Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont DK94 w Olkuszu. Będą duże utrudnienia na trasie do Krakowa. To lubiana, alternatywna droga dla płatnej A4

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
DK94 w Olkuszu zostanie przebudowana na odcinku prawie 4,5 km, od ul. Staromiejskiej prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
DK94 w Olkuszu zostanie przebudowana na odcinku prawie 4,5 km, od ul. Staromiejskiej prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Google Maps
Droga krajowa nr 94 to chętnie wybierana przez kierowców ze Śląskiego alternatywna wobec płatnej A4 trasa do Krakowa. Najbliższe miesiące, a nawet lata przyniosą jednak wiele utrudnień, bo w Olkuszu rozpoczyna się właśnie duża inwestycja. Remont i przebudowa obejmie prawie 4,5 km odcinek DK94, a do tego powstanie tam dwupoziomowy węzeł drogowy. W poprzednich latach zmodernizowana została nawierzchnia tej drogi w Sosnowcu i Dąbrowie Górniczej, więc kiedy prace się zakończą będzie jeździło się tędy znacznie wygodniej i bezpieczniej.

Remont DK94 w Olkuszu: umowa na ponad 215 mln zł, roboty potrwają ponad 3 lata

Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie podpisał właśnie umowę na rozbudowę drogi krajowej nr 94 w Olkuszu. Wartość prac to 217,5 miliona złotych, a wykona je konsorcjum firm: NDI (lider), NDI SOPOT, Masfalt i Drogomex.

Inwestycja obejmie 4,4 km trasy. Zacznie się na wysokości Grodziska na ul. Staromiejskiej i sięgnie prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską.

- Na tym krótkim fragmencie kompleksowo przebudujemy sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Dodatkowo powstanie też kładka dla pieszych, łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną. Nawierzchnia drogi zostanie wzmocniona tak, aby spełniać wymaganą przepisami nośność 11,5 tony na oś – informuje krakowski oddział GDDKiA.

Będzie też absolutna nowość. To dwupoziomowy węzeł, który powstanie na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską. Na poziomie gruntu powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa.

- Poza tym przebudujemy jeszcze pięć skrzyżowań na DK94 - z ul. Gwarków i ul. Wspólną, z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza, z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe – zapowiada GDDKiA.

Zaplanowane zostały także prace, które poprawią bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe, zostaną zbudowane ekrany akustyczne. Poprawione zostanie odwodnienie tego terenu. Zamontowane będzie też nowoczesne oświetlenie, które poprawi widoczność pieszych. Przebudowane zostaną również niektóre drogi lokalne wzdłuż DK94, powstaną też dodatkowe jezdnie wzdłuż drogi krajowej. Modernizacja DK94 w Olkuszu potrwa do września 2027 roku, a więc najbliższe miesiące wypełnione będą sporymi utrudnieniami dla kierowców.

DK 94 to ważne połączenie Małopolski i Śląska

DK94 jest jedną z pięciu dróg (obok A4 Katowice – Kraków, DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice), zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską.

Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzone w latach 2020-2021 wskazują, że przez Olkusz przejeżdża drogą krajową nr 94 codziennie prawie 33 tysiące pojazdów. To wzrost w stosunku do wcześniejszego badania z 2015 roku o 25 proc. Jak przyznaje GDDKiA przebudowa zwiększy więc znacznie płynność ruchu na tej trasie i podniesie poziom bezpieczeństwa korzystających z niej na co dzień mieszkańców.

DK94 w Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu jedzie się już znacznie lepiej

Droga krajowa nr 94 na wielu odcinkach wymaga remontów i modernizacji. Kierowcy narzekali zwłaszcza na dziury, koleiny i oberwane pobocza w Dąbrowie Górniczej. Tam prace trwały w latach 2013 – 2014. W październiku 2014 roku oficjalnie otwarta został wyremontowany całkowicie prawie 11-kilometrowy jej odcinek krajówki, od granic z Sosnowcem do granicy ze Sławkowem. Wyremontowane zostały jezdnie o dwóch pasach ruchu, która rozszerza się do trzech lub czterech pasów w rejonie skrzyżowań.

Powstało 20 km rowów odwadniających wraz z przepustami, 6,5 km kanalizacji deszczowej, przebudowane zostały cztery sygnalizacje świetlne. Pojawiło się około 32 km barier energochłonnych, stanęło około 7,5 km ekranów akustycznych. Przebudowane zostały również trzy wiadukty - nad ul. Wojska Polskiego, ulicami Puszkina i Białostockiego oraz nad drogą wojewódzką nr 790.

Inwestycję wykonali wspólnie będziński Banimex i częstochowski Drog-Bud. Całość prac kosztowała 244 mln 253 tys. 653,04 zł, z czego aż 205 mln 691 tys. 887,26 zł pochodziło z funduszy europejskich. Po remoncie był to najnowocześniejszy fragment DK94 w Polsce.

W Sosnowcu przebudowa DK94 trwała w latach 2019 – 2021. Z ruchliwej trasy w kierunku Krakowa zniknęło skrzyżowanie z sygnalizacja świetlną przy Makro. To właśnie tu, na światłach najczęściej tworzyły się w godzinach szczytu spore korki. Po przebudowie dwupasmówka biegnie dołem, pod wiaduktem. Na wiadukcie powstało rondo. Odbywa się tam ruch lokalny. Powstały bezkolizyjne zjazdy na ulicę Długosza z DK 94. Inwestycja była jednym z najdroższych drogowych przedsięwzięć w Sosnowcu. Kosztowała nieco ponad 100 milionów złotych. 74 mln zł pochodziły z unijnej dotacji.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto