Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ulice Kolejowa i Kościuszki w Dąbrowie Górniczej zamknięte. To początek budowy centrum przesiadkowego

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
We wtorek 3 listopada przy ul. Kościuszki usuwane były drzewa kolidujące z nową inwestycją. Zamknięty jest przejazd ul. Kolejową Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
We wtorek 3 listopada przy ul. Kościuszki usuwane były drzewa kolidujące z nową inwestycją. Zamknięty jest przejazd ul. Kolejową Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski/Dariusz Nowak
Rozpoczęła się jedna z największych inwestycji w historii Dąbrowy Górniczej, czyli budowa nowego układu drogowego, centrum przesiadkowego w śródmieściu i tunelu pod linią kolejową. Na początek prace zaplanowane zostały na ul. Kolejowej i Kościuszki, które od 2 listopada zostały zamknięte. W trakcie robót z dużymi zmianami muszą liczyć się kierowcy i pasażerowie autobusów, które już kursują wyznaczonymi objazdami.

Ulica Kościuszki, prowadząca do dworca kolejowego oraz na tereny rekreacyjne na Zielonej oraz wokół Pogorii III, zamknięta została od zjazdu do Fabryki Pełnej Życia do skrzyżowania z ul. Kolejową, która z ruchu wyłączona została na całej długości. Dojazd dla mieszkańców i do punktów usługowych jest na razie możliwy ul. Kościuszki. We wtorek 3 listopada usuwane były ogromne drzewa przy ul. Kościuszki, które zasłaniały budynek dworca PKP. Wcześniej podcięte zostały również drzewa wzdłuż ulicy Kolejowej. Rozebrana została także część torowiska kolejowego przy peronach. Tam powstanie nowy tunel w kierunku ul. Limanowskiego.

BUDOWA CENTRUM PRZESIADKOWEGO W DĄBROWIE GÓRNICZEJ: INACZEJ JADĄ AUTOBUSY

Oprócz kierowców, utrudnienia dotyczą też pasażerów autobusów. Dla linii 16, 79, 242, 604, 644, 716 i 903N zmodyfikowane zostały rozkłady jazdy, a autobusy kursują po zmienionych trasach.

Z użytkowania wyłączone są przystanki przy ul. Kościuszki: przy stacji PKP oraz na wysokości Aldi i Żabki. Autobusy nr 16, 79 i 242 zatrzymują się na ul. Limanowskiego w rejonie dojścia do peronów. Stamtąd można dostać się pieszo do przejścia przez tory.

Autobusy nr 604, 644 i 903N kursują ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Morcinka, Folwarczną i Urbańskiego, którą dojeżdżają na drugą stronę torów. Autobus nr 716 jeździ ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego i Graniczną, a na drugą stronę torów przejeżdża wiaduktem.

W pierwszym etapie prac, do marca 2021 roku, na ul. Kolejowej i Kościuszki wykonywane będzie uzbrojenie podziemne i kanalizacja. To elementy dużego przedsięwzięcia, obejmującego budowę centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym oraz przebudowę układu drogowego w śródmieściu.

Warto też przypomnieć, że kierowcy mają także utrudniony przejazd ulicą Sobieskiego, na odcinku od Huty Bankowej do skrzyżowania z ulicą Moniuszki. Tam również, w ramach tej inwestycji, trwają prace związane z budową nowego ronda oraz całkiem nowego układu drogowego w części miasta od strony wjazdu z Będzina. Zamknięta jest całkowicie jezdnia w kierunku Będzina, a ruch odbywa się po stronie jezdni w kierunku centrum Dąbrowy Górniczej. Finalnie oprócz nowego ronda będzie tu miała swój początek nowa droga - obwodnica - śródmieścia, prowadząca po terenach za Hutą Bankową. Kiedy już będzie gotowa, by dojechać do nowego centrum przesiadkowego przy dworcu PKP lub nad Pogorię i na Zieloną będzie można całkowicie pominąć centrum miasta i skrzyżowanie ulic Sobieskiego, Kościuszki oraz Królowej Jadwigi.

BUDOWA CENTRUM PRZESIADKOWEGO W DĄBROWIE GÓRNICZEJ: PRAWIE 230 MLN ZŁ NA ZMIANY W ŚRÓDMIEŚCIU

Za 229 mln zł inwestycję wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A. W jego ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany.

W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. Nowe rozwiązania usprawnią ruch, ułatwią poruszanie się po mieście i korzystanie z transportu publicznego.

Prowadzenie prac w tak szerokim zakresie wiąże się ze zmianami i utrudnieniami w ruchu. Na początku grudnia zostanie czasowo zamknięty przejazd kolejowy przy ul. Konopnickiej.

W śródmieściu, na przedłużeniu ul. Kościuszki powstanie podziemny tunel; w rejonie stacji zbudowane zostaną nowe drogi i ronda, modernizację przejdzie ul. Kolejowa. Zniknie przejazd na ul. Konopnickiej, a piesi i rowerzyści na drugą stronę torów dostaną się tunelem. Rozwinie się infrastruktura rowerowa, wyremontowane zostaną chodniki.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto