Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielka przebudowa w Dąbrowie Górniczej coraz bliżej. Radni zabezpieczyli w budżecie pieniądze na inwestycje drogowe

OPRAC.:
Kacper Jurkiewicz
Kacper Jurkiewicz
Zadanie podzielone jest na dwie części. Pierwsza realizowana będzie od ulicy Kasprzaka do Alei Róż. Druga od Alei Róż do Urzędu Pracy - granicy Dąbrowy Górniczej i Będzina.
Zadanie podzielone jest na dwie części. Pierwsza realizowana będzie od ulicy Kasprzaka do Alei Róż. Druga od Alei Róż do Urzędu Pracy - granicy Dąbrowy Górniczej i Będzina. Dariusz Nowak
Dąbrowa Górnicza i Tramwaje Śląskie przygotowują się do wielkiej przebudowy głównej osi komunikacyjnej w mieście. Dąbrowscy radni zabezpieczyli pieniądze w budżecie na część inwestycji, która leży po stronie miasta. W mieście wyremontowane zostaną torowiska i drogi. Powstaną nowe ronda, chodniki i ścieżki rowerowe. Znikną kładki w centrum miasta. Przebudowane lub zlikwidowane zostaną też przejścia podziemne. To będzie komunikacyjna rewolucja.

Przebudowa głównej drogi w Dąbrowie Górniczej coraz bliżej

W Dąbrowie Górniczej odbędzie się wielka przebudowa głównej osi drogowej. Wyremontowane zostaną drogi, chodniki i torowiska tramwajowe. Powstaną nowe drogi rowerowe. Mieszkańcy mają mieć łatwiejszy dostęp do autobusów i tramwajów, którymi będzie można łatwiej przemieszczać się po mieście. Inwestycja to wspólne połączenie sił miasta i Tramwajów Śląskich. Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej radni podjęli uchwałę, która zabezpiecza środki na realizację tego zadania po stronie gminy.

– Efekt tej inwestycji przyniesie ważną zmianę, którą planowaliśmy i zapowiadaliśmy od kilku lat. Modernizacja linii tramwajowej to uzupełnienie działań związanych z budową centrów przesiadkowych przy dworcach i przebudową układu drogowego. Te rozwiązania sprawią, że będzie można łatwiej i wygodniej przemieszczać się po mieście, a samo miasto stanie się dla wszystkich bardziej przyjazne i dostępne – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

W ramach inwestycji część skrzyżowań będzie przebudowana na ronda, zmieni się lokalizacja przystanków, a niektóre z nich będą wspólne dla tramwajów i autobusów. Z miasta znikną kładki nad ul. Sobieskiego, a przejście odbywać się będzie przez jezdnie. Prace powinny ruszyć w najbliższych miesiącach, a efekt zobaczymy już w czerwcu 2023 roku. W części dotyczącej infrastruktury tramwajowej, inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych.

– Dlaczego zdecydowaliśmy się na tę inwestycję? Bo chcemy zachęcać mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Zachęcić możemy ich poprzez podnoszenie jakości komunikacji tramwajowej. Przebudowane torowiska umożliwią wprowadzenie do miasta nowoczesnego, niskopodłogowego taboru, który będzie poruszał się z większą prędkością. Jeżeli tramwaje będą jeździć szybciej, częściej, będą wygodniejsze i klimatyzowane, to pasażerowie chętniej z nich skorzystają. Zmodernizowane torowiska dadzą też korzyści otoczeniu, bo zmniejszą hałas i wibracje podczas przejazdu tramwajów – wyjaśnia Bolesław Knapik, prezes zarządu Tramwajów Śląskich S.A.

Przebudowa w Dąbrowie Górniczej podzielona będzie na dwie części

Kompleksowa przebudowa obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Inwestycja podzielona będzie na dwie części - od ul. Kasprzaka do al. Róź i od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy. Za zadanie będą odpowiadać dwie firmy. Wykonawców wyłoniono podczas aukcji elektronicznej. Do przetargu wpłynęły zgłoszenia od sześciu firm, zainteresowanych przeprowadzeniem prac na obu odcinkach. Ich oferty wahały się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 mln zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Podczas licytacji elektronicznej, stopniowo obniżając swoje propozycje wyjściowe, zaoferowali ostateczne ceny, za jakie mogą podjąć się tego zadania.

Część do ul. Kasprzaka do Alei Róż wykona firma Silesia Invest Sp. z o. o. z Gliwic. Prace będą kosztować 76,2 mln zł. Natomiast drugą część przebudowy zrealizuje firma ZUE S.A. z Krakowa za 55,8 mln zł. Inwestycje sfinansuje miasto, które wyłoży 96,3 mln zł, i Tramwaje Śląskie, które przeznaczą 55,8 mln zł. Pieniądze potrzebne ze strony miasta zostały zabezpieczone w budżecie przez dąbrowskich radnych podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Na odcinku Kasprzaka – al. Róż (Piłsudskiego, Królowej Jadwigi) po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska o długości ok. 2,6 km, przejazdów (poza skrzyżowaniami z ul. Majakowskiego i Tysiąclecia) i sieci trakcyjnej. Po stronie miasta zadanie obejmuje:

  • budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce),
  • częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących,
  • przebudowę oświetlenia drogowego,
  • przebudowę skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka na rondo turbinowe,
  • przebudowę pozostałych skrzyżowań,
  • przebudowę istniejących zjazdów,
  • budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego w miejscu istniejącego przystanku „Gołonóg Manhattan”,
  • budowę przystanków „Reden”, „Gołonóg Damel” oraz „Gołonóg Centrum”,
  • przebudowę przejścia podziemnego na Redenie,
  • rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Gołonóg Damel”,
  • rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego pomiędzy przystankiem „Gołonóg Centrum” a skrzyżowaniem ul. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka

Na odcinku al. Róż – pętla przy Urzędzie Pracy (Królowej Jadwigi, Sobieskiego), po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska, pętli i sieci trakcyjnej. Po stronie miasta zadanie obejmuje:

  • budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce),
  • częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących,
  • przebudowę oświetlenia drogowego,
  • przebudowę skrzyżowania ul. Sobieskiego z ul. Chopina na rondo turbinowe,
  • przebudowę ronda na skrzyżowaniu Sobieskiego/Kościuszki,
  • przebudowę ronda Merkury,
  • przebudowę pozostałych skrzyżowań,
  • przebudowę istniejących zjazdów,
  • budowę przystanków „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”, „Dąbrowa Górnicza Centrum” oraz nowoprojektowanego przy CH Pogoria,
  • budowę wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie CH Pogoria oraz przystanku „Dąbrowa Górnicza Centrum”,
  • rozbiórkę konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”,
  • rozbiórkę kładki przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza”,
  • rozbiórkę kładki przy CH Pogoria,
  • przebudowę przejścia podziemnego w centrum,
  • przebudowę przejścia podziemnego pod rondem Merkury,
  • budowę zintegrowanego przystanku tramwajowo – autobusowego w miejscu istniejącego przystanku „Dąbrowa Górnicza Aleja Róż”

Dzięki inwestycji autobus, tramwaj czy pociąg mają być łatwo dostępne, a podróż komunikacją publiczną ma być bardziej komfortowa. Miasto chciałoby żeby mieszkańcy rozważali poruszanie się innym środkiem transportu niż samochód. W Dąbrowie powstaje także coraz więcej ścieżek rowerowych, które pozwalają dotrzeć szybko w różne miejsca. Prawdopodobnie po przebudowie powstanie również nowa siatka połączeń autobusowych, tak, by inne dzielnice lepiej były skomunikowane z centrum miasta i łatwiej byłoby dotrzeć do sąsiednich miast.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto