Tunel w Strzemieszycach połączy dwie części dzielnicy i ułatwi dostęp do stacji kolejowej
Inwestycją zajmuje się dąbrowska firma Nowak-Mosty. Z każdym tygodniem widać postępy prac. Pierwsze, ziemne roboty w okolicy stacji kolejowej Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce rozpoczęły się w grudniu 2022 roku. Konstrukcja jest coraz większa, widać kolejne jej elementy, a także połączenie z peronem stacji kolejowej. Przejście pod torowiskiem kolejowym ma bowiem także ułatwić dojście na perony i korzystanie z połączeń kolejowych.
Zobacz zdjęcia z budowy tunelu kliknij TUTAJ!
Gotowe są m.in., dwie pochylnie (zyskają jeszcze zadaszenie), które prowadzić będą do szerokiego na prawie 6 metrów tunelu. Na końcu istniejącego peronu trwa budowa szybu dla windy, powstaną tu także schody. Częścią inwestycji będzie także prowadząca do tunelu droga pieszo-rowerowa, która powstanie po obu stronach torów.
Nowy tunel połączy dwie strony miasta od ul. Towarowej do ul. Transportowej. Z tej stacji pasażerowie udają się w podróż do Sławkowa, Olkusza czy Tunelu na linii do Kielc oraz do Sosnowca czy Katowic. W przejściu i dojściach będą ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.
Miasto zapowiedziało także, że powstanie dodatkowo punkt przesiadkowy w rejonie ulicy Transportowej. Poza przystankiem autobusowym będzie tam także parking dla samochodów i rowerów. Wszystko powinno być gotowe w październiku tego roku.
Kosztem prac (9,67 mln zł) miasto podzieliło się po połowie z PKP PLK, czyli z budżetu miasta na ten cel przeznaczonych zostało nieco ponad 4,83 mln zł netto.
Dąbrowianie korzystają już z kilku tuneli dla pieszych i wiaduktów dla kierowców
To już kolejna tego typu inwestycja w mieście, która ma ułatwić bezpieczne poruszanie się po mieście. Wcześniej takie tunele powstały przy dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczej – Ząbkowicach oraz w rejonie dworca kolejowego w centrum, a konkretnie w ciągu ulicy Kościuszki, zastępując kolizyjny przejazd z rogatkami. Dwa nowe tunele dla kierowców otwarte zostały natomiast w tym roku w centrum miasta, także przy dworcach kolejowych – w śródmieściu oraz w dzielnicy Gołonóg.
Tunel pieszo-rowerowy przy stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach powstał w 2019 roku. Inwestycja zrealizowana została w ramach projektu „Przebudowa infrastruktury do obsługi podróżnych na stacjach i przystankach”. To wspólne zadanie, realizowane od 2017 roku przez Dąbrowę Górniczą i PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. w Częstochowie. Budowa kosztowała 6,7 mln zł netto, z czego 3,5 mln zł przeznaczyła na nią kolej, a 3,2 mln zł dołożyło miasto. Wykonawcą prac była firma Banimex.
W śródmieściu Dąbrowy Górniczej tunel pieszo-rowerowy powstał w ramach przebudowy całego układu komunikacyjnego pod linią kolejową. Znajduje się w ulicy Konopnickiej. Zastąpił kolizyjny przejazd dla kierowców i przejście z rogatkami, które funkcjonowało w tym miejscu przez wiele lat.
Kierowcy korzystają teraz z przejazdu pod nowym wiaduktem, który powstał na przedłużeniu ulicy Kościuszki w stronę ulicy Limanowskiego, a także w kierunku parku Zielona. Pogorii IV oraz będzińskiej Łagiszy. Drugi nowy wiadukt, pozwalający przejechać szybko i sprawnie na drugą stronę miasta otwarty został natomiast w dzielnicy Gołonóg, obok stacji kolejowej. Tam również zastąpił kolizyjny przejazd przez torowisko kolejowe z rogatkami, gdzie często tworzyły się długie kolejki aut, w oczekiwaniu na przejazd czasem nawet kilku pociągów.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?