MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Rok temu otwarta została oficjalnie obwodnica śródmieścia Dąbrowy Górniczej i centrum przesiadkowe. Zobaczcie, jak powstawały! ZDJĘCIA

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak powstawało w Dąbrowie Górniczej nowe centrum przesiadkowe przy dworcu PKP i obwodnica śródmieścia 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak powstawało w Dąbrowie Górniczej nowe centrum przesiadkowe przy dworcu PKP i obwodnica śródmieścia Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak/UM DG
12 kwietnia 2024 roku mija rok od oficjalnego otwarcia nowego centrum przesiadkowego przy remontowanym wówczas jeszcze dworcu kolejowym w centrum Dąbrowy Górniczej oraz obwodnicy śródmieścia. Dokładnie o godzinie 14.00 rok temu mieszkańcy oraz kierowcy z innych miast regionu mieli okazję po raz pierwszy sprawdzić te drogowe i komunikacyjne nowości, które miały znacznie ułatwić poruszanie się po mieście.

Dąbrowa Górnicza w przebudowie: prawie 2 kilometry nowej drogi, bardzo ważnej dla kierowców

To nie był łatwy czas dla mieszkańców i kierowców, bo przecież cała Dąbrowa Górnicza była w przebudowie, włącznie z głównymi drogami prowadzącymi przez miasto, a więc Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Tym bardziej istotne było otwarcie nowej obwodnicy.

Więcej zdjęć ZOBACZ TUTAJ

Tak więc 12 kwietnia 2023 roku, po ponad dwóch latach prac, cała inwestycja, polegająca między innymi na budowie nowego układu drogowego wraz z wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Kościuszki, nowych miejsc parkingowych wokół dworca oraz stanowisk dla zatrzymujących się tu autobusów dobiegła końca.

To ucieszyło mieszkańców i kierowców, bowiem jazda ulicami Dąbrowy Górniczej, szczególnie w godzinach szczytu komunikacyjnego do łatwych i przyjemnych nie należy, ale dzięki tym wszystkim nowościom wszystko miało być bardziej przyjazne. I dla właścicieli samochodów, ale także dla pasażerów komunikacji miejskiej czy kolei, a także pieszych oraz rowerzystów.

Według wcześniejszych zapowiedzi istniała szansa, że nową obwodnicą pojedziemy w lutym lub marcu 2023 roku, ale ostatecznie stało się to 12 kwietnia. Wykonawcy prac (całego centrum przesiadkowego i obwodnicy), czyli Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza pod koniec marca zgłosili inwestycję do odbioru. Wszystko zostało więc zakończone zgodnie z umową, czyli do 31 marca.

- Nowa obwodnica to niemal 2-kilometrowa trasa o szerokości 7 metrów, po jednym pasie w każdą stronę. Obok powstała droga rowerowa i chodnik. Wszystkie stwierdzone podczas odbiorów usterki będą usuwane przez wykonawców w wyznaczonym przez nas terminie. Żadna nie ma wpływu na bezpieczne użytkowanie. Zatem życzę miłych przejazdów – mówił wówczas Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Nowa droga powstawała w trudnym terenie, stąd m.in. dwa wiadukty nad torami do bocznicy Huty Bankowej.

- Zdecydowaliśmy się na tę inwestycję, żeby przenieś dużą część ruchu samochodowego poza centrum naszego miasta. Ten komfort mieszkańcy odczują w pełni, gdy dobudujemy połączenie ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego. Tę inwestycję zamierzamy rozpocząć jeszcze w tym roku, otrzymaliśmy bowiem na to zadanie obietnicę dofinansowania - podkreślał Marcin Bazylak.

W ramach budowy nowej obwodnicy od ul. Kościuszki w kierunku ul. Sobieskiego nawierzchnia asfaltowa pojawiła się na całej długości, a także na wszystkich nowych rondach, wjazdach i zjazdach, które pozwalają dziś nie tylko na dotarcie bezpośrednio do Centrum Handlowego Pogoria czy do dworca kolejowego bez wjeżdżania do ścisłego centrum miasta, ale także dojazd w wygodniejszy sposób w stronę dzielnicy Gołonóg, alei Majakowskiego oraz trasy S1 i DK94.

