Przejazd kolejowy przy ul. Konopnickiej już kilkanaście dni temu, dokładnie 15 września, na zawsze został zamknięty dla samochodów. Ostatni kierowca przejechał tędy o godzinie 13.19.
Tunel pod torami, który powstanie w tym miejscu, będzie służył pieszym i rowerzystom, rolkarzom. Kierowcy pojadą natomiast drugim tunelem pod torami, który powstaje na przedłużeniu ul. Kościuszki, a więc całkiem blisko dotychczasowego przejazdu przez tory kolejowe.
Najważniejsze prace na przejeździe – m.in. z wykorzystaniem wibromłota, za pomocą którego w podłoże wbijane są ścianki szczelne Larsena do zabezpieczenia wykopu – prowadzone są obecnie nocą.
– Nocne prace wynikają ze specyfiki pracy na kolei. Ciężki sprzęt nie może być używany, gdy trakcja jest pod napięciem, a to wyłączane jest dla nas między północą a godziną czwartą – wyjaśnia Arkadiusz Stolarz, dyrektor kontraktu z dąbrowskiej firmy Nowak-Mosty.
Przejście pieszo-rowerowe pod torami zostanie udostępnione już w nowym roku.
Ścianki do dziś miały być gotowe i w poniedziałek 27 września budowniczy tunelu zamierzają przystąpić do wykopu pod drugą część przejścia podziemnego. Pierwsza część powstała, gdy przejazd został czasowy zamknięty na początku tego roku.
– Na 6 października planujemy montaż segmentu przejścia podziemnego – zapowiada Arkadiusz Stolarz.
Kierowcy, którzy chcą obecnie przejechać przez tory muszą korzystać z objazdów. Do ulic Konopnickiej i Limanowskiego objazd poprowadzony został ulicami: Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Graniczną i Łączącą. W kierunku ul. Królowej Jadwigi objazd przebiegnie analogicznie w drugą stronę.
Budowa tunelu przy ul. Konopnickiej jest częścią wartej 229 mln zł budowy centrum przesiadkowego przy stacji Dąbrowa Górnicza i przebudowy układu drogowego w centrum. Razem z firmą Nowak-Mosty inwestycję realizuje dąbrowska spółka Complex.
Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Prace rozpoczęły się w październiku 2020 r., a wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. W jej ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany.
W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Inwestycja wpisuje się w plany Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, dotyczące uruchomienia Kolei Metropolitalnej. W mieście będą mogły powstać dwa tory dla pociągów metropolitalnych, pozwalających na częstszy i szybszy przewóz pasażerów między Dąbrową i innymi miastami aglomeracji. Początkowo, z przeznaczeniem dla nich, ułożony będzie jeden dodatkowy tor, zachowana zostanie też rezerwa terenowa na potrzeby wykonania drugiego. Z myślą o nim władze GZM przygotowuje dokumentację projektową, w przyszłości będą też ubiegać się o unijne dofinansowanie tego przedsięwzięcia.
Remont przechodzi ul. Kolejowa, gdzie powstaje uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.
Rozsypano gnojówkę przed Urzędem Wojewódzkim w Poznaniu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?