PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują wiadukt (tunel) kolejowy w rejonie stacji Dąbrowa Górnicza. Pod wiaduktem będzie ulica, chodnik i ścieżka rowerowa. Wykonawca pracuje na przejeździe kolejowo-drogowym przy ul. Konopnickiej, gdzie powstanie podziemne przejście pieszo-rowerowe. W najbliższych dniach specjalistyczna maszyna, tzw. palownica przygotuje pale pod konstrukcję wiaduktu kolejowego. Wiadukt zastąpi przejazd przy ul. Konopnickiej.
Wykonawca pracuje przy budowie podziemnego przejścia łączącego perony stacji Dąbrowa Górnicza z projektowanym centrum przesiadkowym oraz parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego. Na stacji Dąbrowa Górnicza został już zdemontowany stary tor. Budowany jest peron wyspowy. Utrzymany jest ruch kolejowy. W związku z rozpoczęciem prac na przejeździe przy ul. Konopnickiej, są zmiany w komunikacji drogowej i objazdy dla kierowców. Informacje o zmianach zostały przekazane wszystkim służbom.
Nowy peron, dodatkowy tor, windy
Nowe rozwiązania usprawnią komunikację drogową w mieście – skróci się czas przejazdu z północnej na południową stronę torów i wyeliminuje oczekiwanie na przejeździe kolejowo–drogowym. Zwiększy się też bezpieczeństwo w ruchu pieszym, rowerowym i samochodowym. Nowe perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, nagłośnienie i dynamiczną informację podróżnych. Peron wyspowy zostanie przebudowany, powstanie dodatkowy tor i peron od strony ul. Kolejowej. Wszystkie obiekty będą podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną wyposażone w windy i dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W stacji Dąbrowa Górnicza będą przebudowane tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. W ramach przebudowy stacji zostanie również zabezpieczony teren pod dodatkowe tory i peron dla kolei aglomeracyjnej od strony ul. Limanowskiego.
Wspólne prace PLK i miasta Dąbrowa Górnicza prowadzone są w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 190 mln zł, w tym udział PLK to 38 mln zł. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace planowane są na lata 2020-2022, a ich finał mamy zobaczyć w marcu 2023 roku. Zadanie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex.
Na finał całkiem nowy dworzec dla pasażerów
W grudniu wyburzony został natomiast stary, zniszczony i nieużywany od dawna budynek dworca kolejowego przy ul. Kościuszki. W jego miejscu powstanie rondo i wjazd do tunelu pod torami. Dworzec będzie funkcjonował w budynku przy torach, który wyremontuje PKP S.A. Aktualnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy przyszłego roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.
Nowe inwestycje w planach
PLK sukcesywnie zwiększają bezpieczeństwo na styku linii kolejowych i dróg. Budowane są wiadukty kolejowe przy przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg oraz w Myszkowie Nowej Wsi. W planach jest także budowa obiektu w Żorach. Wiadukty w woj. śląskim powstają w ramach ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Zadanie ma wartość ponad 300 mln zł i obejmuje budowę 25 wiaduktów w całej Polsce. Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?