Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie Górniczej nocne prace przy budowie tunelu pod linią kolejową. Pojadą nim rolkarze, rowerzyści, przejdą też nad Pogorię piesi

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Przejazd kolejowy w ciągu ul. Konopnickiej zostanie zastąpiony tunelem dla pieszych i rowerzystów 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Przejazd kolejowy w ciągu ul. Konopnickiej zostanie zastąpiony tunelem dla pieszych i rowerzystów Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE UM DG
W poniedziałek 27 września budowniczy tunelu pieszo-rowerowego pod linią kolejową Katowice - Warszawa rozpoczną wykopy pod drugą część przejścia podziemnego. Ta inwestycja w ciągu ulicy Konopnickiej to element ogromnego przedsięwzięcia związanego z budową centrum przesiadkowego przy pobliskim dworcu PKP oraz nowego układu drogowego w śródmieściu.

Przejazd kolejowy przy ul. Konopnickiej już kilkanaście dni temu, dokładnie 15 września, na zawsze został zamknięty dla samochodów. Ostatni kierowca przejechał tędy o godzinie 13.19.

Tunel pod torami, który powstanie w tym miejscu, będzie służył pieszym i rowerzystom, rolkarzom. Kierowcy pojadą natomiast drugim tunelem pod torami, który powstaje na przedłużeniu ul. Kościuszki, a więc całkiem blisko dotychczasowego przejazdu przez tory kolejowe.

Najważniejsze prace na przejeździe – m.in. z wykorzystaniem wibromłota, za pomocą którego w podłoże wbijane są ścianki szczelne Larsena do zabezpieczenia wykopu – prowadzone są obecnie nocą.

– Nocne prace wynikają ze specyfiki pracy na kolei. Ciężki sprzęt nie może być używany, gdy trakcja jest pod napięciem, a to wyłączane jest dla nas między północą a godziną czwartą – wyjaśnia Arkadiusz Stolarz, dyrektor kontraktu z dąbrowskiej firmy Nowak-Mosty.

Przejście pieszo-rowerowe pod torami zostanie udostępnione już w nowym roku.

Ścianki do dziś miały być gotowe i w poniedziałek 27 września budowniczy tunelu zamierzają przystąpić do wykopu pod drugą część przejścia podziemnego. Pierwsza część powstała, gdy przejazd został czasowy zamknięty na początku tego roku.

– Na 6 października planujemy montaż segmentu przejścia podziemnego – zapowiada Arkadiusz Stolarz.

Kierowcy, którzy chcą obecnie przejechać przez tory muszą korzystać z objazdów. Do ulic Konopnickiej i Limanowskiego objazd poprowadzony został ulicami: Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Graniczną i Łączącą. W kierunku ul. Królowej Jadwigi objazd przebiegnie analogicznie w drugą stronę.

Budowa tunelu przy ul. Konopnickiej jest częścią wartej 229 mln zł budowy centrum przesiadkowego przy stacji Dąbrowa Górnicza i przebudowy układu drogowego w centrum. Razem z firmą Nowak-Mosty inwestycję realizuje dąbrowska spółka Complex.

Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Prace rozpoczęły się w październiku 2020 r., a wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. W jej ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany.

W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Inwestycja wpisuje się w plany Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, dotyczące uruchomienia Kolei Metropolitalnej. W mieście będą mogły powstać dwa tory dla pociągów metropolitalnych, pozwalających na częstszy i szybszy przewóz pasażerów między Dąbrową i innymi miastami aglomeracji. Początkowo, z przeznaczeniem dla nich, ułożony będzie jeden dodatkowy tor, zachowana zostanie też rezerwa terenowa na potrzeby wykonania drugiego. Z myślą o nim władze GZM przygotowuje dokumentację projektową, w przyszłości będą też ubiegać się o unijne dofinansowanie tego przedsięwzięcia.

Remont przechodzi ul. Kolejowa, gdzie powstaje uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto