Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak zmienia się dla podróżnych dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej. Będzie nowy, ekologiczny i funkcjonalny

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Zabytkowy dworzec w Dąbrowie Górniczej jest w trakcie gruntownego remontu

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Zabytkowy dworzec w Dąbrowie Górniczej jest w trakcie gruntownego remontu Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak/UMDG/PKP SA
Dworzec w Dąbrowie Górniczej powstał w 1888 roku. Przez dziesięciolecia służył podróżnym, ale ostatnio już tylko niszczał. Aż wreszcie dziewięć miesięcy temu rozpoczęła się jego gruntowna przebudowa oraz remont. W piątek 9 września PKP zaprezentowała dotychczasowe efekty prac.

W śródmieściu Dąbrowy Górniczej, w ramach budowy centrum przesiadkowego oraz nowego układu komunikacyjnego, odnowione zostały już na stacji kolejowej perony. Pojawiły się m.in. nowe przejścia podziemne, windy, zadaszenie, będzie system komunikacji pasażerskiej. Jednocześnie na dobre rozpoczęła się przebudowa dworca PKP. Jakie są więc jej dotychczasowe efekty? To m.in. wzmocnienie konstrukcji budynku, przemurowania, montaż zbiorników, w których w przyszłości będzie gromadzona deszczówka.

Przebudowa tego zabytkowego budynku rozpoczęła się w grudniu ubiegłego roku. Choć do jej zakończenia pozostało jeszcze dużo czasu, już dziś są widoczne pierwsze efekty inwestycji.

- Do tej pory wykonane zostały m. in. prace rozbiórkowe, a także wzmocniono fundamenty budynku. Wykonano już znaczną część robót konstrukcyjnych, a w pobliżu obiektu zamontowane zostały zbiorniki retencyjne wraz z oprzyrządowaniem. Rozpoczęła się także renowacja elewacji – mówi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

- W najbliższym czasie prace na niej przeniosą się ze strony północnej na zachodnią i wschodnią. Natomiast na najwyższej kondygnacji budynku rozpocznie się montaż konstrukcji nowej więźby dachowej. Kontynuowane będą również roboty w zakresie wykonania nowych przyłączy do dworca – dodaje.

Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji realizowanych przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zakłada ona kompleksową przebudowę, historycznego dworca wraz z jego najbliższym otoczeniem. Dzięki niej dawny dworzec dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej odzyska swój historyczny blask. Będzie też, tak jak kiedyś, obsługiwał podróżnych.

Ponadto budynek będzie spełniał współczesne standardy w zakresie komfortu podróżnych, bezpieczeństwa czy dostępności. Pojawi się tutaj wiele rozwiązań przyjaznych środowisku. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowane zostało energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet.

- Planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej. Ciekawostką będą ogrody deszczowe suche, które powstaną w sąsiedztwie budynku. Na powierzchni 256 m kw. zostanie zasadzonych około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby – tłumaczy Bartłomiej Sarna.

Koszt przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej to łącznie 15,62 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót budowlanych Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.

Ponowne otwarcie dworca w Dąbrowie Górniczej nastąpi więc niedługo po zakończeniu budowy centrum przesiadkowego przy tym budynku wraz z całym, nowym układem drogowym. Oprócz tunelu pod linią kolejową, który jeszcze we wrześniu ma zostać otwarty powstają nowe miejsca parkingowe wokół remontowanego także, ale już w ramach osobnego przedsięwzięcia, dąbrowskiego dworca kolejowego. W sumie będzie to 375 miejsc po obu stronach linii kolejowej, a więc po stronie ul. Kościuszki oraz Limanowskiego.

Piesi i rowerzyści mogą już poruszać się tunelem pod linią kolejową, który powstał w ulicy Konopnickiej. Powstaje też nowa obwodnica śródmieścia, która za Centrum Handlowym Pogoria oraz Hutą Bankową poprowadzi od ul. Sobieskiego przy Powiatowym Urzędzie Pracy do nowego centrum przesiadkowego w centrum i dalej, w kierunku Redenu oraz dzielnicy Gołonóg.

Zakończenie tej inwestycji planowane jest w pierwszej połowie 2023 roku, a dworzec ma być gotowy najpóźniej trzy miesiące później, w czerwcu.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto