Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rzecznik pomoże

Piotr Sobierajski
Danuta Mikoda czeka na pokrzywdzonych klientów.
Danuta Mikoda czeka na pokrzywdzonych klientów.
Sprawozdanie z działalności rzecznika konsumentów za ubiegły rok nie pozostawia wątpliwości, że wielu przedsiębiorców i handlowców traktuje sprzedaż niepełnowartościowego towaru jako łatwe źródło dochodu.

Sprawozdanie z działalności rzecznika konsumentów za ubiegły rok nie pozostawia wątpliwości, że wielu przedsiębiorców i handlowców traktuje sprzedaż niepełnowartościowego towaru jako łatwe źródło dochodu.

Liczba spraw i interwencji podjętych na prośbę oszukanych i niezadowolonych klientów może przyprawić o zawrót głowy.

Wirtualne długi
- Skargi dotyczą głównie złej jakości oferowanych towarów i usług, przede wszystkim budowlanych i serwisowych, nieuczciwości przedsiębiorców w załatwianiu reklamacji, nieuczciwej konkurencji oraz posługiwania się przez przedsiębiorców reklamą, wprowadzającą w błąd konsumenta - mówi Danuta Mikoda, powiatowy rzecznik konsumentów w Dąbrowie Górniczej.

W ostatnich miesiącach największym utrapieniem staje się działalność firm windykacyjnych, skupujących długi, które są następnie sprzedawane i w efekcie trafiają do kolejnych osób i firm.

- Te próbują długi egzekwować, ale często odbywa się to granicy prawa i nie wiadomo, komu tak naprawdę należy się zwrot wierzytelności. Cały czas nie ma też spokoju z akwizytorami. W naszym mieście pojawili się znów pracownicy jednej z firmy w Oleśnicy, którzy pukają do mieszkań, podając się za pracowników gazowni. Niby sprawdzają jak działa piec, ale niemal za każdym razem próbują wmawiać, że jest zły i przestarzały, a najlepszym wyjściem będzie zakup nowego. Po kilku dniach stają w drzwiach z nowymi piecami, twierdząc, że tylko te są bezpieczne i można je kupić po bardzo atrakcyjnej cenie. Tak naprawdę ich wartość jest jednak zawyżona - wyjaśnia rzecznik.

Sposoby na nieuczciwych
- Z roku na rok coraz więcej skarg dotyczy reklamacji obuwia, ale w tej kwestii nie jest łatwo udowodnić winę producentowi. Sklepy podpierają się bowiem opiniami rzeczoznawców, które są dobrze sporządzone. Nie jestem w stanie ich podważyć, choć muszę przyznać, że ostatnio trochę zmieniło się na lepsze. Przykładem może być tutaj jeden ze sklepów, gdzie tylko w ciągu jednego kwartału na sto spraw o reklamację aż pięćdziesiąt sześć pochodziło właśnie stamtąd. Tymczasem we wszystkich przypadkach opinie rzeczoznawców były niemal identyczne, pisane standardowo. Skierowałam więc tam kontrolę Państwowej Inspekcji Pracy i od tego czasu zgłoszeń, dotyczących nierespektowania reklamacji jest już znacznie mniej - mówi Danuta Mikoda.

Podkreśla jednocześnie, że "fachowcy" od obuwia posługują się przy sporządzaniu opinii kuriozalnymi teoriami. Na jedną z reklamacji odpowiedzieli, że nie mogą jej uznać, bo przyczyną uszkodzenia sportowych butów było... za słabe ich wiązanie.

W trudnych do rozstrzygnięcia przypadkach najlepszym sposobem jest natomiast przeprowadzenie wizji lokalnej. Skutkuje to zwłaszcza w przypadkach niesolidnie wykonanych prac remontowo-budowlanych.

- Możliwość odpisania sobie od podatku tych usług sprawiła, że mieszkańcy bardzo często korzystali z fachowej pomocy tego typu firm. Okazywało się jednak, że bardzo często końcowy efekt odbiegał od oczekiwań i nie dotrzymywano terminów prac. Tłumaczono to tym, że producenci nie nadążali z dostawą materiałów. Jeśli przedstawiciele danej firmy upierali się jednak, że wszystko wykonali dobrze, wtedy przeprowadzaliśmy wizję lokalną. Wówczas czarno na białym było widać, że okno jest krzywo zamontowane, albo wystają z futryny gwoździe - mówi powiatowy rzecznik konsumentów.



Skarg moc

W takich sytuacjach rzecznik udziela porad i informacji prawnych oraz podejmuje mediacje ze sprzedawcą, by uniknąć kosztownych spraw sądowych. W 2005 r. zgłosiło się do dąbrowskiego biura rzecznika 1426 konsumentów, czyli o 179 więcej, niż przed rokiem. Zdecydowana większość porad prawnych i pomocy dotyczyła usług oraz umów sprzedaży.

Danuta Mikoda, chcąc wyegzekwować roszczenia klientów w 68 przypadkach interweniowała pisemnie, a 173 razy telefonicznie. Jak się okazało w zdecydowanej większości spraw jej pomoc była skuteczna, bo aż 206 spraw zakończyło się po myśli konsumentów, a tylko 29 załatwiono odmownie. Sukcesem zakończyło się też 9 wizji lokalnych, a w trzech przypadkach zawarte zostały ugody.

Część spraw przekazano także Państwowej Inspekcji Handlowej, a 16 z nich trafiło na drogę sądową.



Gdzie po pomoc?

Powiatowy rzecznik konsumentów przyjmuje na parterze Urzędu Miejskiego przy ul. Granicznej 45 od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 - 15.30. Skontaktować można się także pod nr tel. 032 295-69-26.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto