Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przyspieszają prace przy budowie tunelu i nowych rond w Dąbrowie Górniczej. We wrześniu kierowcy odetchną, jadąc nową drogą

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej trwa budowa nowego centrum przesiadkowego, a w jego ramach tunelu, trzech rond oraz dróg

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej trwa budowa nowego centrum przesiadkowego, a w jego ramach tunelu, trzech rond oraz dróg Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Karina Trojok
Wyraźnie przyspiesza budowa pierwszego w mieście tak ważnego tunelu pod torowiskiem kolejowym w centrum Dąbrowy Górniczej. Prace trwają niemal cały czas, ale nie ma się czemu dziwić, bo miasto zapowiadało, że kierowcy pojadą nim jeszcze w wakacje. Okazało się jednak, że ma się to stać w pierwszej połowie września.

To kluczowa budowla dla całego ruchu w mieście

Nowa przeprawa ma pozwolić bezpiecznie i bezkolizyjnie połączyć dwie części miasta, podzielone właśnie torami kolejowymi prowadzącymi z Katowic w kierunku Warszawy. Prace przy budowie centrum przesiadkowego w śródmieściu, w rejonie ulic Kościuszki, Limanowskiego i Kolejowej oraz całego nowego układu drogowego wraz z tunelem są kluczowe dla ruchu w całym mieście, bo właśnie w kolejną fazę wkroczyła inna inwestycja, a więc układanie nowego torowiska tramwajowego w śródmieściu. To spowodowało zamknięcie ulicy Sobieskiego w kierunku w Będzina i konieczność przeniesienia ruchu w obu kierunkach na jezdnię w stronę centrum. Za chwilę roboty spowodują kolejne utrudnienia, dlatego możliwość przejazdu w stronę ulicy Limanowskiego, Parku Zielona oraz Pogorii III i dalej Granicznej jest tak ważna dla mieszkańców, ale także gości, którzy odwiedzają chętnie tereny rekreacyjne w tym mieście i tutaj właśnie wypoczywają.

- Wraz z otwarciem drogi pod wiaduktem planujemy jednocześnie dopuścić do ruchu także nowy układ drogowy, obejmujący skrzyżowanie typu rondo przy ulicy Korzeniec i Robotniczej, skrzyżowanie typu rondo przy ulicy Limanowskiego oraz rondo przy ulicy Kościuszki z połączeniem do centrum Dąbrowy Górniczej – informuje Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.

Aktualnie w szybki tempie powstają więc wszystkie trzy ronda, a także najważniejsza konstrukcja, a więc wspomniany tunel drogowy. Nowy tunel pod torami kolejowymi dla pieszych i rowerzystów powstał już kilkaset metrów dalej. Znajduje się w ulicy Konopnickiej.

Prace przyspieszają, by zdążyć na czas

Ostatnio wykonana została płyta denna wiaduktu kolejowego, zasypane zostały skrzydła oraz wyprofilowana skarpa od ulicy Limanowskiego. Wykonane zostały także oba dolne elementy ściany osłonowej palisady oraz pierścienie rond z mieszanki betonowej przy ulicy Korzeniec i Limanowskiego.

- Obecnie dobiegają końca prace związane z zasypaniem płyty dennej oraz zabudową i regulacją wysokościową urządzeń odwadniających, po czym rozpoczną się roboty związane z budową konstrukcją drogi pod wiaduktem kolejowym. Obecnie trwają także prace brukarskie w rejonie ronda Korzeniec, regulacja wysokościowa studni oraz porządkowanie terenu budowy w rejonie ul. Kościuszki – wyliczał kilka dni temu Krzysztof Serafiński.

W Dąbrowie Górniczej trwa budowa nowego centrum przesiadkowego, a w jego ramach tunelu, trzech rond oraz dróg

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Przyspieszają prace przy budowie tunelu i nowych rond w Dąbr...

Aktualnie trwają także prace związane z ułożeniem reszty krawężników w tym nowym układzie drogowym, co umożliwi ułożenie pozostałych warstw asfaltobetonowych nawierzchni drogi.

Pierwsza taka inwestycja w mieście

W ramach całej inwestycji powstaną też m.in.: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie 375 miejsc; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą od strony ul. Poniatowskiego autobusy; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą. W ramach prac przebudowane zostały także perony i tory przy stacji. Remont przeszła ul. Kolejowa, gdzie powstało uzbrojenie i kanalizacja, położona została nowa nawierzchnia, będzie droga rowerowa, odnowione zostały chodniki i oświetlenie. Wszystko ma być gotowe w pierwszym kwartale 2023 roku.

Za 229 mln zł całe przedsięwzięcie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Inwestycję realizuje wspólnie miasto i PKP PLK S.A. Jego realizację zasilają unijne fundusze, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł – 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku. Zewnętrzne wsparcie sięgnie łącznie ponad 82,5 mln zł.

Jednocześnie na dobre rozpoczęła się przebudowa dworca PKP w śródmieściu, którą zajmuje się firma Berger Bau z Wrocławia. Warta prawie 15 mln zł umowa została podpisana 15 listopada i od tego dnia liczony jest termin realizacji prac. To 65 tygodni. Wszystko ma być gotowe w pierwszej połowie 2023 roku. Miasto po zakończeniu tej inwestycji wynajmie na dworcu ponad 280 m kw. powierzchni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto