Zmiany w Dąbrowie Górniczej! Widać już nowy tunel drogowy, który powstaje w Gołonogu. Będą też dwa ronda, ścieżki rowerowe...

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Udostępnij:
Zmiany w Dąbrowie Górniczej! We wrześniu 2021 roku rozpoczęła się nowa inwestycja w dzielnicy Gołonóg, przy tamtejszym dworcu PKP. Powstanie tu m.in. nowy tunel dla kierowców, zmienią się perony, a na koniec pojawi się mnóstwo miejsc parkingowych. Jak dziś wygląda to przedsięwzięcie? Co się udało zrobić?

W listopadzie ubiegłego roku zamknięty został przejazd drogowo-kolejowy w dzielnicy Gołonóg, po pokonaniu którego można dostać się m.in w rejon terenów rekreacyjnych nad Pogorią III oraz Pogorią IV. Wykonawca inwestycji przygotował nowy, alternatywny przejazd, tak by można było rozpocząć drążenie tunelu, którym finalnie będą przemieszczali się kierowcy. Dziś widać już część tej części inwestycji. Tunel powstaje po to, by ten ruch był płynny, a samochody nie stały przed zamkniętymi szlabanami, jak ma to miejsce aktualnie. Będzie też można przejechać tędy na rowerze, rolkach i przejść bezpiecznie pieszo pod torowiskiem kolejowym. Teraz wiercone są pale pod konstrukcję nowego wiaduktu. W kwietniu br. roku ekipy budowlane przeniosą się na drugą część starego przejazdu i tor w kierunku Sosnowca.

Po zamknięciu przejazdu na długości około 700 metrów rozebrany został tor w kierunku Ząbkowic. W jego śladzie, przy budynku dworca, widać już sporej wielkości wykop. To element przejścia podziemnego pod torami. Rozpoczęło się także przygotowanie wykopu i ławy fundamentowej pod peron nr 2. W nowym układzie na stacji Gołonóg powstaną dwa zewnętrze perony: peron nr 2 przy budynku dworca oraz od strony ul. Parkowej. W miejscu istniejącego peronu zachowana zostanie rezerwa pod dwa nowe tory kolei metropolitalnej.

Dobre zmiany dla pasażerów

Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg zwiększy się dostępność do kolei. Będą dwa wyższe perony, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną zamontowane wiaty, ławki i oświetlenie. Oznakowanie oraz nagłośnienie usprawnią podróże. PKP PLK zbuduje przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i projektowanym centrum przesiadkowym. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z pochylni. Przebudowane zostaną tory i sieć trakcyjna.

Inwestycja, którą wykonuje firma Nowak Mosty, powstaje w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 55 mln zł netto (67,5 mln brutto), w tym udział PKP PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Będą także nowe ronda i centrum przesiadkowe

Projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Obecne zamknięty został dla kierowców 200-metrowy odcinek al. Zagłębia Dąbrowskiego, gdzie rozpoczęły się roboty ziemne. W tym miejscu powstanie m.in. nowa kanalizacja. Potem pojawi się też nowa droga rowerowa. Termin zakończenia wszystkich prac to 31 grudnia 2022 roku.

Budowa parkingów - w ramach nowego centrum przesiadkowego przy dworcu PKP - musi poczekać, bo nie są jeszcze uregulowane kwestie własnościowe gruntów wokół tego budynku.

Zmiany w Dąbrowie Górniczej! Widać już nowy tunel drogowy, k...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie