Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: widać nowe ronda i ślad drogi wzdłuż torowiska
Budowa nowego połączenia ulicy Kolejowej oraz Poniatowskiego z wiaduktem w ciągu ul. Cupiała i dalej aleją Zagłębia Dąbrowskiego to kolejna, duża inwestycja, która po zakończeniu ułatwi znacznie kierowcom poruszanie się po Dąbrowie Górniczej. By tak się stało najpierw trzeba jednak wybudować nowe rondo, a znajdujące się nieco dalej przebudować.
15 kwietnia drogowcy zamknęli stumetrowy fragment alei Poniatowskiego. Objazd do ulicy Kolejowej został wyznaczony ulicami Augustynika, Kopernika i Konopnickiej. Trwa rozbudowa obecnego układu drogowego na styku ulic Konopnickiej, Kolejowej i Poniatowskiego. Obecnie, jak informuje miasto, trwa budowa kanalizacji i kontynuowane są przygotowania pod budowę nasypu, po którym do wiaduktu przebiegać będzie nowa droga. Powstaje także nowe rondo w pobliżu ul. Poniatowskiego i Kolejowej. Przywrócenie ruchu w tym rejonie planowane jest w czasie wakacji.
W ramach prac docelowe nachylenie uzyska także zjazd i zejście do tunelu pieszo-rowerowego pod torami, prowadzące od ul. Poniatowskiego. Będzie łagodniejsze niż wcześniej, podobnie do tego, które prowadzi do ul. Kolejowej.
Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: łącznik wzdłuż torów kolejowych ostatnim elementem obwodnicy
Nowe rondo umożliwi skierowanie ruchu na nowo budowaną wzdłuż torów drogę, która po nasypie połączy się z istniejącym wiaduktem przy ul. Cupiała i Granicznej i dalej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego. Z łącznika korzystać będą nie tylko kierowcy, ale także piesi i rowerzyści, dla których powstanie droga rowerowa i chodnik.
Przetarg na tę ważną inwestycję o długości prawie kilometra został ogłoszony 17 kwietnia ubiegłego roku roku. 10 sierpnia 2023 roku miasto podpisało natomiast umowę za wykonanie projektu i budowę nowej drogi ze zwycięską w przetargu firmą Drogopol.
Łącznik ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego ma mieć długość 900 metrów. Najważniejszą częścią inwestycji będzie wykonanie wspomnianego nasypu drogowego, równolegle do istniejących torów kolejowych i wykonanie skrzyżowania ulic Granicznej i Cupiała z przedłużeniem ul. Kolejowej.
To z kolei będzie wymagało przebudowy wiaduktu drogowego w ciągu ul. Cupiała. Pierwszeństwo w tym miejscu będą mieć kierowcy jadący od strony ul. Kolejowej, zaś wyjeżdżający od strony ulicy Łączącej będą musieli ustąpić im pierwszeństwa.
Tak powstaje w Dąbrowie Górniczej nowa droga - zobacz ZDJĘCIA
Na nowej drodze ma zostać wydzielony pas do lewoskrętu w kierunku ulicy Łączącej. Jednocześnie planuje się wyznaczenie pasa włączeniowego ułatwiającego włączenie się do ruchu od ulicy Łączącej (z wiaduktu) w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego. Wzdłuż całego odcinka planowana jest budowa infrastruktury dla pieszych oraz drogi dla rowerzystów, którą będzie można dojechać do ul. Granicznej (przejście pod torami kolejowymi).
– Budowa łącznika to kontynuacja rozbudowy sieci dróg, która stanie się obwodnicą miasta. Ta sieć przebiegnie od granicy z Będzinem, poprzez drogę za Hutą Bankową, rejon dworca, ul. Kolejową, nowy łącznik, aż po Gołonóg. Dzięki temu zapewnimy szybki wjazd i wyjazd do i z Dąbrowy, odciążymy centrum i damy mu „oddech” – podkreśla Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.
Na budowę łącznika, wartego 20,8 mln zł, miasto otrzymało promesę dofinansowania z Banku Gospodarstwa Krajowego w wysokości prawie 19,8 mln zł. Prace mają się zakończyć w pierwszym kwartale 2025 roku. Wtedy też domknięty zostanie układ komunikacyjny, będący alternatywą dla głównej osi miasta.
Wyniki pierwszej tury wyborów we Francji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?