Wzdłuż nowego układu drogowego – z rondami na pięciu skrzyżowaniach – zainstalowane zostało także nowoczesne ledowe oświetlenie, powstały także chodniki i drogi rowerowe.

Ważną częścią inwestycji była budowa nowej kanalizacji deszczowej. – Wymagało to wielu prac ziemnych. Dość powiedzieć, że pod wiaduktem kolejowym, pod którym przejeżdżają dziś kierowcy, wykop pod trzy zbiorniki retencyjne miał aż 14 metrów głębokości – mówił Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim. Jak dodaje, kolejny zbiornik retencyjny powstał w rejonie ul. Przybylaka.

[przycisk_kanalizacja]

Elementem kanalizacji deszczowej były także nowe przepompownie. Ta przy głównym wiadukcie ma podwójne zasilanie: z pompy głównej i rezerwowe z agregatu. Przepompownia powstała także przy tunelu pieszo-rowerowym.

Dziś wiadomo, że nowa droga sprawdziła się i kierowcy chętnie korzystają z tego skrótu, by dostać się do śródmieścia czy Centrum Handlowego Pogoria a wyjeżdżając stamtąd z pominięciem ul. Kościuszki czy Sobieskiego kierują się w stronę Będzina i dalej sosnowieckiej Pogoni.

Dąbrowa Górnicza w przebudowie: centrum przesiadkowe z prawie 400 miejscami do parkowania

Budowa centrum przesiadkowego w centrum Dąbrowy Górniczej to była jedna z największych miejskich inwestycji ostatnich lat. Ta część miasta stała się teraz bardziej nowoczesna i funkcjonalna.

Postój taksówek znalazł się przed samym dworcem, między peronami autobusowymi i placykiem z ławkami i zielenią. Zarezerwowanych zostało tam 6-7 miejsc dla taksówek. W sumie po obu stronach torów powstało 375 miejsc do parkowania: 182 po północnej stronie i 193 po południowej. Wśród nich 18 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz 8 miejsc typu Kiss&Ride, czy jak kto woli Pocałuj&Jedź. Dodatkowo około 240 miejsc na rowery oraz specjalna wiata, w której można je zostawić.

Wokół wspomnianego dworca kolejowego powstały nowe stanowiska dla autobusów. Od października 2022 roku kierowcy jechali już natomiast pod nowym wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Kościuszki, który pozwala dziś bezkolizyjnie i szybko dotrzeć na drugą stronę miasta, m.in. w okolice terenów rekreacyjnych wokół jezior Pogoria III oraz Pogoria IV oraz do Parku Zielona.
Piesi i rowerzyści natomiast mają do dyspozycji osobny przejazd na drugą stronę miasta dzięki tunelowi, który powstał na przedłużeniu ulicy Konopnickiej. Zastąpił przejazd z rogatkami, który istniał w tym miejscu przez dziesięciolecia. Całkowitą przebudowę ma za sobą także ulica Kolejowa.

Oprócz układu drogowego, modernizację przeszło również torowisko i trakcja elektryczna w rejonie stacji. Dodatkowo dołożono tam trzeci tor, pozwalający obsługiwać ruch lokalny. Zachowano także miejsce na czwarty tor. Na stacji zmodernizowano perony i zbudowano prowadzące do nich przejście podziemne z windami. Jest też nowy system komunikacji pasażerskiej.

Wartą 234,5 mln brutto zł inwestycję zrealizowało konsorcjum wspomnianych dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Koszt poniesiony przez miasto to 149,8 mln zł brutto z czego 82,5 mln zł to dofinansowanie: 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz 26 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedsięwzięcie prowadzone było wspólnie przez miasto i PKP PLK SA.

od 12 lat
Wideo

Nowy pistolet MPS z Fabryki Broni "Łucznik"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto