Szlaki rowerowe w Dąbrowie Górniczej - zaplanuj swój aktywny weekend

D.K.
wrocław.naszemiasto.pl
Szlaki rowerowe w Dąbrowie Górniczej - zaplanuj swój aktywny weekend O tym, że jazda na rowerze to znakomita forma na poprawę kondycji i sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów, z pewnością wie każdy.

Ale przejażdżka jednośladem pozwala także odreagować stres i może stać się sposobem na świetną zabawę! Sprawdź zatem jakie szlaki rowerowe znajdują się w Dąbrowie Górniczej i zaplanuj swój aktywny weekend.

Szlaki rowerowe w Dąbrowie Górniczej - zaplanuj swój aktywny weekend

W Dąbrowie Górniczej znajduje się ok. 70 km nieutwardzonych ścieżek rowerowych, a także ok. 14 km utwardzonych tras rowerowych.

Trasa I - Park "Zielona" - Pogoria III

Trasa rozpoczyna się na rondzie, które wieńczy ulicę Robotniczą i jest początkiem Parku „Zielona”. Wjazd w główną aleję parku - kierujemy się nią prosto. Po ok. 50 metrach, po skręceniu w prawo i minięciu placu zabaw docieramy do stawu.

Następnie, kierując się znakami, po kilkunastu metrach dotrzemy do mostu nad kanałem i dalej na łąkę, zwaną Dąbrowskimi Błoniami. Ścieżka, którą jedziemy doprowadzi nas do torów kolejowych – przeprowadzamy rowery na ich drugą stronę. Zaraz za torami skręcamy w lewo i mijając po lewej stronie ogródki działkowe kierujemy się wałem rzeki Pogorii w stronę jeziora. Na mostku skręcamy w prawo i szutrową drogą dojeżdżamy do plaży.

Trasa II - dookoła Pogorii III
Start przy głównej plaży nad Pogorią III, w miejscu, gdzie skończyliśmy poprzednio opisany odcinek. Stojąc twarzą do jeziora, kierujemy się w prawo i jedziemy szutrową drogą do mostu znajdującego się na Babiej Ławie. Zaraz za mostem skręcamy w lewo i tu są dwie opcje do wyboru:

1. Możemy wybrać ścieżkę biegnącą wzdłuż brzegu jeziora – jest nieco bardziej wymagająca technicznie, ale urozmaicona ciekawymi widokami szuwar, gdzie gniazduje dzikie ptactwo, jak perkozy, czy łabędzie.

2. Kierujemy się dalej szutrową drogą – ten wariant jest łatwiejszy, ale jego przejechanie może być utrudnione przez liczne rzesze pieszych.

Bez względu na to, jaki wariant wybierzemy, oba po pewnym czasie doprowadzą nas do pomnika upamiętniającego otwarcie jeziora Pogoria III.

Kilkanaście metrów za pomnikiem znajduje się cypel i zatoka z niestrzeżoną piaszczystą plażą. Kierujemy się cały czas szutrową drogą, która po około kilometrze skręca w lewo i prowadzi nas do samego Jacht Klubu Pogoria III. Trzymamy się dalej szutrówki, która okala całe jezioro i po lewej stronie możemy rzucić okiem na całą panoramę jeziora. Dalej trzymając się tej drogi dojedziemy do miejsca, w którym wystartowaliśmy.

Trasa III - Park "Zielona" - Pogoria IV

Wycieczkę zaczynamy na rondzie przy ulicy Robotniczej (to samo, od którego zaczynaliśmy trasę I). Wjeżdżamy na główną aleję Parku "Zielona" i kierujemy się do samego jej końca, mijając po drodze centralny plac parku z fontannami i placem zabaw dla dzieci.

