Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa nowej ekspresówki S1 w Dąbrowie Górniczej. Trwa budowa obiektów inżynierskich i ekranów dźwiękochłonnych

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Budowa nowej S1 w Dąbrowie Górniczej 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budowa nowej S1 w Dąbrowie Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Budowa nowej trasy S1 w Dąbrowie Górniczej cieszy kierowców. Widać postępy prac na głównym przebudowywanym, prawie 7-kilometrowym odcinku, jak i na terenie całej towarzyszącej temu przedsięwzięciu inwestycji, a więc rondach, drogach dojazdowych, nowych rondach czy wiaduktach. Wszystko gotowe jest już w ponad 65 procentach, a to oznacza, że jest szansa, by całość była gotowa zgodnie z planem, na koniec roku.

S1 w Dąbrowie Górniczej: pełne tempo prac, droga jest przejezdna

Przebudowa tej jednej z ważniejszych dróg, przebiegających przez miasto trwa od 2021 roku. Wszystkie prace prowadzone są w taki sposób, że jezdnia jest cały czas przejezdna, a ruch kierowany jest na gotowe już odcinki nowej S1, które zyskały nie tylko nową podbudowę i odpowiednie odwodnienie, ale także warstwę asfaltową. Czasem zdarzają się utrudnienia, związane z przekładką ruchu lub też zamknięciem pewnych fragmentów oraz dróg dojazdowych, ale generalnie przejazd w kierunku Częstochowy i Warszawy czy też w drugą stronę do Bielska Białej jest nadal możliwy.

Zobacz zdjęcia z budowy S1 kliknij TUTAJ!

Nowe utrudnienia pojawiły się 7 lipca. Zamknięte dla ruchu zostało skrzyżowanie ul. Ujejskiej, Konstytucji i al. Zwycięstwa. Rozpoczęła się tam budowa ronda, które dodatkowo połączone będzie z powstającym węzłem Ząbkowice na trasie S1. Budowa ronda w tym miejscu będzie wymagała obniżenia terenu i przekładki sieci na głębokości około 3 metrów.

Zakaz ruchu w trakcie prac nie dotyczy autobusów komunikacji miejskiej, czyli linii 638, a także dojazdu do pobliskich posesji. Sugerowany objazd dla pozostałych pojazdów został wytyczony ulicą Ujejską, łącznicą z S1 i trasą S1, a dalej drogą serwisową wzdłuż S1 i ulicą Kusocińskiego.

S1 w Dąbrowie Górniczej: nowa nawierzchnia, wiadukty, ronda, ekrany dźwiękochłonne

Obecnie Budimex na prawie 7-kilometrowym odcinku w rejonie dzielnic Ząbkowice, Antoniów i Ujejsce w pełnym zakresie zrealizował prace związane z przebudową sieci gazowej, kanalizacji ‎sanitarnej, sieci elektrycznej WN i SN, budowy kładek dla pieszych. Kładki gotowe są w ciągu ‎ulicy Karsów i Kusocińskiego, a wiadukty drogowe w ciągu dróg poprzecznych, takich jak ul. Ujejska, Konstytucji i ‎węzeł Ząbkowice.

Aktualnie w toku są prace związane z budową jezdni wschodniej drogi S1 oraz ‎prace związane z budową kanalizacji deszczowej, przebudową sieci wodociągowej, ‎budową oświetlenia i ekranów akustycznych. Trwa budowa łącznic na ‎nowo powstałym węźle Ząbkowice oraz istniejącym węźle Pogoria. Aktualnie przejezdna jest w większości jezdnia zachodnia przyszłej drogi S1.

- Kontynuowane są prace ‎związane z przebudową infrastruktury podziemnej. Trwa realizacja pięciu ‎ostatnich obiektów inżynierskich w ciągu drogi S1. To dwa obiekty mostowe oraz trzy przejścia dla małych ‎zwierząt. Do wykonania pozostały prace związane z budową ekranów akustycznych oświetleniem i ‎urządzeniami bezpieczeństwa ruchu– informowała ostatnio Diana Zyglewska z realizującego tę inwestycję Budimexu.

S1 w Dąbrowie Górniczej: szybki, bezkolizyjny przejazd ekspresówką

Po przebudowie dotychczasowa DK1 stanie się „ekspresówką”. Będzie można przez nią przejechać węzłem Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego i Karsów, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Wykonawca przebudowuje odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Powstanie węzeł Ząbkowice oraz przebudowany będzie węzeł Pogoria.

W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska. Powstanie także mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt. Powstaną także ekrany akustyczne, ekrany przeciwolśnieniowe oraz elementy naprowadzające - płotki herpetologiczne, wygrodzenia ochronne, zabezpieczenie ogrodzenia nad ciekami wodnymi.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Wykonawcą inwestycji jest wspomniana firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. GDDKiA planuje, że droga będzie gotowa do końca 2023 roku. Całkowita wartość projektu to 302 mln 519 tys. 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 mln 399 tys. 881,53 zł. 

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto