Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej w Olkuszu? Wyjaśniamy o co chodzi

Patrycja Dziadosz
Patrycja Dziadosz
Centralny Port Komunikacyjny to jedno z największych przedsięwzięć gospodarczo-cywilizacyjnych, które zdaniem rządu mają zmienić oblicze Polski. W poniedziałek w mediach pojawiła się informacja, że w ramach inwestycji w okolicach Olkusza miałaby powstać stacja przesiadkowa.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) "Solidarność" ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym. Do jego obsługi ma powstać 1,6 tysiąca kilometrów nowych linii kolejowych, po których pociągi mają jeździć z prędkością maksymalną 250 km/godz., z parametrami technicznymi umożliwiającymi późniejsze podniesienie tej prędkości. To prawdziwa rewolucja dla polskich kolei.

Węzeł Małopolsko-Śląski w okolicach Olkusza?

Kolejowa części Programu CPK to pajęczyna nowych linii prowadzących z 10 kierunków Polski do CPK i Warszawy. W naszym regionie, a więc na południe od CPK prowadzi „szprycha” nr 7. Zgodnie z planem inwestycji pociągi mają jeździć z lotniska Centralną Magistralą Kolejową, która od Zawiercia zostanie wydłużona na południe regionu.

W poniedziałek rano w Gazecie Wyborczej pojawiła się informacja, że na wysokości Olkusza zostanie zlokalizowana duża stacja przesiadkowa, czyli Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ). Z tego miejsca tory miałyby biec w stronę Katowic, Krakowa, Czechowic-Dziedzic, Jastrzębia Zdroju oraz do granicy z Czechami. A nowy układ połączeń zapewniłby pasażerom szybszą jazdę.

- Na ten moment nie jesteśmy w stanie podać dokładnej lokalizacji portu, ponieważ na decyzję o wyborze tego miejsca składa się wiele elementów. To wszystko zależy od dostępności terenu, analiz ruchowych itp. Mogę powiedzieć jedynie tyle, że rozważamy budowę takiej stacji na obszarze między Olkuszem, Jaworznem a Dąbrową Górniczą - dementuje w rozmowie z nami Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Na razie wiadomo, że dzięki WMŚ powstanie równoległy ciąg komunikacyjny będący przedłużeniem CMK na południe, który umożliwili skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic i Krakowa, w obu relacjach do ok. 1,5 godz. Natomiast podróż między Katowicami i Krakowem ma wynosić ok. 35 min.

Według szacunków rządowych wszystkie inwestycje związane z lotniskiem w CPK mają pochłonąć ok. 35 mld zł.

To nie pierwszy taki pomysł

O tym, że przez Olkuszu miałaby przebiegać kolej dużych prędkości pisaliśmy już 2011 roku. Wówczas pojawił się pomysł, aby przez powiat olkuski przebiegała linia, łącząca północną cześć Polski z południową. W tym celu powstało nawet studium projektu oraz wyznaczono przebieg trasy. Zgodnie z którym linia miałaby biec przez wschodnie tereny gminy Wolbrom i zachodnie Trzyciąża. Olkusz zaś miała ominąć od wschodu, tak by tuż za osiedlem Pakuska skręcić na zachód.

Inwestycja jednak nie doszła do skutku, a prace po wykonaniu projektu, a więc w 2012 roku zawieszono do 2030 roku z powodu braku pieniędzy na wykonanie inwestycji.

Pociągiem z Olkusza do Krakowa w 17 minut? Takie plany były osiem lat temu

Spotkanie z ministrem infrastruktury

Dzisiaj o 13.00 na stacji kolejowej w Olkuszu ma się odbyć brefing prasowy z ministrem infrastruktury Andrzej Adamczykiem. Spotkanie ma dotyczyć inwestycji kolejowych dla Olkusza i regionu.

FLESZ - Juwenalia. Skąd się wzięły?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Szybka kolej w Olkuszu? Wyjaśniamy o co chodzi - Gazeta Krakowska

Wróć na olkusz.naszemiasto.pl Nasze Miasto