Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiadukt kolejowy w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu zastąpi rogatki. Robi wrażenie! W 2023 roku kierowcy pojadą tędy szybciej i bezpiecznie

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej - Gołonogu powstaje nowy wiadukt kolejowy, pod którym pojadą za kilka miesięcy kierowcy. Gotowy jest już nowy peron krawędziowy nr 1 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej - Gołonogu powstaje nowy wiadukt kolejowy, pod którym pojadą za kilka miesięcy kierowcy. Gotowy jest już nowy peron krawędziowy nr 1 Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Nowak Mosty
W Dąbrowie Górniczej – Gołonogu trwa przy stacji kolejowej budowa centrum przesiadkowego oraz nowego wiaduktu, dzięki któremu szybko i sprawnie kierowcy pojadą pod torowiskiem kolejowym na drugą stronę miasta. Powstaje też cały nowy układ komunikacyjny z nowymi drogami i rondami, a w kolejnym etapie mają tu powstać także nowe miejsca parkingowe. Co dziś dzieje się na tym ogromnym placu budowy?

Na przystanku kolejowym Dąbrowa Górnicza Gołonóg od niedzieli 11 grudnia podróżni skorzystają z drugiego, nowego peronu, ale nadal pracują wokół maszyny i ciężki sprzęt. Jak poinformowała odpowiedzialna za całe to przedsięwzięcie dąbrowska firma Nowak-Mosty specjalnie dobrana receptura zarobu betonowego wraz z odpowiednimi domieszkami chemicznymi oraz wcześniejsze podgrzanie mieszanki sprawiły, że ujemne temperatury nie miały w ostatnich dniach wpływu na betonowanie. Dzięki temu firma wylała ponad 300 kubików betonu płyty dennej pod obiektem WK-1 na budowie centrum przesiadkowego w Gołonogu.

- Ten masywny żelbetowy element przeniesie na grunt obciążenia od ruchu samochodowego oraz zatrzyma napór wody gruntowej, której jest tutaj sporo. A co słychać na górze powyżej wykopu? Zakończyliśmy roboty torowe i sieciowe w stacji co oznacza, że zlikwidowane zostało wąskie gardło kolejowe na odcinku od Ząbkowic do Centrum i dalej w stronę Katowic. Obecnie dojście do peronu dostępne jest tylko z poziomu istniejącego terenu, ale pracujemy w pocie czoła by jak najszybciej udostępnić przejście podziemne pomiędzy peronami. Jak zwykle apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności w pobliżu przejazdu i stacji kolejowej, to nadal jeden wielki plac budowy – poinformowała firma Nowak-Mosty.

Pasażerowie wskazywali po otwarciu peronu krawędziowego nr 1 na kłopoty z dotarciem do niego, bo nie ma jeszcze wspomnianego przejścia podziemnego. PKP PLK obiecały, że tam, gdzie będzie to możliwe, warunki dojścia zostaną poprawione.

Dwa tory, dwa perony, więcej pociągów, a na finał nowy wiadukt

Generalnie całe to miejsce nadal jest faktycznie placem budowy, a prace realizują tu wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i miasto Dąbrowa Górnicza. W Dąbrowie Górniczej – Gołonogu powstaje bowiem pierwsza część centrum przesiadkowego, a inwestycja nadal trwa. W ostatnich tygodniach ekipy budowlane skupiły się właśnie na nowym peronie oraz wiadukcie kolejowym, czyli tunelu pod torami, którym wkrótce kierowcy będą jechać w stronę dzielnicy Łęknice, Piekła, Antoniowa oraz terenów rekreacyjnych nad jeziorem Pogoria III.

Od 11 grudnia podróżni korzystają z dwóch nowych peronów w Dąbrowie Górniczej Gołonogu. Potem pojawi się tu czytelne oznakowanie i tablice informacyjne, a po zmroku także oświetlenie, które mają ułatwić teraz orientację w podróży. Na peronach zostaną zamontowane wiaty. Dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się przewidziano odpowiednio przygotowane dojścia.
Nowy wiadukt kolejowy obok przystanku Gołonóg ma zastąpić skrzyżowanie w poziomie szyn i zapewnić sprawne przejazdy kolejowe oraz bezpieczną komunikację drogową. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik – te prace miasto realizuje wspólnie z PKP PLK.

Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg zwiększy się także dostęp do przewozów kolejowych. Dojście do nowych peronów ułatwi przejście podziemne, które obecnie jest jeszcze nieczynne. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły korzystać z wind.

Zakończenie tego etapu prac planowane jest w drugim kwartale 2023 r. Do tego czasu czynny będzie tymczasowy przejazd w poziomie szyn. Projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Te plany częściowo zostały już zrealizowane. Powstaną również nowe chodniki i drogi rowerowe.

W Dąbrowie Górniczej - Gołonogu powstaje nowy wiadukt kolejowy, pod którym pojadą za kilka miesięcy kierowcy. Gotowy jest już nowy peron krawędziowy nr 1 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Wiadukt kolejowy w Dąbrowie Górniczej - Gołonogu zastąpi rog...

Zadanie jest realizowane we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Gminy Dąbrowa Górnicza w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Przebudowę peronów oraz układu torowego i drogowego przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg, PKP PLK i miasto zleciły w zeszłym roku dąbrowskiej firmie Nowak-Mosty. Inwestycja warta jest 67,5 mln zł (55 mln zł netto). Udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie 2023 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto