Zanim PKP podjęło ostateczną decyzję o ratowaniu zabytkowego budynku trzeba było dokładnie sprawdzić, jak wygląda w środku, co uda się jeszcze ocalić. Był więc czas na ocenę stanu technicznego budynku, a także przeprowadzenie inwentaryzacji wszystkich elementów. Po to, by zachować te zabytkowe, nadające temu budynkowi charakterystyczny styl i wygląd, a które da się jeszcze uratować. Prace PKP przeprowadziło z udziałem konserwatora zabytków i rzeczoznawcy obiektów zabytkowych.
A co jest dziś w środku? Możemy tam dziś znaleźć pozostałości dotychczasowego wyposażenia, stare meble, piec kaflowy. Jest też m.in. opona, a także skrzynia na piasek. Nie mogło oczywiście zabraknąć ściennych "dzieł" wykonanych sprayem. Czas i warunki atmosferyczne zrobiły też swoje. Tak więc na poddaszu rośnie dziś trawa, rosną sobie drzewa.
Budynek dąbrowskiego dworca PKP do 2012 roku pełnił rolę nastawni. Potem z każdym rokiem popadał w coraz większą ruinę. Ostatecznie trzeba było zamurować wszystkie wejścia, bo był dla amatorów zakrapianych imprez doskonałą miejscówką, co widać na zdjęciach.
Dworzec znów na stać się architektoniczną perełką
Dworzec, po generalnej przebudowie, ma służyć pasażerom, a miasto jest gotowe wynająć tam część pomieszczeń. Aktualnie, na zlecenie PKP S.A., trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.
Wokół dworca wielkie zmiany dla podróżnych i kierowców
Przywrócenie do życia dworca PKP wpisuje się w trwającą, ogromną inwestycję o wartości prawie 230 milionów złotych. W ramach tego projektu powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont przejdzie ul. Kolejowa, gdzie powstanie uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. W grudniu 2020 r. wyburzony został stary, zniszczony i nieużywany od dawna budynek drugiego dworca kolejowego przy ul. Kościuszki. W jego miejscu powstanie rondo i wjazd do tunelu pod torami
Wykonawcą tego przedsięwzięcia są dąbrowskie spółki: Nowak-Mosty i Complex.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?