Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

To już pewne! Będzie remont dworców PKP w centrum i Gołonogu [ZDJĘCIA]

Piotr Sobierajski
To już pewne. To, o czym mówiło się od kilkunastu miesięcy, stanie się faktem. Władzom miasta udało się przekonać PKP do partycypacji w kosztach wielkiej przebudowy infrastruktury kolejowej w Dąbrowie Górniczej. W czwartek w Warszawie zapadła pozytywna decyzja w tej sprawie.

To już pewne! Będzie remont dworców PKP w centrum i Gołonogu [ZDJĘCIA]

O sukcesie poinformował w czwartek w mediach społecznościowych wiceprezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak. - Jest decyzja! Podczas dzisiejszego spotkania w Ministerstwie Infrastruktury, wspólnie z prezydentem Zbigniewem Podrazą i posłem Robertem Warwasem, przekonaliśmy prezesów PKP i PKP PLK do rozpoczęcia projektowania zmian wokół dworców w centrum i Gołonogu. Dąbrowa Górnicza będzie liderem tego projektu, czeka nas bardzo dużo pracy, ale jestem przekonany że wspólnie uda nam się zrealizować te inwestycje i do 2020 roku będziemy mogli korzystać ze Zintegrowanych Centrów Komunikacyjnych obejmujących dworce, parkingi, podziemne przejścia do peronów oraz bezpieczne dwupoziomowe przejazdy pod torami. Trzymajcie kciuki, bo teraz #KolejNaDąbrowę – napisał Marcin Bazylak.

Koszty tych zmian poniosą wspólnie miasto i PKP, a całości ma dopełnić spore dofinansowanie z funduszy europejskich. Dąbrowa Górnicza ma wydać na całe przedsięwzięcie ponad 63,4 mln zł, PKP ponad 48,4 mln zł, natomiast ponad 66,3 mln zł to wartość dofinansowania z Unii Europejskiej do projektu „Zielona mobilność”, która ma zrewolucjonizować cały układ komunikacyjny w mieście.

W 2016 roku PKP S.A. i władze Dąbrowy Górniczej podpisały list intencyjny, który miał sprecyzować plany rewolucji drogowo-kolejowej w mieście, bo za takie trzeba niewątpliwie uznać m.in. wyburzenie dworca Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej przy ul. Kościuszki, a także budowę dwóch bezkolizyjnych przejazdów pod torami kolejowymi na linii Warszawa – Katowice. W lutym 2017 r. zawarte zostało natomiast porozumienie w tej sprawie.

Jakie zmiany nas zatem czekają?

Jeden z tuneli miałby powstać w samym centrum miasta, jako przedłużenie ulicy Kościuszki i prowadzić do ulicy Limanowskiego. Drugi ma się natomiast pojawić koło dworca PKP w dzielnicy Gołonóg, w ciągu ulicy Parkowej. To usprawni komunikację z dzielnicą Łęknice i rejonem jezior Pogoria. Jednocześnie znikną obecne przejazdy kolejowe przy ul. Kościuszki oraz właśnie przy ul. Parkowej.

– W trzecim kwartale tego roku zlecimy wykonanie kompleksowej usługi projektowej, związanej z tą inwestycją. Kiedy się zakończy, będziemy wiedzieć, ile będzie kosztowała całość – tłumaczył w ubiegłym roku Jeremiasz Świerzawski, dyrektor w Biurze Inwestycji PKP S.A. Początkowo inwestycja planowana była z budżetu państwa, ale wobec poszerzonego znacznie zakresu prac PKP S.A. miało się starać o sfinansowanie jej w ramach funduszy europejskich, przeznaczonych do wykorzystania w obszarze infrastruktury kolejowej.

Kluczowy będzie tutaj remont dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w centrum miasta, gdzie ma się pojawić całe, kompleksowe zaplecze do obsługi ruchu pasażerskiego, a więc m.in. kasy, poczekalnia, sanitariaty. Jednocześnie powstanie tu przejście podziemne, łączące peron z budynkiem dworca. Po wyburzeniu budynku dworca PKP przy ul. Kościuszki otworzy się w tym miejscu ogromna przestrzeń, będzie można wybudować drogi dojazdowe pod wyremontowany dworzec, na którym pojawiła się maskująca siatka z wizualizacją i hasłem „Zmieniamy dworzec dla Ciebie". Będzie więc można podjechać pod sam dworzec samochodem, czy też autobusem, bowiem w planach jest tu powstanie większego węzła komunikacyjnego. Być może da się tu skierować część autobusów, które dziś mają główny przystanek w centrum przy placu Wolności. Będzie też wypożyczalnia rowerów.

Gruntowne zmiany zapowiadane są także w Gołonogu, gdzie tunel pod torowiskiem połączy ul. Parkową bezpośrednio z al. Zagłębia Dąbrowskiego. Po zamknięciu przejazdu przez torowisko w ciągu ul. Parkowej właśnie w to miejsce mają zostać przesunięte nowe perony. Tylko jeden z nich ma być wyspowy, dla pasażerów wysiadających z kierunku do Katowic i Gliwic. Ci pasażerowie, którzy pojadą np. w kierunku Zawiercia i Częstochowy będą mogli wysiąść bezpośrednio na peronie zlokalizowanym przed budynkiem dworca PKP w tej dzielnicy.

A co z samym budynkiem dworca? – Zostanie przez nas wyremontowany. Część pomieszczeń wewnątrz zostanie przystosowana do obsługi ruchu pasażerskiego, a druga część zostanie przeznaczona do wykorzystania przez miasto – mówił Jeremiasz Świerzawski. Na razie planów i koncepcji jest wiele, a jedna z nich mówi o tym, że w budynku dworca PKP w Gołonogu mogłoby znaleźć swoje miejsce centrum zarządzania infrastrukturą drogową w mieście, jaka powstanie w ramach projektu „Zielona mobilność”. Wtedy w Dąbrowie Górniczej mają się pojawić m.in. wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe, nowa organizacja sygnalizacji świetlnej, a także nowe centrum przesiadkowe właśnie tuż przy dworcu PKP w dzielnicy Gołonóg.

Obecnie trwają przygotowania do inwestycji obejmującej rewitalizację dworców i prace w układzie torowo-peronowym. Jeszcze w tym roku PKP S.A. zamierza ogłosić przetarg na prace projektowe dla tego zadania. Rozpoczęcie robót budowlanych przewidywane jest na 2018 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto