Pierwszy tunel pod torami kolejowymi w Dąbrowie Górniczej został nareszcie otwarty, po kilku wcześniejszych podejściach. Jego inauguracja planowana była w sierpniu, potem we wrześniu, aż w końcu w październiku stała się faktem. Skąd takie zmiany terminów? Jak tłumaczą lokalne władze to m.in. efekt jednoczesnego prowadzenia kilku innych inwestycji drogowych, które musiały zostać skoordynowane z budową i otwarciem tunelu, ale także koniecznością zapewnienia odpowiedniego systemu odwadniającego przejazd pod tą konstrukcją, tak, by nie gromadziła się tam woda, uniemożliwiając przejazd kierowcom. Całość została podłączona do przepompowni, tak więc takie niespodzianki nie powinny mieć raczej miejsca.
Bezpieczny, szybszy przejazd na drugą stronę miasta
Tunel pod torami przy stacji Dąbrowa Górnicza Centrum połączył ulice Kościuszki z ulicą Limanowskiego w samym centrum miasta, co umożliwi sprawny i wygodny przejazd oraz przejście między dwiema częściami miasta. Nowy tunel zastąpił zlikwidowany w zeszłym roku przejazd przez tory przy ul. Konopnickiej, gdzie trzeba było stać bardzo często przed zamkniętymi szlabanami. Otwarcie nowego układu komunikacyjnego połączone zostało z oddaniem w użytkowanie części nowych dróg, chodników i dróg rowerowych.
Jak informuje miasto wraz z tunelem w śródmieściu Dąbrowy Górniczej otwarte zostały: przebudowane ulice Kolejowa, Limanowskiego w kierunku Konopnickiej, a także nowa droga do skrzyżowania ulic Korzeniec i Robotniczej. Na ich styku powstały ronda, która upłynnią ruch w kierunku Parku Zielona, Pogorii III czy Łęknic.
- Na razie wszystko jest w porządku, jedzie się tędy fajnie, choć widać jeszcze maszyny budowlane. Najważniejsze, że nie trzeba już nadkładać drogi, jadąc objazdem przez ulicę Graniczną. Dobrze, że udało się otworzyć ten tunel, bo można też uniknąć korków, jakie tworzą się w śródmieściu w związku z układaniem torów tramwajowych. Generalnie zmiany są na plus - mówi Maciej Tomczyk, mieszkaniec Dąbrowy Górniczej.
Tym samym od soboty 15 października na stałe trasy powróciły linie autobusowe nr 604, 644, 716 i 903N, które w kursach przez Łęknice jadą przez tunel z obsługą przystanków przy ul. Konopnickiej z jednej i Kościuszki z drugiej strony. Bez zmian pozostają natomiast jeszcze trasy linii 16, 79 i 242. Docelowo wszystkie będą obsługiwać centrum przesiadkowe przy przebudowywanym właśnie dworcu PKP.
Zamknięta pozostaje jeszcze nowa droga za Hutą Bankową, łącząca ul. Kolejową z Sobieskiego, która będzie alternatywą dla przejazdu przez centrum. Podobnie jak duży parking przed dworcem – w sumie po obu stronach torów powstanie 375 miejsc postojowych. Pierwsze prace przy budowie nowych miejsc dla samochodów od strony ul. Kościuszki już się rozpoczęły, a obecnie ekipy budowlane koncentrują się na dokończeniu miejsc parkingowych od strony ul. Limanowskiego.
Obecnie trwa także w śródmieściu Dąbrowy Górniczej remont dworca kolejowego, którym zajmuje się w ramach osobnego zadania na zlecenie PKP SA firma Berger-Bau. Całość prac ma się zakończyć w pierwszej połowie 2023 roku. Gotowe są natomiast już nowe perony oraz windy i przejścia podziemne, wykonane wraz z trwającą obecnie budową nowego układu komunikacyjnego.
Inwestycję drogowo-komunikacyjną wraz z budową nowego centrum przesiadkowego przed dworcem kolejowym (dojeżdżać będą tu od strony ul. Poniatowskiego autobusy) realizuje konsorcjum firm Nowak-Mosty oraz Complex z Dąbrowy Górniczej. Całe przedsięwzięcie ma wartość 229 mln zł, z czego 82,5 mln zł to zewnętrzne dofinansowanie - 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Jednocześnie firma Nowak-Mosty buduje obecnie w Dąbrowie Górniczej drugi tunel pod linią kolejową, położony przy stacji PKP w dzielnicy Gołonóg. Tam również powstają nowe perony dla pasażerów kolei, całkiem nowy układ drogowy z kilkoma rondami, drogami rowerowymi i chodnikami. Zaawansowanie prac przekroczyło tam ostatnio 50-procent. A do tego w całym mieście na długości około 5 kilometrów - wzdłuż głównego traktu komunikacyjnego (ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego) trwa wymiana całego torowiska tramwajowego (10 km toru pojedynczego) wraz z budową m.in. wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych, nowych rond, miejsc parkingowych, wjazdów, zjazdów.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?