Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Setki tirów codziennie codziennie zatruwają życie mieszkańców Sławkowa i Dąbrowy Górniczej. Jest nowa propozycja rozwiązania tych kłopotów

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Mieszkańcy Sławkowa blokowali ostatnio drogi dojazdowe do terminali przeładunkowych. Nowy łącznik z DK94 to po prostu konieczność 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Mieszkańcy Sławkowa blokowali ostatnio drogi dojazdowe do terminali przeładunkowych. Nowy łącznik z DK94 to po prostu konieczność Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Janusz Mróz/A.Gola/UMSławków
Pojawiła się nowa możliwość budowy łącznika drogowego, który rozwiązać ma problem ruchu samochodów ciężarowych poruszających się ulicami Sławkowa i dąbrowskich Strzemieszyc do terminali szerokiego toru. Spotkanie w tej sprawie zorganizowane zostało na początku października w Katowicach. Mieszkańcy obu miast mają nadzieję, ze tym razem się uda, bowiem na skuteczne rozwiązanie wszyscy czekają już kilkanaście lat. Dotychczas wszystko kończyło się na rozmowach i planach, a dziś problem jest naprawdę gigantyczny, czego dowodem są niedawne blokady dróg dojazdowych do Euroterminalu.

Spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego to dalszy ciąg działań, prowadzonych po podpisaniu na początku lipca porozumienia pomiędzy Sławkowem, Dąbrową Górniczą i powiatem będzińskim. W spotkaniu z wicemarszałkiem województwa Dariuszem Starzyckim, dyrektorami branżowych departamentów i przedstawicielem Zarządu Dróg Wojewódzkich wziął udział poseł Robert Warwas i burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.

Obecnie przedstawiona propozycja może okazać się kompromisem pomiędzy pierwotnie planowaną budową ponadpiętnastokilometrowego łącznika S1 i Euroterminala z DK94 a rozwiązaniem tymczasowym, zaproponowanym przez samorządowców podczas konferencji z 2 lipca.

- W największym skrócie mówimy o tym, by pierwotną koncepcję budowy całego łącznika od S1 i terminali przeładunkowych do DK94 podzielić na etapy i w pierwszej kolejności zająć się częścią biegnącą od DK94 w Sławkowie do Euroterminala – wyjaśnia burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.

- Proponowany przez nas odcinek ma długość 5 km. Rozwiązanie to, choć droższe niż pomysł który przedstawiliśmy 2 lipca, ma tę zaletę, że nie będzie tymczasowe, a droga w zasadzie w całości biegłaby przez tereny niemieszkalne Sławkowa. Propozycja ta jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Sławkowa, a dodatkowo rozwiązywałaby ona problem bezpośredniego skomunikowania stacji PKP LHS z drogą DK94 - dodaje burmistrz i jak zauważa w przyszłości nie będzie również technicznego problemu, by dobudować brakującą część 11 km łącznika od Euroterminala do S1 w Sosnowcu.

Proponowany łącznik omija m.in. ulice Strzemieszycką, Rodzinną, Niwa i Hrubieszowską, którymi dziś ciężkie samochody jadą do terminali przeładunkowych w Sławkowie.

Nie przeocz

Zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego województwa śląskiego na terenie Sławkowa łącznik miałby być zarządzany przez wojewódzki zarząd dróg. Teraz ruch należy do samorządu województwa i Ministerstwa Infrastruktury. Problemem pozostaje pozyskanie funduszy. Szacunkowy koszt inwestycji to około 180 mln zł. Szansę na sfinansowanie budowy łącznika samorządowcy dostrzegają we wpisaniu jej w Krajowy Plan Odbudowy, który jest częścią nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027. Konieczny wkład własny mógłby z kolei pochodzić z planowanego uruchomienia Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Najważniejsza w całym pomyśle jest rola marszałka województwa. W najbliższym czasie musi on podjąć bowiem decyzję o zgłoszeniu inwestycji do zatwierdzenia na szczeblu rządowym jako jednego z tak zwanych „projektów kluczowych” Krajowego Planu Odbudowy. Mają one wtedy niemal stuprocentową szansę realizacji. Burmistrz Sławkowa i prezydent Dąbrowy Górniczej zaapelowali o to w skierowanym do marszałka Jakuba Chełstowskiego piśmie. „Brak budowy wnioskowanego przez nas łącznika, w ciągu kilku najbliższych lat doprowadzi do całkowitej degradacji lokalnego układu drogowego, co przy uwzględnieniu rosnącego niezadowolenia społecznego, spowoduje utratę przez nasz region istotnych impulsów rozwojowych wynikających z Nowego Jedwabnego Szlaku. Powstanie łącznika Euroterminala z DK94 to jedyna szansa, by ten potencjał gospodarczy wykorzystać dla rozwoju województwa śląskiego i kraju.” – podkreślili.

- Sprawa łącznika do Euroteminala jest tematem, który z różnych powodów nie został rozwiązany przez wiele lat. Uzasadnione niezadowolenie i coraz większa determinacja mieszkańców Dąbrowy Górniczej i Sławkowa, będące wynikiem rosnącej liczby samochodów ciężarowych dojeżdżających do terminali w Sławkowie drogami lokalnymi spowodowały, że wspólnie z burmistrzem Sławkowa i prezydentem Dąbrowy Górniczej podjęliśmy się działań, które mam nadzieję doprowadzą do powstania takiego połączenia. Nasze wspólne działania z ostatnich tygodni traktuję jako nowe otwarcie dla rozwiązania tego problemu. Po przeprowadzonych rozmowach mogę potwierdzić, że zarówno w Ministerstwie Infrastruktury, jak i w urzędzie marszałkowskim w Katowicach jest przekonanie, że ten problem trzeba w końcu rozwiązać – podsumowuje zorganizowane w urzędzie marszałkowskim spotkanie poseł Robert Warwas.

Przed spotkaniem w urzędzie marszałkowskim koncepcja budowy łącznika była omawiana pod koniec września przez samorządowców Sławkowa i Dąbrowy Górniczej, posła Roberta Warwasa z przedstawicielem PKP LHS Zbigniewem Tracichlebem. Spółka ta włączona jest w korytarz Nowego Jedwabnego Szlaku. Na spotkaniu w Sławkowie prezes LHS zadeklarował pomoc w rozmowach o tej propozycji na poziomie właściwych tematycznie ministerstw.

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Setki tirów codziennie codziennie zatruwają życie mieszkańców Sławkowa i Dąbrowy Górniczej. Jest nowa propozycja rozwiązania tych kłopotów - Dziennik Zachodni

Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto