Po co powstało takie studium i jakie rzeczywiste korzyści ma przynieść mieszkańcom, a przede wszystkim rowerzystom?
To dokument, który ma pomóc wydatnie w rozwoju całej infrastruktury rowerowej w mieście. Chcemy stworzyć u nas odpowiednie warunki do tego, by rower nie był jedynie wykorzystywany jako środek rekreacji, ale by można było nim bezpiecznie i swobodnie dotrzeć np. do pracy, szkoły, na zakupy. Studium jest analizą całego systemu drogowego w mieście, z naciskiem na zrównoważony transport, który nie pozostwia rowerów w tyle, a wręcz przeciwnie. Zawiera wiele propozycji zmian, ułatwiających życie i podróże po mieście, właśnie rowerzystom.
Co w takim razie należałoby zmienić w pierwszej kolejności, by amatorom jazdy na dwóch kółkach żyło się lepiej, a kierowcy też nie narzekali, że mają gorzej?
No właśnie. Najlepiej połączyć oczekiwania i interesy obu tych grup, co na pierwszy rzut oka może wydawać się mało realne. Jak pokazują jednak przykłady z Europy Zachodniej da się to zrobić. Kierowcy nie powinni się więc przerażać naszymi propozycjami, by na drogach lokalnych, gdzie np. mogą powstać kontrapasy dla rowerzystów, ograniczyć prędkość do 30 km/h. Mówimy tu o takich ulicach jak np. Dąbrowskiego, Okrzei, Augustynika. Taki kontrapas jest też w planach od ulicy Olszowej do Łączącej w drodze nad Pogorię III. Taka prędkość jazdy pozwoli po prostu na to, by wszyscy uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni, by można było jechać płynnie.
Gdzie w takim razie takie zmiany zostaną wprowadzone w pierwszej kolejności?
Docelowo chcemy zmienić cały system komunikacji w mieście, ale zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców na początek takie udogodnienia powinny się pojawić na wszystkich trasach i ścieżkach rowerowych, które prowadzą do terenów rekreacyjnych. Tak więc jest tu mowa m.in. o parkach, jeziorach i innych atrakcyjnych turystycznie miejscach.
Do końca lipca trwać będą społeczne konsultacje w sprawie tras rowerowych i generalnie wszystkich spraw, związanych z rowerzystami. A na co właśnie oni zwracają uwagę?
Takie spotkania odbywają się co tydzień, a na najbliższe zapraszamy już dzisiaj w godz. 15-18 na plac Wolności przed Pałacem Kultury Zagłębia. Generalnie rowerzyści zwracają uwagę na fakt, że ciężko jest dojechać właśnie na tereny rekreacyjne, choćby z centrum na Zieloną czy nad Pogorię. Poza tym trasy rowerowe w mieście nie łączą się ze sobą, trudno jest bezpiecznie poruszać się między samochodami, do tego zbyt wysokie krawężniki. No i oczywiście oczekują jak najwięcej nowych tras i ścieżek, także w dzielnicach oddalonych od centrum miasta.
Co będzie dalej, po zakończeniu społecznych konsultacji i przyjęciu uwag?
Wszystkie uwagi zostaną rozpatrzone, zobaczymy, na ile mogą zostać już teraz wpasowane w planowane zmiany, ułatwiające jazdę rowerzystom. Poza tym 17 września planujemy organizację w dąbrowskim Urzędzie Miejskim ogólnopolskiej konferencji, poświęconej właśnie naszemu studium i wszystkim planowanym zmianom w układzie komunikacyjnym. Chcemy bowiem nie tylko zmieniać nasze miasto, ale także stać się wzorem dla innych miast w regionie i w Polsce, pokazując, że da się ułatwić jazdę na rowerze, również w miejskim gąszczu. Liczymy też, że po poprawkach studium zostanie zaakceptowane uchwałą Rady Miejskiej.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?