W piątek 8 stycznia, choć to pora zimowa, na placu budowy można było spotkać całkiem sporo pracowników. Kontynuowane były m.in. prace przy podbudowie torowiska kolejowego. Wywożone były ostatnie pozostałości po dworcu PKP przy ul. Kościuszki, z którego zostało już naprawdę niewiele. Trzeba przyznać, że po wycięciu okazałych drzew ten fragment miasta wygląda dość dziwnie i trzeba się będzie przyzwyczaić do całkowicie otwartej przestrzeni na przedłużeniu ulicy Kościuszki. Sporo prac pozostało jeszcze przy ulicy Kolejowej, ale sukcesywnie będą postępować do przodu.
W ramach tego dużego przedsięwzięcia, realizowanego przez miasto i PKP PLK S.A., powstaną m.in.: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego(łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany.
Zamknięta jest ul. Kolejowa, która nie tylko zyska nową nawierzchnię, ale drogę rowerową, chodniki i oświetlenie. Na odcinku od zjazdu do Fabryki Pełnej Życia do skrzyżowania z ul. Kolejową, wybudowane będzie nowe rondo. W pierwszym etapie, do marca 2021 roku, wykonywane będzie na ul. Kolejowej uzbrojenie podziemne i kanalizacja. Modernizowane jest także torowisko w rejonie stacji kolejowej. Zdemontowane zostały m.in. poczekalnie na peronie a także część torów. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 roku.
Inwestycja rozpoczęła się natomiast od budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Moniuszki, z którym połączona zostanie nowa droga biegnąca za hutą Bankową do ul. Kolejowej. Prace ruszyły tam 12 października. Dla kierowców wyznaczone zostały objazdy, a droga w kierunku Będzina została na sporym odcinku zamknięta. To właśnie w tym miejscu układ drogowy zostanie wzbogacony o nowe, ogromne rondo z kilkoma wyjazdami. Jeden z nich będzie prowadził za hutą Bankową w kierunku centrum przesiadkowego i ul. Kolejowej. Na zdjęciach widać już częściowo nowy układ drogowy, a prace posuwać się będą w kierunku Huty Bankowej.
Efekt inwestycji da sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom.
Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście. W śródmieściu, na przedłużeniu ul. Kościuszki powstanie podziemny tunel; w rejonie stacji zbudowane zostaną nowe drogi i ronda. Zniknie przejazd na ul. Konopnickiej, a piesi i użytkownicy jednośladów na drugą stronę torów dostaną się tunelem. Rozwinie się infrastruktura rowerowa, wyremontowane zostaną chodniki.
Za 229 mln zł, inwestycję wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?