Za 229 mln zł wybudują centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej. Jest umowa. A w nowym budynku dworca ma być biuro paszportowe

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowe centrum przesiadkowe powstanie w śródmieściu, obok dworca PKP. W poniedziałek 10 sierpnia 2020 r. podpisana została umowa na wykonanie tej inwestycji Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowe centrum przesiadkowe powstanie w śródmieściu, obok dworca PKP. W poniedziałek 10 sierpnia 2020 r. podpisana została umowa na wykonanie tej inwestycji Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE PAS/D.Nowak/UMDG
Jeszcze w tym miesiącu lub najpóźniej na początku września br. ma rozpocząć się jedna z największych inwestycji w historii Dąbrowy Górniczej – budowa centrum przesiadkowego wraz z tunelem pod torami kolejowymi w śródmieściu, u zbiegu ulic Kościuszki, Kolejowej i Limanowskiego. Dziś (poniedziałek 10 sierpnia) w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej władze tego miasta oraz przedstawiciele PKP PLK podpisały umowę na wykonanie tego przedsięwzięcia z konsorcjum firm z Dąbrowy Górniczej – Nowak Mosty oraz Complex.

Całość prac ma kosztować 229 mln zł, z czego 23 mln zł to kwota dofinansowania z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, 80 mln zł to pozyskane fundusze z Unii Europejskiej, 46 mln zł to pieniądze przeznaczone przez PKP PLK SA, a resztę (80 mln zł) wyłoży miasto.

Najważniejsze elementy tej inwestycji to m.in. budowa bezkolizyjnego tunelu pod torami kolejowymi, jako przedłużenie ulicy Kościuszki do ulicy Limanowskiego, zamknięcie dla kierowców przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Konopnickiej, gdzie pozostanie tylko podziemne przejście pieszo-rowerowe, budowa parkingu od strony ul. Kościuszki oraz ul. Limanowskiego (łącznie 375 miejsc) oraz infrastruktury dla zatrzymujących się tutaj autobusów, a także budowa całkiem nowej drogi, która za Hutą Bankową połączy ulicę Sobieskiego z nowym centrum przesiadkowym i dalej ul. Kościuszki i Kolejową. Remont czeka również ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. W tzw. części kolejowej tego przedsięwzięcia mowa jest o budowie trzech nowych peronów, w tym jednego, który pozwoli na zatrzymywanie się w Dąbrowie Górniczej na stałe także pociągów międzynarodowych, jadących np. do Wiednia, Pragi, oprócz pociągów regionalnych.

- To jest bardzo oczekiwany przez mieszkańców projekt. Było mnóstwo wiary i zaangażowania w to, że zostanie zrealizowany i dziś mamy tego pierwszy akcent, czyli podpisanie umowy na realizację tego przedsięwzięcia – podkreślił w poniedziałek 10 sierpnia Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

- Do tego dochodzi także kwestia dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej, który także będzie jednocześnie modernizowany. To właśnie miejsce, gdzie koncentruje się ruch, gdzie z samochodu, roweru, można się przesiąść na transport kolejowy. Wierzę, że te nowe zmiany zostaną pozytywnie przyjęte przez dąbrowian, a całość będzie im dobrze służyła przez kolejne dziesięciolecia. To centrum przesiadkowe, ale też możliwość bezpiecznego przejścia na perony, na dworzec kolejowy. A PKP rozpoczęło już przygotowywanie projektu nowego budynku dworcowego – dodał.

Co ciekawe prezydent Dąbrowy Górniczej zdradził też, że na bardzo zaawansowanym etapie są rozmowy w sprawie tego, by w nowym budynku dworca kolejowego w śródmieściu znalazły swoje miejsce Biuro Paszportowe oraz Biuro Obsługi Cudzoziemców.

Jak przyznał Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK SA, w ramach tego projektu diametralnie zostanie zmieniona stacja kolejowa w Dąbrowie Górniczej.

- Korzyścią dla naszej spółki będzie nowa infrastruktura, która będzie pozwalała prowadzenie ruchu pociągów. Zbudujemy dwa nowe perony, trzeci peron będzie realizowany przez PKP SA przy budynku dworca. Te nowe perony będą wyposażone w windy, bezpieczne dojścia, także dla osób niepełnosprawnych. Też cieszymy się z tego, że udało się połączyć różne źródła finansowania tego przedsięwzięcia, które dały 200 mln zł na budowę nowej infrastruktury w centrum Dąbrowy Górniczej. Budowa wiaduktów, likwidacja przejazdów przez torowisko to jest to, co chcielibyśmy robić w całej Polsce, a tu się to właśnie uda. Takich miejsc w kraju, gdzie współpraca wielu podmiotów zakończyła się podpisaniem umowy, nie jest zbyt wiele. Tak więc to naprawdę cieszy, a za dwa lata będziemy cieszyć się całkowicie nową infrastrukturą drogowo-kolejową – podkreślił Arnold Bresch.

Swoją cegiełkę do udanego początku inwestycji dołożył dąbrowski poseł na Sejm RP Robert Warwas, który także obecny był podczas podpisania umowy.

- Dąbrowa Górnicza była dotychczas miastem zaniedbanym, jeśli chodzi o inwestycje kolejowe, a mamy tu duży potencjał. Tak więc jednym z wyzwań dla mnie było to, by połączyć wszystkie siły w dążeniu do celu, jakim są pozytywne zmiany w Dąbrowie Górniczej. Przypadła mi rola koordynatora, który zbudował dobre relacje w Ministerstwie Infrastruktury. I te relacje są dziś bardzo dobre, dlatego mam nadzieję, że będą też realizowane w mieście kolejne inwestycje, jak centrum przesiadkowe w Gołonogu. Dzięki temu, że udało się nam ten montaż finansowy, to przedsięwzięcie może być realizowane. Tą umową dziś pokazujemy, że ta współpraca, z samorządem, spółkami kolejowymi, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią i władzami krajowymi przynosi dobre efekty – stwierdził Robert Warwas.

Wykonawcą wszystkich praca będzie wspomniane konsorcjum firm Nowak Mosty i Complex. Władysław Nowak, prezes zarządu Nowak Mosty, przyznał, że największym wyzwaniem będzie podczas prac utrzymanie ruchu kolejowego i drogowego. - Jesteśmy profesjonalną firmą i mam nadzieję, że zrealizujemy to zadanie z najmniejszymi utrudnieniami dla kierowców i mieszkańców. Choć to faktycznie dość skomplikowane zadanie, bo wszystko będzie się działo w samym centrum miasta, a mamy tu duży ruch pieszych i samochodów. Musimy wszystkim zapewnić bezpieczeństwo. Inwestycja zacznie się od części miejskiej, bo dla części kolejowej czekamy jeszcze na projekty wykonawcze. Na placu budowy jednocześnie powinno przebywać około 100 pracowników – poinformował Władysław Nowak.

Prace mają potrwać do końca 2022 roku.

Pod koniec sierpnia br. zaplanowana została tymczasem aukcja elektroniczna, która ma wyłonić wykonawcę drugiego w mieście centrum przesiadkowego. Tym razem nieco mniejszego, które powstanie obok dworca kolejowego w dzielnicy Gołonóg. Tam do przetargu zgłosiło się sześć konsorcjów oraz firm, zainteresowanych wykonaniem tego przedsięwzięcia.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie