Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zabytkowy dworzec PKP w Dąbrowie Górniczej przebuduje Berger Bau - zobacz WIZUALIZACJE. Budynek ma być gotowy w 2023 roku

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Spółka Berger Bau Polska przebuduje zabytkowy dworzec w śródmieściu Dąbrowy Górniczej, który po wielu latach znów ma służyć mieszkańcom i podróżnym. Spółka wyceniła prace na prawie 15 mln zł

Jak informuje miasto, ponieważ jedynym kryterium, którym Polskie Koleje Państwowe kierowały się przy wyborze wykonawcy była cena, wybór wydawał się oczywisty. Propozycja Berger Bau Polska była bowiem najtańsza spośród siedmiu ofert złożonych w prowadzonym przez PKP SA postępowaniu.

Nowy dworzec ma być gotowy w 2023 roku

PKP ogłosiły przetarg 19 lipca br. a oferty zostały otwarte we wrześniu. Cztery firmy złożyły samodzielnie propozycje, a trzy kolejne oferty przygotowały konsorcja. Firma z siedzibą we Wrocławiu zadeklarowała, że zmodernizuje dąbrowski dworzec za 14 mln 974 tys. 782,21 zł brutto. To mniej niż kolejowa spółka planowała wydać na inwestycję (16 mln 383 tys. 418,66 zł brutto). Najdroższa oferta opiewała na 23 mln 308 tys. 745 zł, a większość oscylowała między 16 a 17 mln zł.
Na przebudowę dworca Berger Bau będzie miał 455 dni od momentu podpisania umowy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, stanie się to jeszcze w tym roku.

Dworzec w centrum Dąbrowy Górniczej nie będzie pierwszym, który Berger Bau przebuduje na zlecenie PKP SA. W poprzednich latach firma zmodernizowała obiekty na stacjach w Strzelinie i Zgorzelcu, a pod koniec zeszłego roku podpisała umowę na przebudowę zabytkowego dworca w Węglińcu.

Dąbrowski samorząd od wielu lat zabiegał o przebudowę zabytkowego dworca. Prezydentowi Marcinowi Bazylakowi zależało, aby inwestycja towarzyszyła zaplanowanej przez miasto i PKP PLK budowie centrum przesiadkowego oraz przebudowie układów komunikacyjnego i torowego.

Udało się i inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego na terenie całego kraju zostanie wybudowanych lub przebudowanych prawie 200 dworców kolejowych.

Zabytkowy budynek odzyska blask. Będzie funkcjonalny, ale zachowa historyczny charakter

Dąbrowski dworzec, dziś będący w opłakanym stanie, to bliźniak dworca w Myszkowie. Ten drugi miał nieco więcej szczęścia i został całkowicie zmodernizowany już w 2014 roku. A jak zmieni się dąbrowski dworzec?

Jak informuje PKP S.A. pochodzący z 1888 roku dworzec, na dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej, przejdzie prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru, a co najważniejsze zostanie na nim przywrócona obsługa podróżnych. Projekt przebudowy został przygotowany za ponad 356 tys. zł przez GPVT Pracownię Architektoniczną z Poznania.

- Podczas inwestycji renowację przejdzie elewacja dworca. Znajdująca się na niej cegła zostanie wyczyszczona i uzupełniona, podobnie jak znajdujące się pomiędzy pierwszą i drugą kondygnacją oraz tuż przy szczycie budynku fryzy oraz inne detale architektoniczne. Zabytkowy charakter dworca podkreślą odtworzone na wzór historycznych stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Całość uzyskanego efektu estetycznego podkreśli nowa iluminacja budynku - informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Zmieni się także wnętrze budynku. Przywrócona zostanie obsługa podróżnych, która będzie odbywać się w holu pełniącym jednocześnie funkcję ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni. Zaaranżowano ją w nowoczesny sposób, nawiązując poprzez częściowo ceglane wykończenie ścian do wyglądu elewacji dworca. Pozostałe ściany zostaną pomalowane na kolory utrzymane w odcieniach szarości, tak jak posadzka wykonana z wielkoformatowych granitowych płyt. Aranżację wnętrza uzupełni nowoczesne oświetlenie, umieszczone w podwieszanym, listwowym suficie.

Poczekalnia będzie wyposażona również w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej sąsiedztwie zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, dwa lokale na wynajem, a w zachodnim skrzydle na dwóch kondygnacjach będą się mieścić powierzchnie przeznaczone dla samorządu. Resztę powierzchni zajmą pomieszczenia techniczne oraz biura.

- Dzięki przebudowie dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy głównym wejściu do budynku, od strony południowej, zostanie wybudowana pochylnia, a w budynku i jego bezpośrednim otoczeniu powstaną ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Wewnątrz dworca w części zachodniej zaprojektowano wykonanie windy. Z pozostałych usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej warto wspomnieć o montażu tabliczek z napisami w alfabecie Braille’a, dostosowaniu dworcowych toalet, a także umiejscowieniu w przestrzeni kompleksu planów dotykowych dworca – wylicza Bartłomiej Sarna.

Miasto chce także, by na dworcu działało m.in. biuro paszportowe oraz biuro obsługi cudzoziemców. Władze miasta zabiegają o to w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim. Jednocześnie, na podstawie zawartego wcześniej porozumienia, miasto będzie wynajmować od PKP część pomieszczeń biurowych, które powstaną po modernizacji w dworcowym budynku.

Zabytkowy dworzec PKP w Dąbrowie Górniczej przebuduje Berger...


Ekologiczne elementy: deszczówka w obiegu, pompy ciepła i ogród deszczowy

Modernizacja dworca w Dąbrowie Górniczej to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zlokalizowano zbiorniki do magazynowa wody deszczowej, używanej do spłukiwania toalet. Ponadto planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz pracę urządzeń i instalacji będzie odpowiadał system BMS (Building Management System). Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewnią nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Całkowicie zmieni się również zagospodarowanie otoczenia dworca. Oprócz ułożenia nowej nawierzchni, po stronie wschodniej, powstanie 10 miejsc postojowych oraz wiata rowerowa. Ponadto uporządkowana zostanie zieleń, a w sąsiedztwie parkingu powstaną ogrody deszczowe suche o powierzchni 256 m kw. złożone z około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby.

Wokół budynku dworca PKP powstaje właśnie nowoczesne centrum przesiadkowe oraz prawie 400 miejsc parkingowych, a do tego nowe torowisko kolejowe oraz nowy układ komunikacyjny z nową obwodnicą śródmieścia, prowadzącą za centrum handlowym Pogoria oraz Hutą Bankową.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto