rondem na ul Kościuszki zostanie zamknięty 15 września. Kierowców czekają znów objazdy 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Przejazd kolejowy za rondem na ul Kościuszki zostanie zamknięty 15 września. Kierowców czekają znów objazdy Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Najbliższe dni będą miały wyjątkowy wymiar w Dąbrowie Górniczej. Po raz ostatni w historii miasta będzie można bowiem samochodem pokonać przejazd kolejowy na ulicy Konopnickiej. W środę 15 września przejazd zostanie zamknięty. I nigdy już żaden kierowca nie uda się tędy na Pogorię czy do Parku Zielona. W tym miejscu powstanie bowiem tunel pieszo-rowerowy.

Jak poinformowało właśnie miasto w środę 15 września definitywnie zostanie zamknięty przejazd na ul. Konopnickiej. Wtedy też w jego rejonie rozpoczną się kolejne prace związane z przebudową układu drogowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej i budową nowego centrum przesiadkowego wokół dworca kolejowego, który czeka także na gruntowną przebudowę.

- Przejazd kolejowy będzie nieprzejezdny dla samochodów. Nadal będą korzystać z niego piesi i rowerzyści. W czasie zamknięcia prowadzona będzie modernizacja torowiska i budowa tunelu pieszo-rowerowego pod torami, który zastąpi przejazd – informują pracownicy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Wracają na stałe objazdy

Kierowcy, którzy będą chcieli przejechać przez tory, będą musieli korzystać z objazdów. Objazd do ulic Konopnickiej i Limanowskiego prowadzony będzie ulicami: Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Graniczną i Łączącą. Objazd w kierunku ul. Królowej Jadwigi przebiegnie analogicznie w drugą stronę.

Zamknięcie przejazdu jest ostateczne – ruch samochodowy już tam nie wróci. Docelowo auta jeździć będą nowym tunelem drogowym pod torami, który powstaje przy stacji kolejowej.

- Na razie dokładny termin jego otwarcia nie jest ustalony. Wcześniej planowano, że przejazd zostanie zamknięty dopiero w momencie oddania do użytku tego tunelu. Jednak ze względu na optymalizację prac i wykorzystanie kolejowych zgód na wyłączenie toru z ruchu, zdecydowano się na ten krok już teraz – informuje miasto.

Zmienia się cały układ drogowy w mieście, powstaje centrum przesiadkowe

Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Prace ruszyły w październiku 2020 r., a wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. W jej ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji.

Inwestycja wpisuje się też w plany Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, dotyczące uruchomienia Kolei Metropolitalnej. W mieście będą mogły powstać dwa tory dla pociągów metropolitalnych, pozwalających na częstszy i szybszy przewóz pasażerów między Dąbrową Górniczą i innymi miastami aglomeracji. Początkowo, z przeznaczeniem dla nich, ułożony będzie jeden dodatkowy tor, zachowana zostanie też rezerwa terenowa na potrzeby wykonania drugiego. Z myślą o nim władze GZM przygotowują dokumentację projektową, w przyszłości będą też ubiegać się o unijne dofinansowanie tego przedsięwzięcia.

Remont przechodzi ul. Kolejowa, gdzie powstanie uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Za 229 mln zł zadanie wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

Szybki przejazd pod torami, ominięcie centrum nową drogą, łatwy dostęp do autobusów i pociągów z centrum przesiadkowego. Taki ma być efekt tego przedsięwzięcia. Krok po korku inwestycja przybliża się do celu.

Pracę postępują szybko, ale są też problemy

– Choć za nami dopiero jedna trzecia czasu przewidzianego na realizację tej inwestycji, połowa prac została już wykonana. M.in. w całości wykonany został strop i ściany przyszłego tunelu na przedłużeniu ul. Kościuszki łączący tę ulicę z ul. Limanowskiego – mówi Marcin Bazylak, prezydent miasta.

- Gotowa jest też konstrukcja wiaduktu i ślad nowej drogi, która połączy centrum przesiadkowe z ul. Perla i Moniuszki. Niemal gotowe są również nowe perony, a także nowe przebiegi ul. Kolejowej i łącznika ul. Limanowskiego z Robotniczą i Korzeńcem. Jednak jak na każdej budowie zdarzają się trudności, z którymi musimy się mierzyć. Jedną z nich jest wstrzymanie przez wojewodę śląskiego tzw. decyzji ZRID, czyli Zezwolenia Realizacji Inwestycji Drogowej - dodaje.

Zezwolenie wstrzymano w efekcie odwołania właścicieli garaży, po terenie których przebiegać będzie nowa droga pomiędzy centrum przesiadkowym a rejonem urzędu pracy.

– Planując inwestycję Wydział Inwestycji Drogowych złożył wniosek o wydanie zezwolenia, które nie tylko pozwoliłoby na realizację zaprojektowanej już drogi, ale również zabezpieczyło tzw. „rezerwę terenową” pod budowę w przyszłości drugiej nitki jezdni. Z tym zamysłem nie zgodzili się właściciele garaży i odwołali się do wojewody śląskiego. Co szczególnie ważne – wojewoda, mimo wszczęcia postępowania i rozpatrywania wniosku właścicieli garaży, zezwolił na realizację inwestycji i prowadzenie prac w terenie. Obecnie prowadzone są działania zmierzające do wydania zmienionego pozwolenia, a na placu budowy prowadzone są prace służące zabezpieczeniu już wykonanego zakresu. Wykonywane są również prace, które odbywają się w oparciu o inne pozwolenia, m.in. związane z przebudową peronów i linii kolejowej czy budową parkingów – wyjaśnia prezydent.

Cała inwestycja, dotycząca budowy centrum przesiadkowego i nowych dróg, realizowana jest przy wsparciu sporych funduszy zewnętrznych, pozyskanych przez miasto. Łącznie to ponad 82,5 mln zł. Fundusze unijne, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dochodzi dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł – 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku.

Modernizację ma przejść także dworzec. Znajdzie się w budynku przy torach, który zamierza wyremontować PKP S.A. Do 13 września kolejowa spółka przyjmuje oferty w przetargu na roboty budowlane. Po wyłonieniu wykonawcy, prace mają potrwać 15 miesięcy. Inwestycja, o szacunkowej wartość 16 mln zł, jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto