Nowa przeprawa ma pozwolić bezpiecznie i bezkolizyjnie połączyć dwie części miasta, podzielone właśnie torami kolejowymi prowadzącymi z Katowic w kierunku Warszawy. Prace przy budowie centrum przesiadkowego w śródmieściu, w rejonie ulic Kościuszki, Limanowskiego i Kolejowej oraz całego nowego układu drogowego wraz z tunelem są kluczowe dla ruchu w całym mieście. Otwarcie przejazdu pod wiaduktem pozwoli bowiem na rozładowanie ruchu na ul. Sobieskiego oraz Piłsudskiego i Królowej Jadwigi, które dziś są w wielu miejscach zamknięte dla kierowców. Tam trwa bowiem układanie nowego torowiska tramwajowego oraz budowa wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych, a także - w dalszej kolejności - nowych rond oraz wjazdów i zjazdów na prowadzące przez całe miasto drogi.
Przejazd pod tunelem - w stronę ulicy Limanowskiego, Parku Zielona oraz Pogorii III i dalej Granicznej - jest bardzo istotny nie tylko dla dąbrowian, ale także gości z okolicznych miast, którzy obecnie także mają utrudniony dojazd na tereny wypoczynkowe i rekreacyjne.
Aktualnie w szybkim tempie powstają więc wszystkie trzy ronda, a także najważniejsza konstrukcja, a więc tunel drogowy. Nowy tunel pod torami kolejowymi dla pieszych i rowerzystów powstał już kilkaset metrów dalej. Znajduje się w ulicy Konopnickiej.
Tunele w ulicy Kościuszki - dla kierowców - oraz ulicy Konopnickiej - dla pieszych i rowerzystów, to tylko część ogromnej inwestycji, która całkowicie zmienia śródmieście Dąbrowy Górniczej. Parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – mają pozwolić na zaparkowanie łącznie 375 samochodów.
Wygodniej ma się także podróżować pociągiem, korzystając z nowych peronów, zadaszenia, przejścia podziemnego, windy. Trwa także, w ramach osobnej inwestycji, remont i przebudowa dworca PKP. Pasażerowie mają z niego korzystać najpóźniej w połowie 2023 roku. Do nowego centrum przesiadkowego dojeżdżać będą od strony ul. Poniatowskiego autobusy. Remont przeszła również ul. Kolejowa, gdzie powstało uzbrojenie i kanalizacja, położona została nowa nawierzchnia, będzie droga rowerowa, odnowione zostały chodniki i oświetlenie. Wszystko ma być gotowe w pierwszym kwartale 2023 roku.
Przedsięwzięcie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Będzie kosztować 229 mln zł. Inwestycję realizuje wspólnie miasto i PKP PLK S.A. Jego realizację zasilają unijne fundusze, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł – 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku. Zewnętrzne wsparcie sięgnie łącznie ponad 82,5 mln zł.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?