Dojeżdżamy do kawiarni, po czym skręcamy w lewo i dojeżdżamy do ulicy Letniej. Wjeżdżamy na ulicę i skręcamy w prawo, mijając po lewej stronie Ośrodek Sportów Letnich. . Po kilkuset metrach asfaltu skręcamy w lewo w trawiastą, polną ścieżkę, która biegnie wzdłuż wału rzeki Przemszy.

Ci, którzy wolą bardziej wygodną i łatwiejszą trasę, mogą jechać dalej ulicą Letnią, do której po pewnym czasie dochodzi także wcześniej wspomniana ścieżka. Ulica Letnia doprowadza nas do Pogorii IV. Wzdłuż zachodniego brzegu jeziora biegnie gładka asfaltowa droga, która będzie nam już towarzyszyć, choć z małymi przerwami, prawie do samego końca wycieczki. Tu należy być czujnym na licznych pieszych i rolkarzy.

Dalej ulicą Marianki docieramy do Ratanic. Dalej kierując się drogą docieramy do miejsca, gdzie kończy się asfalt i należy dokonać wyboru – albo pojedziemy prosto i zobaczymy zabytkowy kościół, albo skręcimy w prawo i dalej okrążymy jezioro, albo najpierw pojedziemy prosto, zobaczymy kościół, po czym wrócimy i dokończymy trasę wokół Pogorii. Trzecia wersja jest zdecydowanie godna polecenia.

Kierujemy się dalej szutrówką, która z czasem zmienia się w polną drogę, czasem w piaszczystą. Mijamy kilka zabudowań i wzdłuż sosnowego lasku dojeżdżamy do ulicy Unruga. Kilkaset metrów dalej skręcamy w prawo i kierujemy się drogą, która jest piaszczysta i pofałdowana. Na końcu piachu i kurzu, czeka nas droga asfaltowa, która dotrzemy do miejsca, gdzie zaczęliśmy wycieczkę.

Trasa IV - Pogoria II - Pogoria I

Zaczynamy od parkingu przy ulicy Parkowej. Na jego skraju znajduje się piaszczysta ścieżka, która wzdłuż szuwarów, trzcin i tataraków, zaprowadzi nas do samego brzegu Pogorii II. Objechanie dookoła całego jeziora jest teoretycznie możliwe, jednak nie oznacza, że jest to łatwe. Niestety, nie obejdzie się bez zejścia z roweru i w kilku miejscach przeprowadzeniu go przez błoto.

Najlepszym rozwiązaniem jest skierowanie się w lewo, ścieżką, która otacza jezioro, a potem wzdłuż rzeki Pogorii. Po około kilometrze jazdy wąską ścieżką, między trzcinami i wysoką trawą, udaje nam się dotrzeć do ulicy Żeglarskiej. Ulica ta jest wyłożona płytami betonowymi, więc przy większej prędkości może nieco trząść. Pokonując kolejne betonowe płyty mijamy, po naszej lewej stronie, liczne ośrodki wypoczynkowe.

Po pewnym czasie docieramy do asfaltowej drogi obok przejazdu kolejowego, gdzie skręcamy w lewo i po kilkuset metrach, obok kapliczki ponownie skręcamy w lewo. Po raz kolejny wjeżdżamy w drogę z betonowych płyt. Po pewnym czasie mamy możliwość wyboru – na rozjeździe możemy skręcić w lewo, po czym dojedziemy do parkingu przy plaży nad Pogorią I. Można także dalej pojechać prosto.

Po kilkuset metrach, droga z płyty zamienia się w piaszczystą drogę, która biegnie wysokim brzegiem jeziora. Po około kilometrze przecinamy tory kolejowe i kierując się szeroką drogą wzdłuż nich docieramy do osiedla Piekło, skąd mamy już niedaleko do ulicy Parkowej.

