Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie Górniczej budują kolejny tunel dla pieszych i rowerzystów. Pierwsze prace w terenie w dzielnicy Strzemieszyce

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Przy stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej - Strzemieszycach rozpoczęła się budowa przejścia podziemnego, które połączy ulice Towarową oraz Transportową

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Przy stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej - Strzemieszycach rozpoczęła się budowa przejścia podziemnego, które połączy ulice Towarową oraz Transportową Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Nowak Mosty/PAS/DariuszNowak
W Dąbrowie Górniczej w tym roku powstał już nowy tunel pod torowiskiem kolejowym w centrum miasta, który zastąpił tradycyjne przejście z rogatkami. Będzie też kolejny, którym bezpiecznie z jednej strony dzielnicy na drugą będą mogli poruszać się piesi i rowerzyści w dzielnicy Strzemieszyce. Pierwsze prace w terenie właśnie się rozpoczęły.

Nowe tunel pieszo-rowerowy w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce ma też ułatwić także dostęp do peronów, także osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. To wspólna inwestycja PLK i miasta Dąbrowa Górnicza. Przedsięwzięciem zajmuje się firma Nowak-Mosty

- Aktualnie dobiega końca wielomiesięczny proces projektowania, wykonaliśmy również pierwsze prace przygotowawcze związane z układem torowym i zabezpieczeniem infrastruktury kolidującej co jest niezbędne do rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych - poinformowała dąbrowska firma Nowak-Mosty.

Spółka Nowak-Mosty realizuje już w tym mieście kilka ważnych, dużych przedsięwzięć komunikacyjnych. Buduje m.in. nowe centrum przesiadkowe w śródmieściu – obok dworca PKP – drogi, ronda, wiadukt kolejowy w dzielnicy Gołonóg, parkingi, a pierwszy wiadukt, pod którym jadą od października kierowcy, został już wybudowany w śródmieściu, na przedłużeniu ulicy Kościuszki.

Cena netto inwestycji w Strzemieszycach to 9,6 mln zł. W porozumieniu z PKP PLK, pod którym we wrześniu 2021 roku podpisali się prezydent Marcin Bazylak i wiceprezydent Damian Rutkowski, określono, że miasto i kolejowa spółka podziela się kosztami inwestycji po połowie. Ponieważ inwestycja nie rozpoczęła się jednak w zeszłym roku pieniądze przewidziane pierwotnie w 2021 do przekazania nie zostały wypłacone przez miasto. Natomiast ze względu na wzrost kosztów, na lutowej sesji w 2022 roku radni zdecydowali, że ostatecznie miasto przekaże PKP PLK nieco wyższą dotację od tej wcześniej planowanej, czyli 4 mln zł w 2022 roku i 836 tys. 991,87 zł w 2023 roku.

Cała inwestycja nosi nazwę: zadania „Zaprojektowanie oraz budowa przejścia podziemnego dla ruchu pieszo – rowerowego w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce w km 69,004 na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny” w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”.

Będzie bezpieczniej, łatwiej dostaniemy się także na peron

W stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce powstanie wygodne i bezpieczne przejście podziemne, łączące dwie strony miasta od ul. Towarowej do ul. Transportowej. Z tej stacji pasażerowie udają się w podróż do Sławkowa, Olkusza czy Tunelu na linii do Kielc oraz do Sosnowca czy Katowic.

Podziemne przejście pieszo-rowerowe o długości około 50 metrów będzie zadaszone. Zadaszone pochylnie, które powstaną po północnej i południowej części, mają mieć odpowiednio 72 i 47 m długości oraz 5,7 m szerokości. Ułatwią podróżowanie osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. W przejściu i dojściach będą ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.

W przejściu będzie wyznaczona specjalna ścieżka dla rowerzystów. Zamontowane kamery monitoringu zwiększą poziom bezpieczeństwa. Przejście będzie wyposażone w system informacji pasażerskiej, m.in. nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów itp.

Wiadomo też, że do nowego przejścia prowadzić będzie droga pieszo-rowerowa o szerokości 4 metrów (2 metry dla ruchu rowerowego i 2 metry dla ruchu pieszego). Miasto zapowiedziało także, że powstanie dodatkowo punkt przesiadkowy w rejonie ulicy Transportowej. Poza przystankiem autobusowym będzie tam także parking dla samochodów i rowerów.

- Prace powinny zakończyć się w czwartym kwartale 2023 roku – poinformowała Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowe S.A.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto