Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kładka do CH Pogoria w Dąbrowie Górniczej wkrótce zniknie, podobnie jak ta obok Huty Bankowej! Dlaczego? Co powstanie w zamian?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Charakterystyczna kładka, prowadząca z deptaku na ul. 3 Maja do Centrum Handlowego Pogoria, zniknie latem tego roku. Podobnie jak sąsiednią kładkę bliżej ul. Sienkiewicza

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Charakterystyczna kładka, prowadząca z deptaku na ul. 3 Maja do Centrum Handlowego Pogoria, zniknie latem tego roku. Podobnie jak sąsiednią kładkę bliżej ul. Sienkiewicza Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski/CHPogoria
Dąbrowa Górnicza. W 2023 roku CH Pogoria będzie świętowało swoje 15-lecie. Wszystko wskazuje na to, że jubileuszu nie doczeka jedna z najbardziej charakterystycznych miejskich budowli w Dąbrowie Górniczej, związana od lat z Pogorią. Chodzi o oczywiście o kładkę nad ulicą Sobieskiego, która łączy kino Helios oraz CH Pogorię z deptakiem na ul. 3 Maja. Wiemy już dokładnie, kiedy kładka zniknie! I nie tylko ta, bo ta sąsiednia, obok Huty Bankowej, także przejdzie do historii.

Rewolucyjna zmiana, a dla kierowców inne drogi. Lepiej jechać tramwajem?

Centrum Handlowe Pogoria po raz pierwszy otworzyło swoje podwoje w listopadzie 2008 roku, a dwa lata później klienci mogli zrobić pierwsze zakupy w sąsiednim OBI. Kilka razy modernizowana była infrastruktura tego obiektu, był m.in. rozbudowywany. Zmieniała się także prze te wszystkie lata liczba i układ miejsc parkingowych. Zawsze jednak stałym elementem była kładka, dzięki której bezkolizyjnie piesi i klienci CH Pogorii mogli się tam dostać, bez konieczności wchodzenia na jezdnię, między pojazdy oraz tramwaje, które poruszają się dołem. Aż w końcu tak właśnie się stanie i nadjedzie ta rewolucyjna zmiana.

To wszystko ma bezpośredni związek z przebudową całego układu komunikacyjnego w śródmieściu oraz wymianą torowiska tramwajowego. Miasto stawia na uspokojenie ruchu, zachęca kierowców, by wkrótce zaczęli korzystać z powstającej właśnie obwodnicy centrum, wiodącej za Hutą Bankową. Generalnie, najlepiej, jakby do śródmieścia wjeżdżało jak najmniej pojazdów, a więcej osób zaczęło korzystać z rowerów oraz alternatywnych środków komunikacji miejskiej. To oczywiście jest możliwe, ale jak podkreślają sami dąbrowianie bardzo trudne do spełnienia, bowiem dziś niemal w każdej rodzinie mamy dwa, trzy samochody. Własny wóz, to nie tylko wygoda, ale także często konieczność, bo trzeba odebrać dziecko ze szkoły czy przedszkola, drugie zawieść na korepetycje albo zajęcia sportowe, a po drodze zrobić zakupy i załatwić mnóstwo innych, ważnych spraw w przeróżnych instytucjach, bankach, itd, itp... Poza tym w śródmieściu też mieszka całkiem sporo dąbrowian, a do tego nowe mieszkania mają powstać na terenie Fabryki Pełnej Życia, więc ruch się w śródmieściu raczej w najbliższym czasie nie zmniejszy. Nie mówiąc już o dostawcach towaru, handlowcach, taksówkach…

Trwa głosowanie...

Dąbrowa Górnicza. Likwidacja kładki do CH Pogoria - popierasz?

Piesi teraz dołem, przystanek bliżej Centrum Handlowego Pogoria

Idea jest jednak szczytna, ale warunkiem koniecznym by nie pozostała ideą, jest przekierowanie ruchu na nową drogę, jaka powstaje za Hutą Bankową. Tymczasem pierwszym krokiem do tego, by nieco zniechęcić kierowców do wjazdu do centrum będzie właśnie likwidacja kładki prowadzącej do Centrum Handlowego Pogoria oraz sąsiedniej, bliżej ulicy Sienkiewicza. Jakoś na drugą stronę ulicy jednak trzeba będzie się dostać.

I tutaj miasto proponuje wyniesione przejście dla pieszych, które w poziomie jezdni będzie prowadziło bezpośrednio z ul. 3 Maja do OBI oraz sklepów w dąbrowskiej galerii handlowej. Do tego dojdzie częściowa zmiana geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących. Skrzyżowanie ul. Sobieskiego z ul. Chopina zostanie całkowicie przebudowane na rondo turbinowe. A do tego przebudowane zostaną przystanki „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa” i „Dąbrowa Górnicza Centrum”, a całkiem nowy przystanek tramwajowy powstanie przy Centrum Handlowym Pogoria.

Charakterystyczna kładka, prowadząca z deptaku na ul. 3 Maja do Centrum Handlowego Pogoria, zniknie latem tego roku. Podobnie jak sąsiednią kładkę bliżej ul. Sienkiewicza

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Kładka do CH Pogoria w Dąbrowie Górniczej wkrótce zniknie, p...

Co o tych zmianach sądzą sami dąbrowianie? Zdania są podzielone. Jedni te dość odważne propozycje akceptują w pełni, inni mają duże wątpliwości.

- Kładka jest bezpieczna, ale wspinanie się po tych schodach, szczególnie w moim wieku, to już dość męczące. Do tego winda, która miała pomagać osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się ciągle była zepsuta. Chyba już będzie lepiej, jak pójdzie się prosto, dołem. Chyba nas ci kierowcy nie rozjadą – podkreśla pani Jadwiga, mieszkanka dzielnicy Reden, którą spotkaliśmy za zakupach w CH Pogoria.

Rafał Jaśkowiak, student z Dąbrowy Górniczej, przyznaje z kolei, że kładka tak bardzo wrosła już w krajobraz miejski, że trudno wyobrazić sobie bez niej śródmieście. Zwłaszcza, że po jej pokonaniu od strony ulicy 3 Maja można było bezpośrednio wejść na pierwsze piętro Centrum Handlowego Pogoria, gdzie znajduje się m.in. kino Helios. Po zmianach nie będzie to możliwe.

- Jak to się mówi lepsze, jest wrogiem dobrego. I tak też trzeba raczej spojrzeć na te planowane zmiany. Rozumiem, że przejście przez jezdnię będzie szybsze, może nawet wygodniejsze, ale czy bardziej bezpieczne? Ja bym kładkę zostawił – mówi dąbrowianin.

Dąbrowianie są więc podzieleni w tej kwestii. Część z nich obawia się, że miasto jeszcze bardziej się zakorkuje, bo przez jezdnię do CH Pogoria będą przechodziły tłumy, więc kierowcy będą stali I czekali. A to z kolei oznacza więcej spalin pod oknami mieszkańców domów przy ul. Sobieskiego. Czy tak rzeczywiście może być? Zobaczymy za kilka miesięcy.

Charakterystyczna kładka ma zniknąć latem

Jak się dowiedzieliśmy w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej zgodnie z harmonogramem prac, rozbiórka kładek nad ul. Sobieskiego wstępnie planowana jest w wakacje, na przełom lipca i sierpnia.

- Co szczególnie istotne, rozpoczęcie jakichkolwiek prac na ul. Sobieskiego możliwe będzie dopiero po oddaniu do użytku nowej drogi prowadzącej od urzędu pracy w rejon dworca PKP, która pozwoli kierowcom ominąć cześć utrudnień na głównej osi miasta – tłumaczy Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Czasowa zmiana organizacji ruchu wprowadzana będzie w oparciu o stosowny projekt opracowany przez wykonawcę robót oraz zatwierdzany przez zarządcę drogi.

- Obecnie szczegółowe rozwiązania czasowej zmiany organizacji ruchu nie zostały jeszcze przedstawione miastu przez wykonawcę inwestycji, natomiast należy spodziewać się wyznaczenia tymczasowego przejścia dla pieszych w poziomie jezdni – mówi Krzysztof Serafiński.

Projekt czasowej zmiany organizacji ruchu będzie podlegał opiniowaniu przez Komendę Miejską Policji w Dąbrowie Górniczej, co może mieć wpływ na jego ostateczną formę.

Oto, co zmieni się, oprócz nowego torowiska tramwajowego, na odcinku od Al. Róż do Powiatowego Urzędu Pracy. W projekcie jest:

  • budowa i przebudowa infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, drogi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
  • częściowa zmiana geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
  • przebudowa oświetlenia drogowego,
  • przebudowa skrzyżowania ul. Sobieskiego z ul. Chopina na rondo turbinowe;
  • przebudowa ronda na skrzyżowaniu Sobieskiego/Kościuszki;
  • przebudowa ronda Merkury;
  • przebudowa pozostałych skrzyżowań;
  • przebudowa istniejących zjazdów;
  • budowa przystanków „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”, „Dąbrowa Górnicza Centrum” oraz nowego przy CH Pogoria;
  • budowa wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie CH Pogoria oraz przystanku „Dąbrowa Górnicza Centrum”;
  • rozbiórka konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”;
  • rozbiórka kładki przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza”;
  • rozbiórka kładki przy CH Pogoria;
  • przebudowa przejścia podziemnego w centrum;
  • przebudowa przejścia podziemnego pod rondem Merkury;
  • budowa zintegrowanego przystanku tramwajowo – autobusowego w miejscu przystanku „Dąbrowa Górnicza Aleja Róż”
Charakterystyczna kładka, prowadząca z deptaku na ul. 3 Maja do Centrum Handlowego Pogoria, zniknie latem tego roku. Podobnie jak sąsiednią kładkę bliżej ul. Sienkiewicza

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Kładka do CH Pogoria w Dąbrowie Górniczej wkrótce zniknie, p...

Planowana inwestycja to część szerszych działań w Dąbrowie Górniczej, nastawionych na rozwój transportu publicznego i rozbudowę sieci dróg rowerowych. Dzięki temu autobus, tramwaj i rower przy poruszaniu się po mieście mają stać się alternatywą dla samochodu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto