Tak szybkie tempo prac przy tej kolejnej, dużej inwestycji drogowej to po części zasługa niezbyt srogiej i dokuczliwej zimy. Prace postępują bowiem cały czas, a ich efekty widać z tygodnia na tydzień. W dzielnicy Gołonóg trwa przy stacji kolejowej budowa centrum przesiadkowego oraz wspomnianego nowego wiaduktu, dzięki któremu szybko i sprawnie kierowcy pojadą pod torowiskiem kolejowym na drugą stronę miasta. Powstaje też cały nowy układ komunikacyjny z nowymi drogami i rondami, a w kolejnym etapie mają tu powstać także nowe miejsca parkingowe.
- Obecnie trwa budowa drogi , która pozwoli zapomnieć o staniu przed rogatkami i umożliwi pieszym, rowerzystom i kierowcom bezpieczne przejście i przejazd pod nowym wiaduktem. Droga prowadzić będzie do rond budowanych po obu stronach torów. Z tego po stronie alei Zagłębia Dąbrowskiego już korzystacie, zarys drugiego widać już po drugiej stronie torów – informuje Marcin Bazylak.
- Teraz najważniejsza wiadomość. Z końcem kwietnia wiadukt, oba ronda i nowa droga mają być gotowe. Wtedy też firma Nowak-Mosty planuje otwarcie przejazdu pod wiaduktem. To pozwoli na likwidację tymczasowej drogi i tymczasowego przejazdu przez tory. W tym miejscu nowy peron zostanie jeszcze wydłużony o 23 m. Trzymajcie kciuki za rychły koniec prac – dodaje prezydent Dąbrowy Górniczej.
Nowy wiadukt kolejowy obok przystanku Gołonóg ma zastąpić skrzyżowanie w poziomie szyn i zapewnić sprawne przejazdy kolejowe oraz bezpieczną komunikację drogową. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik – te prace miasto realizuje wspólnie z PKP PLK.
Projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Te plany częściowo zostały już zrealizowane. Powstaną również nowe chodniki i drogi rowerowe.
Nowy peron, windy, przejście podziemne na stacji
Na tej stacji kolejowej w dzielnicy Gołonóg od niedzieli 11 grudnia podróżni korzystają już z drugiego, nowego peronu, ale nadal pracują wokół maszyny i ciężki sprzęt. Podróżni mogą korzystać z przejścia podziemnego pod linią kolejową. Wykonane zostało także nowe dojście od strony ulicy Parkowej.
Na stacji pojawi się dodatkowo czytelne oznakowanie i tablice informacyjne, a po zmroku także oświetlenie, które mają ułatwić teraz orientację w podróży. Dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się przewidziano odpowiednio przygotowane dojścia. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły korzystać z wind. Zadanie jest realizowane we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Gminy Dąbrowa Górnicza w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”.
Przebudowę peronów oraz układu torowego i drogowego przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg, PKP PLK i miasto zleciły w 2021 roku dąbrowskiej firmie Nowak-Mosty. Inwestycja warta jest 67,5 mln zł (55 mln zł netto). Udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie 2023 roku.
W kolejnym etapie przy dworcu PKP mają powstać nowe miejsca parkingowe, ale to stanie się po uregulowaniu własności gruntów w tym miejscu. Na razie nie ma także ostatecznej decyzji, co do tego, czy odnowiony zostanie nieczynny dziś budynek dworcowy, ale nie jest to wykluczone. Podobnie jak w przypadku dworca w śródmieściu, którego remont trwa oraz dworca w dzielnicy Ząbkowice (remont jest zaplanowany) także tutaj miasto wstępnie zadeklarowało chęć wynajmu części pomieszczeń, do których mogliby się przenieść m.in., strażnicy miejscy.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?