Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie Górniczej OTWARTO nową obwodnicę i centrum przesiadkowe. Prawie 400 miejsc parkingowych i nowe drogi

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowa obwodnica śródmieścia i centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczej zostały otwarte 12 kwietnia 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowa obwodnica śródmieścia i centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczej zostały otwarte 12 kwietnia Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
DĄBROWA GÓRNICZA. W środę 12 kwietnia o godzinie 14.00 oficjalnie otwarta została obwodnica śródmieścia oraz centrum przesiadkowe, jakie powstało obok dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej. Tym samym kierowcy po raz pierwszy mają okazję przetestować nową drogę, która ma ułatwić podróżowanie po mieście, z pominięciem ul. Sobieskiego i Królowej Jadwigi, które są często zakorkowane.

Zobacz zdjęcia -kliknij TUTAJ!

Tak więc po ponad dwóch latach prac cała inwestycja, polegająca między innymi na budowie nowego układu drogowego wraz z wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Kościuszki, nowych miejsc parkingowych wokół dworca oraz stanowisk dla zatrzymujących się tu autobusów dobiegła końca. To cieszy mieszkańców i kierowców, bowiem jazda ulicami Dąbrowy Górniczej, szczególnie w godzinach szczytu komunikacyjnego do łatwych i przyjemnych nie należy, ale teraz – dzięki tym wszystkim nowościom – wszystko ma być bardziej przyjazne. I dla właścicieli samochodów, ale także dla pasażerów komunikacji miejskiej czy kolei, a także pieszych oraz rowerzystów.

Obwodnica ułatwi dojazd do Gołonoga, Będzina i Centrum Handlowego Pogoria

Według wcześniejszych zapowiedzi istniała szansa, że nową obwodnicą pojedziemy w lutym lub marcu, ale ostatecznie stało się to 12 kwietnia. Wykonawcy prac (całego centrum przesiadkowego i obwodnicy), czyli Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza pod koniec marca zgłosili inwestycję do odbioru. Wszystko zostało więc zakończone zgodnie z umową, czyli do 31 marca.

- Nowa obwodnica to niemal 2-kilometrowa trasa o szerokości 7 metrów, po jednym pasie w każdą stronę. Obok powstała droga rowerowa i chodnik. Wszystkie stwierdzone podczas odbiorów usterki będą usuwane przez wykonawców w wyznaczonym przez nas terminie. Żadna nie ma wpływu na bezpieczne użytkowanie. Zatem życzę miłych przejazdów - przekazał Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Nowa droga powstawała w trudnym terenie, stąd m.in. dwa wiadukty nad torami do bocznicy Huty Bankowej.

- Zdecydowaliśmy się na tę inwestycję, żeby przenieś dużą część ruchu samochodowego poza centrum naszego miasta. Ten komfort mieszkańcy odczują w pełni, gdy dobudujemy połączenie ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego. Tę inwestycję zamierzamy rozpocząć jeszcze w tym roku, otrzymaliśmy bowiem na to zadanie obietnicę dofinansowania - podkreślił Marcin Bazylak.

W ramach budowy nowej obwodnicy od ul. Kościuszki w kierunku ul. Sobieskiego nawierzchnia asfaltowa pojawiła się na całej długości, a także na wszystkich nowych rondach, wjazdach i zjazdach, które pozwalać będą nie tylko na dotarcie bezpośrednio do Centrum Handlowego Pogoria czy do dworca kolejowego bez wjeżdżania do ścisłego centrum miasta, ale także dojazd w wygodniejszy sposób w stronę dzielnicy Gołonóg, alei Majakowskiego oraz trasy S1 i DK94.

Wzdłuż nowego układu drogowego – z rondami na pięciu skrzyżowaniach – zainstalowane zostało także nowoczesne ledowe oświetlenie, powstały także chodniki i drogi rowerowe.

Ważnym elementem inwestycji była budowa nowej kanalizacji deszczowej. – Wymagało to wielu prac ziemnych. Dość powiedzieć, że pod wiaduktem kolejowym, pod którym przejeżdżają dziś kierowcy, wykop pod trzy zbiorniki retencyjne miał aż 14 metrów głębokości – mówi Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim. Jak dodaje, kolejny zbiornik retencyjny powstał w rejonie ul. Przybylaka.

Elementem kanalizacji deszczowej są także nowe przepompownie. Ta przy głównym wiadukcie ma podwójne zasilanie: z pompy głównej i rezerwowe z agregatu. Przepompownia powstała także przy tunelu pieszo-rowerowym.

Centrum przesiadkowe z prawie 400 miejscami do parkowania

Budowa centrum przesiadkowego w centrum Dąbrowy Górniczej to jedna z największych miejskich inwestycji ostatnich lat. Ta część miasta stała się teraz bardziej nowoczesna i funkcjonalna.

Postój taksówek znajduje się teraz przed samym dworcem, między peronami autobusowymi i budowanym placykiem z ławkami i zielenią. Zarezerwowanych zostało tam 6-7 miejsc dla taksówek. W sumie po obu stronach torów powstało 375 miejsc do parkowania : 182 po północnej stronie i 193 po południowej. Wśród nich 18 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz 8 miejsc typu Kiss&Ride, czy jak kto woli Pocałuj&Jedź. Dodatkowo około 240 miejsc na rowery oraz specjalna wiata, w której będzie można je zostawić.

Wokół wspomnianego dworca kolejowego powstały nowe stanowiska dla autobusów. Część linii już się tam zatrzymuje. Od października 2022 roku kierowcy jadą już pod nowym wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Kościuszki, który pozwala bezkolizyjnie i szybko dotrzeć na drugą stronę miasta, m.in. w okolice terenów rekreacyjnych wokół jezior Pogoria III oraz Pogoria IV oraz do Parku Zielona.

Piesi i rowerzyści natomiast mają do dyspozycji osobny przejazd na drugą stronę miasta dzięki tunelowi, który powstał na przedłużeniu ulicy Konopnickiej. Zastąpił przejazd z rogatkami, który istniał w tym miejscu przez dziesięciolecia. Całkowitą przebudowę ma za sobą także ulica Kolejowa.

Oprócz układu drogowego, modernizację przeszło również torowisko i trakcja elektryczna w rejonie stacji. Dodatkowo dołożono tam trzeci tor, pozwalający obsługiwać ruch lokalny. Zachowano także miejsce na czwarty tor. Na stacji zmodernizowano perony i zbudowano prowadzące do nich przejście podziemne z windami. Jest też nowy system komunikacji pasażerskiej.

Wartą 234,5 mln brutto zł inwestycję zrealizowało konsorcjum wspomnianych dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Koszt poniesiony przez miasto to 149,8 mln zł brutto z czego 82,5 mln zł to dofinansowanie: 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz 26 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedsięwzięcie prowadzone było wspólnie przez miasto i PKP PLK SA.

W oczekiwaniu na odnowiony dworzec kolejowy

Obecnie trwa także w śródmieściu Dąbrowy Górniczej remont dworca kolejowego. Koszt tego przedsięwzięcia to łącznie 15,62 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku.

Nowa obwodnica śródmieścia i centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczej zostały otwarte 12 kwietnia 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

W Dąbrowie Górniczej OTWARTO nową obwodnicę i centrum przesi...

Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót budowlanych Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.

Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji realizowanych przez PKP SA w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto