Nowe tunel pieszo-rowerowy w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce ma też ułatwić także dostęp do peronów, także osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. To wspólna inwestycja PLK i miasta Dąbrowa Górnicza. Przedsięwzięciem zajmuje się firma Nowak-Mosty
- Aktualnie dobiega końca wielomiesięczny proces projektowania, wykonaliśmy również pierwsze prace przygotowawcze związane z układem torowym i zabezpieczeniem infrastruktury kolidującej co jest niezbędne do rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych - poinformowała dąbrowska firma Nowak-Mosty.
Spółka Nowak-Mosty realizuje już w tym mieście kilka ważnych, dużych przedsięwzięć komunikacyjnych. Buduje m.in. nowe centrum przesiadkowe w śródmieściu – obok dworca PKP – drogi, ronda, wiadukt kolejowy w dzielnicy Gołonóg, parkingi, a pierwszy wiadukt, pod którym jadą od października kierowcy, został już wybudowany w śródmieściu, na przedłużeniu ulicy Kościuszki.
Cena netto inwestycji w Strzemieszycach to 9,6 mln zł. W porozumieniu z PKP PLK, pod którym we wrześniu 2021 roku podpisali się prezydent Marcin Bazylak i wiceprezydent Damian Rutkowski, określono, że miasto i kolejowa spółka podziela się kosztami inwestycji po połowie. Ponieważ inwestycja nie rozpoczęła się jednak w zeszłym roku pieniądze przewidziane pierwotnie w 2021 do przekazania nie zostały wypłacone przez miasto. Natomiast ze względu na wzrost kosztów, na lutowej sesji w 2022 roku radni zdecydowali, że ostatecznie miasto przekaże PKP PLK nieco wyższą dotację od tej wcześniej planowanej, czyli 4 mln zł w 2022 roku i 836 tys. 991,87 zł w 2023 roku.
Cała inwestycja nosi nazwę: zadania „Zaprojektowanie oraz budowa przejścia podziemnego dla ruchu pieszo – rowerowego w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce w km 69,004 na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny” w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”.
Będzie bezpieczniej, łatwiej dostaniemy się także na peron
W stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce powstanie wygodne i bezpieczne przejście podziemne, łączące dwie strony miasta od ul. Towarowej do ul. Transportowej. Z tej stacji pasażerowie udają się w podróż do Sławkowa, Olkusza czy Tunelu na linii do Kielc oraz do Sosnowca czy Katowic.
Podziemne przejście pieszo-rowerowe o długości około 50 metrów będzie zadaszone. Zadaszone pochylnie, które powstaną po północnej i południowej części, mają mieć odpowiednio 72 i 47 m długości oraz 5,7 m szerokości. Ułatwią podróżowanie osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. W przejściu i dojściach będą ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.
W przejściu będzie wyznaczona specjalna ścieżka dla rowerzystów. Zamontowane kamery monitoringu zwiększą poziom bezpieczeństwa. Przejście będzie wyposażone w system informacji pasażerskiej, m.in. nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów itp.
Wiadomo też, że do nowego przejścia prowadzić będzie droga pieszo-rowerowa o szerokości 4 metrów (2 metry dla ruchu rowerowego i 2 metry dla ruchu pieszego). Miasto zapowiedziało także, że powstanie dodatkowo punkt przesiadkowy w rejonie ulicy Transportowej. Poza przystankiem autobusowym będzie tam także parking dla samochodów i rowerów.
- Prace powinny zakończyć się w czwartym kwartale 2023 roku – poinformowała Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowe S.A.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?