Zobacz jak zmienia się trasa DK1 w Dąbrowie Górniczej. Będzie ekspresówką. Co udało się już zrobić na placu budowy?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
DK 1 w Dąbrowie Górniczej będzie ekspresówką. Budimex przebudowuje prawie 7-kilometrowy odcinek jezdni 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
DK 1 w Dąbrowie Górniczej będzie ekspresówką. Budimex przebudowuje prawie 7-kilometrowy odcinek jezdni Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Udostępnij:
Trwa przebudowa prawie 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1 w Dąbrowie Górniczej, do parametrów drogi ekspresowej. Sprawdziliśmy, co udało się dotychczas zrobić i czy inwestycja na dobre stanie w okresie zimowym. Na jakim etapie są prace?

Inwestycja w dzielnicy Ząbkowice z tygodnia na tydzień nabierała tempa, kierowcy muszą mieć się cały czas na baczności, bo obowiązują tam nowe rozwiązania drogowe, które mają pozwolić na w miarę płynną jazdę.

Na wysokości dzielnic Ząbkowice, Antoniów i Ujejsce została wprowadzona nowa organizacja ruchu. Są m.in. tymczasowe ronda, inaczej wjeżdżamy i wyjeżdżamy z bocznych ulic, łączących się z przebudowywanym fragmentem DK1. Co zatem udało się zrealizować do dziś?

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Zima spowolni prace, ale udało się już zrobić całkiem sporo

Aktualnie wyłączone z ruchu jest około 80 procent jezdni prawej, na której prowadzone są roboty. Budimex prowadzi roboty związane z wykonaniem wykopów, nasypów oraz warstw konstrukcyjnych nowej trasy S1. Ponadto trwają roboty związane z wykonaniem lub przełożeniem podziemnych instalacji, rozpoczęto budowę 11 obiektów inżynierskich.

- Prace ze względów technologicznych i panujących warunków atmosferycznych w okresie zimowym prowadzone są w mniejszym tempie, część robót w szczególności w zakresie drogowym musiały zostać przerwane i wznowione zostaną po okresie zimowym lub w sprzyjających warunkach atmosferycznych. Priorytetem jest wykonanie wszystkich elementów, takie jak sieci podziemne, obiekty inżynierskie, znajdujące z w śladzie jezdni prawej nowo budowanej drogi S1. Tak aby zakończyć roboty drogowe przed końcem roku 2022 i dopuścić jezdnię do ruchu publicznego. To umożliwi wyłączenie z ruchu istniejącej jezdni lewej DK1 i kontynuację prac – tłumaczy Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimexu.

Aktualnie wykonane w pełnym zakresie zostały roboty rozbiórkowe, wycinka drzew i krzewów. Trwają prace związane z budową nasypów, wykopy na jezdni lewej S1, wykonano około 80 procent robót ziemnych na powstającym od podstaw nowym węźle Dąbrowa Górnicza-Ząbkowice. Rozpoczęto prace związane z budową konstrukcji przyszłej drogi S1.

- Realizowane są roboty związane z przebudową sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej i sanitarnej, sieci gazowej niskiego, średniego i wysokiego ciśnienia, sieci teletechnicznej i elektroenergetycznej. Rozpoczęto i kontynuowana jest budowa 11 obiektów inżynierskich. Prace te ze względu na duży zakres będą kontynuowane – mówi Michał Wrzosek.

Na dąbrowskim odcinku DK1 wyłączona została jezdnia w stronę Tychów, a ruch w obu kierunkach odbywa się teraz jezdnią w stronę Siewierza. Na drodze nie działa sygnalizacja świetlna, na czas robót wyznaczone zostały tymczasowe przejścia dla pieszych. W czasie prac kierowcy powinni więc zachować szczególną ostrożność i zwracać uwagę na aktualne oznakowanie.

Co czeka kierowców w 2022 roku?

Budimex planuje w 2022 roku kontynuację robót wymienionych wyżej, o ile warunki pogodowe będą pozwalały wykonywać te prace. Pozwoli to także na ewentualne wyprzedzenie harmonogramu. Dodatkowo wraz z zakończeniem przerwy zimowej Budimex wznowi roboty związane z budową konstrukcji drogi co w konsekwencji doprowadzi do rozpoczęcia robót bitumicznych z mieszanek mineralno-asfaltowych.

Jak się okazuje, czasem to, czego nie widać oraz warunki atmosferyczne, potrafią wpłynąć na tempo realizacji inwestycji. Tak również było w tym przypadku, ale sytuacja została szybko opanowana.

- Proces budowlany jest bardzo złożonym zadaniem i wymaga ciągłego reagowania na zaistniałe sytuacje. Niezidentyfikowane sieci podziemne, odmienne warunki gruntowe czy intensywne opady deszczu w październiku powodowały utrudnienia w realizacji. Jednakże Budimex na bieżąco wraz z zespołem inżyniera kontraktu reagują na zaistniałe problemy i w porozumieniu z inwestorem GDDKiA w Katowicach oraz UM w Dąbrowie Górniczej rozwiązuje wszystkie powstałe utrudnienia, nie powodując w chwili obecnej żadnych przestojów w wykonywanych pracach – mówi Michał Wrzosek.

Jak będzie ostatecznie wyglądać nowa S1 w Dąbrowie Górniczej?

Docelowo pokonanie DK1, która ma stać się „ekspresówką”, ma być możliwe na węźle Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Trasa do listopada 2023 r. ma stać się drogą ekspresową. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. Czas projektowana nie jest objęty tym wyłączeniem. Uwzględniając te terminy, GDDKiA przyjmuje, że droga będzie gotowa do listopada 2023 r. Wartość zadania wynosi ponad 282 mln 122 tys. zł.

Wykonawca będzie musiał przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska, m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Droga ekspresowa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiegać będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie