W Dąbrowie Górniczej trwa aktualnie jednocześnie kilka dużych, ważnych inwestycji drogowych, które finalnie mają usprawnić kierowcom oraz pasażerom komunikacji miejskiej oraz kolejowej poruszanie się po mieście oraz regionie. Sporo z tych przedsięwzięć jest już na dość zaawansowanym etapie, tak więc jeszcze w tym roku, a także w pierwszej połowie 2023 roku wszystko ma wyglądać już inaczej, a z większości dąbrowskich ulic zniknie ciężki sprzęt. Jedna z takich właśnie istotnych zmian zachodzi w dzielnicy Gołonóg.
Tutaj przebudowa alei Zagłębia Dąbrowskiego w rejonie stacji PKP w Gołonogu rozpoczęła się w styczniu tego roku od budowy kanalizacji deszczowej. W kolejnych miesiącach kanalizacja powstała także pod nowym rondem na skrzyżowaniu alei z ulicą Parkową. Przez cały ten czas przez aleję kursowały autobusy, wykorzystując wahadłową sygnalizację świetlną i obsługując tymczasowe przystanki Gołonóg Dworzec PKP. Z początkiem czerwca – by dokończyć prace na całej szerokości alei – przejazd został zamknięty także dla autobusów.
Linie nr 604 i 644 wracają od poniedziałku na swoje stałe trasy
Większość linii autobusowych pozostanie jeszcze na objeździe – m.in. ze względu na planowane zamknięcia na ul. Uklańskiego. Na stałe trasy 1 sierpnia wrócą natomiast linie 604 i 644, które obsługiwać będą tymczasowe przystanki. Przy okazji na linii 644 uruchomiony zostanie dodatkowy poranny kurs (godz. 4.06 z przystanku Gołonóg Wczasowa). Aleją Zagłębia Dąbrowskiego będą mogli też jeździć kierowcy samochodów osobowych.
Na przebudowywanym odcinku – poza kanalizacją – aleja zyskała nowa podbudowę. Przed zaplanowanym na 1 sierpnia otwarciem droga zyska jeszcze nową nawierzchnię.
– Na razie ułożona zostanie tylko warstwa wiążącą. Warstwę ścieralną będziemy układać na zakończenie całej inwestycji – mówi Maciej Woźniak, kierownik robót z firmy Nowak-Mosty.
Nowe będą także zatoki autobusowe oraz chodniki i droga rowerowa. Ich budowa ma potrwać do końca sierpnia. W trakcie przebudowy zmieniła się geometria jezdni, które zostały zawężone do jednego pasa. Ma to uspokoić ruch, a jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo pieszych: na przejściach przy rondzie będą mieć do pokonania w sumie dwa pasy zamiast czterech.
Tunel pod torami kolejowymi i dwa nowe ronda, czyli pojedziemy płynniej
Przebudowa alei Zagłębia Dąbrowskiego jest częścią budowy nowego układu komunikacyjnego przy stacji PKP w Gołonogu. Współtworzą go dwa nowe, powstające właśnie ronda – na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego z ul. Uklańskiego oraz ul. Parkowej z Wczasową. Bezkolizyjny i bezpieczny przejazd oraz przejście z jednej strony miasta na drugą zapewni budowany jednocześnie tunel pod torami.
Nowy będzie także układ torowy: od kwietnia pasażerowie korzystają już z nowego peronu nr 2, który powstał przy dworcu. Od strony ul. Parkowej trwa natomiast obecnie budowa peronu nr 1 oraz przejścia dla pieszych między peronami. W dalszej kolejności ma tu powstać centrum przesiadkowe, miasto cały czas zabiega, by PKP przebudowały także dworzec w Gołonogu. Te inwestycje uzależnione są jednak od uregulowania sytuacji prawnej gruntów, na których położony jest dworzec kolejowy w tej dzielnicy, a także tych wokół tego budynku.
Przebudowę peronów oraz układu torowego i drogowego przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg, PKP PLK i miasto zleciły w zeszłym roku dąbrowskiej firmie Nowak-Mosty. Inwestycja warta jest 67,5 mln zł. Całość prac ma się zakończyć w pierwszym kwartale 2023 roku.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?