Trasa V - Wojkowice Kościelne - Sikorka - Trzebiesławice

Naszą rowerową wyprawę zaczynamy przy Pogorii IV – tak, gdzie znajduje się dojazd do głównej drogi Wojkowic Kościelnych – ulicy Ujejskiej. Ulicą Ujejską kierujemy się w prawo, zgodnie z oznaczeniami trasy. Docieramy do centrum Ujejsca, gdzie kierujemy się dalej asfaltem w prawą stronę. Na końcu drogi znajduje się kolejna tablica z informacją o trasie. Skręcamy w lewo i po chwili zjeżdżamy z asfaltu.

Jadąc delikatnym, szutrowym podjazdem mamy okazję podziwiać otaczające nas pola, łąki i lasy. Będąc już na szczycie – przy starej kapliczce – możemy zrobić sobie małą przerwę. Miejsce to stanowi najwyższe wniesienie naszego miasta. Po krótkiej przerwie, wsiadamy na rowery i z miejsca, gdzie jesteśmy skręcamy w lewo, mijamy rozjazd dalej trzymając się naszej drogi i już po kilku chwilach zjeżdżamy szybkim, polnym zjazdem, który zaprowadzi nas do pierwszych zabudowań dzielnicy Sikorka.

Znów wracamy na asfalt, gdzie zgodnie z oznaczeniami skręcamy w lewo i jedziemy do samego końca ulicy Hallerczyków. Tu znowu czeka nas kolejna tablica informacyjna. Skręcamy w lewo, dalej w ulicę Hallerczyków. Trasa na której się obecnie znajdujemy to tzw. „Siewierski Gościniec” wiodący przez polne drogi i leśne dukty. Przez cały gościniec przeprowadzą nas białe słupki, które docelową zaprowadzą nas do samych Trzebiesławic. Możemy stąd wrócić przez Ujejsce ponownie nad Pogorię IV lub odwiedzić Siewierz.

Trasa VI -Sikorka - Błędów

Zaczynamy na Sikorce zaraz obok przejazdu kolejowego, gdzie krzyżują się dwie trasy rowerowe. Zostawiając ulicę Hallerczyków, jedziemy prosto zgodnie z białymi słupkami. Po kilkuset metrach kończy się asfalt i nawierzchnia zamienia się w polną drogę biegnącą wzdłuż nasypu kolejowego. Przejeżdżamy pod wiaduktem i skręcamy w lewo w ulicę Idzikowskiego.

Na rozjeździe dróg słupki wskażą nam drogę i zgodnie z nimi kierujemy się w prawo w okolice remizy OSP w Tucznawie. Jadąc cały czas prosto, zjeżdżamy z asfaltu i poruszamy się teraz szutrową drogą. Przejeżdżamy pod wiaduktem kolejowym i zgodnie z oznaczeniami kierujemy się w prawą stronę. Jedziemy polną drogą wzdłuż torów, która zaprowadzi nas do Szatanówki, gdzie obok wiaduktu kolejowego przecinamy asfaltówkę łączącą Dąbrowę Górniczą z Niegowonicami.

Odcinek który właśnie minęliśmy, to szutrowa droga z kilkoma mniejszymi i większymi podjazdami i zjazdami, która może sprawić dużo frajdy, zwłaszcza po deszczu kiedy możemy tu spotkać sporo wody i błota. Podobnie wygląda odcinek na który właśnie wjeżdżamy za drogą asfaltową, jednak kończy się on w okolicach Okradzionowa, gdzie pod kolejnym kolejowym wiaduktem przejeżdżamy na drugą stronę drogi.

Tutaj również na trasie spotkamy wiele ciekawych zjazdów i podjazdów. W ten sposób docieramy do ulicy Ziołowej, która zaprowadzi nas do okolic Góry Grodzisko. Wjeżdżając w drogę asfaltową kierujemy się w stronę Rud i dalej ulicą Turystyczną do samego Błędowa. Skręcamy w Błędowie w lewo i jadąc w stronę Wypalenisk docieramy do wiaduktu przy ulicy Łaskowej, którą już w tym miejscu przecinaliśmy. W ten sposób zamykamy pętlę.