Za kilka dni dowiemy się, kto wybuduje tunel i centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Przy dworcu PKP w centrum Dąbrowy Górniczej powstanie ogromne centrum przesiadkowe Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE PAS, mat. UM DG
Jedna firma i dwa konsorcja chcą wybudować nowe centrum przesiadkowe przy dworcu PKP w centrum Dąbrowy Górniczej oraz tunel pod torami kolejowymi, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Wykonawcę tego ogromnego przedsięwzięcia poznamy na przełomie maja i czerwca br., kiedy to na platformie zakupowej PKP PLK odbędzie się aukcja elektroniczna.

Po otwarciu ofert okazało się, że w drugim przetargu zmierzą się ze sobą przedstawiciele dwóch konsorcjów i jednej firmy. Najtańszą ofertę, opiewającą na 286 mln 204 tys. 41,38 zł złożyło konsorcjum firm: Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego (lider) oraz Primost Południe z Będzina i PRB TOR z Mysłowic. Propozycja konsorcjum dąbrowskich firm Nowak Mosty oraz Complex wynosi 309 mln 615 tys. 604,43 zł, natomiast warszawski Budimex chce zrealizować wszystkie prace za 315 mln 909 tys. 940, 50 zł.

W pierwszym przetargu dwie firmy chciały się zająć się przebudową układu komunikacyjnego wokół dąbrowskiego dworca PKP w centrum miasta oraz budową tunelu pod torowiskiem, który bezkolizyjną drogą ma połączyć dwie części Dąbrowy Górniczej.

Miasto 15 listopada 2019 roku ogłosiło przetarg na budowę nowego centrum przesiadkowego koło dworca kolejowego, parkingów oraz tunelu podziemnego. Czekało na oferty, licząc na duże zainteresowanie firm. I takie było, bowiem do specyfikacji zamówienia pojawiło się mnóstwo pytań, na które trzeba było odpowiedzieć. Ostatecznie jednak na złożenie konkretnej oferty zdecydowały się dwa konsorcja.

Tańszą ofertę, opiewającą na 269 mln 543 tys. 540,30 zł, złożyło konsorcjum firm Budimex SA z Warszawy (lider) oraz Przedsiębiorstwo Budowlano-Remontowe TOR z Mysłowic. Druga, droższa oferta – 317 mln 623 tys. 119,70 zł – stała się udziałem spółki Nowak Mosty z Dąbrowy Górniczej (lider) oraz Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Greta Sport. Ostatecznie miasto zdecydowało się unieważnić pierwszy przetarg, licząc, że oferty w kolejnym będą jednak jeszcze tańsze. W sumie chciało przeznaczyć na to przedsięwzięcie 250 mln zł.

Teraz cena za tę usługę się zmieniła. W przetargu miasto wyceniło całość prac na 200 milionów złotych. Dlaczego? Jak dowiedzieliśmy się w środę 20 maja w Urzędzie Miejskim m.in. dlatego, że wydłużony został czas wykonania części prac, a do tego skrócony został również okres gwarancji, o co zabiegały firmy chcące uczestniczyć w przetargu na tę inwestycję.

Teraz wykonawcę prac poznamy na przełomie maja i czerwca br. Wtedy to PKP PLK przeprowadzi aukcję elektroniczną.

- Wszystko wskazuje na to, że do aukcji elektronicznej dopuszczone zostaną dwa konsorcja oraz firma, które złożyły oferty przetargowe. Licytacja polegała będzie na obniżaniu ceny za usługę. Za każdym razem o 2,5 miliona w dół. Mamy nadzieję, że uda nam się ostatecznie uzyskać satysfakcjonującą nas oraz PKP PLK ofertę – mówi Bartosz Matylewicz, naczelnik Wydziału Marki Miasta w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Projekt nowego centrum przesiadkowego i drogowej infrastruktury wokół dworca PKP w centrum Dąbrowy Górniczej (ma zostać wyremontowany do końca 2023 roku) przygotowała spółka Mosty Katowice. Co zatem ma się zmienić w najbliższych latach w śródmieściu Dąbrowy Górniczej?

W ramach budowy centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym w centrum trzeba było zaprojektować m.in. parking na minimum 180 miejsc od strony ul. Kościuszki oraz na 180 miejsc od strony ul. Limanowskiego. Będzie też miejsce na lokalizację wypożyczalni rowerów jak również zadaszonego parkingu dla rowerów, zarówno od strony ul. Kościuszki jak i od strony ul. Limanowskiego. Po obu stronach torów kolejowych ma się zmieścić minimum 50 rowerów. Centrum przesiadkowe ma obsługiwać minimum pięć autobusów komunikacji zbiorowej.

Centrum przesiadkowe będzie wyposażone w monitoring, małą architekturę tj. ławki , automaty biletowe, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice informacyjne umożliwiające podawanie bieżących informacji dla korzystających z obiektów. Centrum przesiadkowe będzie bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP oraz przejściem podziemnym, które połączy dworzec z peronami oraz ulicą Limanowskiego. Układ drogowy zostanie w sposób bezkolizyjny połączony tunelem po torami PKP, który łączyć będzie ulicę Kościuszki z ulicą Limanowskiego. Projektant w realizowanym zadaniu wykonał opracowanie połączenia drogowego od skrzyżowania wylotu z tunelu pod dworcem PKP i ulicy Limanowskiego do skrzyżowania ulicy Robotniczej z ulicą Korzeniec.

Podobne rozwiązania komunikacyjne mają się też pojawić przy dworcu kolejowym w Gołonogu. Tam parking będzie miał 200 miejsc i ma się pojawić od strony ul. Piecucha. Tutaj tunel dla pieszych i rowerzystów będzie nie tylko w ciągu ul. Podłęknickiej, ale również Granicznej.

Dąbrowianie czekają też na remont obu dworców (w centrum i Gołonogu), który przez ostatnie lata pozostawał tylko w sferze marzeń, ale tym razem ma być inaczej. Dlatego, że miasto porozumiało się konkretnie z PKP, współpracując ściśle w projektowaniu wszystkich zmian komunikacyjnych. PKP ma natomiast ujęte w swoich planach remonty obu dąbrowskich dworców. Wykonawcę projektu remontu dworca PKP w centrum Dąbrowy Górniczej mamy poznać w przyszłym roku.

- Planujemy, że kolejny etap inwestycji, czyli zakończenie prac projektowych i ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych nastąpi do końca pierwszej połowy 2021 roku - deklaruje Bartłomiej Sarna z wydziału prasowego PKP SA.

Ukraińcy rezygnują z pracy w Polsce.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3