Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wkrótce pojedziemy nową "obwodnicą" centrum Dąbrowy Górniczej? Potrzebne jeszcze próby obciążeniowe i zezwolenie użytkowania drogi

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowa "obwodnica" śródmieścia Dąbrowy Górniczej jest prawie gotowa. Pojedziemy nią najpóźniej w marcu, ale może uda się to wcześniej 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowa "obwodnica" śródmieścia Dąbrowy Górniczej jest prawie gotowa. Pojedziemy nią najpóźniej w marcu, ale może uda się to wcześniej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak/UM DG
Prace zmierzają do finału, a kierowcy i pasażerowie mogą już korzystać m.in. z nowych przystanków przed dworcem kolejowym oraz wiaduktu, pod którym bezpiecznie jadą na drugą stronę miasta. Jednym z najbardziej wyczekiwanych elementów tego przedsięwzięcia jest też tak zwana „obwodnica” śródmieścia, a więc całkowicie nowa droga, prowadząca od urzędu pracy za Hutą Bankową i Centrum Handlowym Pogoria do ul. Kościuszki, Kolejowej i Cieplaka. Kiedy pojedziemy nią po raz pierwszy?

Obwodnica nieco później niż było to zapowiadane

Po otwarciu przejazdu pod wiaduktem kolejowym w śródmieściu oraz udostępnieniu kierowcom całego nowego układu drogowego z kilkoma rondami, dzięki któremu szybko możemy się dziś dostać m.in. do Parku Zielona oraz nad Pogorię III, kierowcy i mieszkańcy pytają teraz coraz częściej o nową obwodnicę. Już kilka tygodni temu informowaliśmy, że w planach było jej otwarcie na przełomie grudnia i stycznia lub w styczniu. Okazuje się jednak, że na razie to nie nastąpi.

Główne roboty konstrukcyjno-budowlane związane z dwoma wiaduktami drogowymi zlokalizowanymi w ciągu "obwodnicy" zostały zakończone. Na całej długości jezdni ułożona została już warstwa ścieralna nawierzchni, gotowe są droga rowerowa i chodnik wzdłuż całego odcinka.

- Trwają jeszcze, uzależnione jednak od warunków atmosferycznych, prace związane z montażem urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego przy wiaduktach, prace porządkowe związane z uporządkowaniem zieleńców przy nich i kontrole weryfikujące poprawność wykonania – mówi Piotr Purzyński z Biura Prasowego w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

- Po potwierdzeniu przez inspektora kompletności obiektów przeprowadzona zostanie próba obciążeniowa. Po niej konieczne będzie jeszcze uzyskanie decyzji zezwalającej na użytkowanie obiektu z nadzoru budowlanego. Zakładamy, że wiadukty wraz z drogą zostaną dopuszczone do użytkowania w ramach trwania umowy z wykonawcą, to znaczy do końca marca bieżącego roku – dodaje.

Dzięki nowej "obwodnicy" kierowcy, jadący od strony Będzina, będą mogli ominąć zakorkowane często w godzinach szczytu komunikacyjnego ścisłe centrum Dąbrowy Górniczej. Jadąc nową drogą będą mogli skierować się na Zieloną, nad Pogorię III lub też w kierunku Targowiska Miejskiego oraz dzielnicy Gołonóg. Z kolei jadąc od al. Majkowskiego i Gołonoga też będzie można ominąć całe centrum, wyjeżdżając obok Powiatowego Urzędu Pracy, a więc blisko granicy z Będzinem. Niezależnie, z którego kierunku pojedziemy łatwiej i szybciej dotrzemy też do dworca kolejowego w centrum, a także Centrum Handlowego Pogoria.

Całe śródmieście z nowymi drogami, rondami, wiaduktami i przejściami podziemnymi

Prace przy budowie nowego centrum przesiadkowego oraz nowego układu komunikacyjnego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej rozpoczęły się w 2020 roku. Mają się zakończyć w pierwszym kwartale 2023 roku, tak więc to już ostatnie tygodnie, kiedy w rejonie ulic Kościuszki, Konopnickiej, Limanowskiego oraz Cieplaka nieodłącznym elementem jest widok koparek, spychaczy, ciężkich samochodów, walców oraz wszelkiego innego ciężkiego sprzętu.

Najtrudniejsza sytuacja dla kierowców związana była z koniecznością korzystania z odległego objazdu, prowadzącego na drugą stronę miasta, podzielonego torowiskiem kolejowym. Na szczęście te utrudnienia skończyły się w październiku 2022 roku, kiedy to otwarty został przejazd pod wiaduktem kolejowym w centrum, dzięki czemu dziś bez większych problemów można już dojechać do Korzeńca, terenów rekreacyjnych nad Pogorią III, Parku Zielona oraz dalej, w kierunku Łęknic, a w drugą stronę do Będzina.

Inwestycję drogowo-komunikacyjną wraz z budową nowego centrum przesiadkowego przed dworcem kolejowym realizuje konsorcjum firm Nowak-Mosty oraz Complex z Dąbrowy Górniczej. Po dwóch stronach dworca powstanie tu 375 miejsc parkingowych, a wcześniej pojawiły się trzy nowe ronda oraz wspomniany wiadukt kolejowy. Całkowitą przebudowę ma za sobą także ulica Kolejowa, a do tego przejazd drogowy przez torowisko kolejowe w ciągu ulicy Konopnickiej zastąpiony został bezpiecznym przejściem pod torami dla pieszych i rowerzystów.

Całe przedsięwzięcie ma wartość 229 mln zł, z czego 82,5 mln zł to zewnętrzne dofinansowanie - 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Obecnie trwa także w śródmieściu Dąbrowy Górniczej remont dworca kolejowego, którym zajmuje się w ramach osobnego zadania na zlecenie PKP SA firma Berger-Bau. Całość prac ma się zakończyć w pierwszej połowie 2023 roku. Gotowe są nowe perony oraz windy i przejścia podziemne, wykonane wraz z trwającą obecnie budową nowego układu komunikacyjnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto