18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

reklama

Dąbrowa Górnicza: Dworzec tętnił wtedy życiem [FOTO]

Piotr SobierajskiZaktualizowano 
Na początku XX wieku na dąbrowskiej stacji zatrzymał się pociąg z ciałem Juliusza Słowackiego Muzeum Miejskie "Sztygarka"
Historia naszego miasta w sporej części wiąże się z rozwojem kolej, która na dzisiejszych ziemiach zagłębiowskich pojawiła się w połowie XIX wieku.

To właśnie rozwój kolejnych szlaków sprawił, że Dąbrowa Górnicza doczekała się pierwszych dworcowych zabudowań, a dzięki temu lokalna produkcja hutnicza oraz wydobycie węgla stało się nareszcie opłacalne.

Pierwsza linia Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej powstała w 1848 r. i w tym też roku pierwszy pociąg przejechał przez Ząbkowice. Tory skierowane zostały jednak w kierunku Strzemieszyc i potem dalej w stronę granicy - Maczek. Nikt nie pomyślał o tym, by skierować je także w stronę centrum Dąbrowy, gdzie właśnie wydobywany był węgiel i pełną parą pracowała Huta Bankowa.

- Cała ekonomika ówczesnego wydobycia węgla opierała się właśnie na tym, by od razu można było urobek załadować na transport kolejowy. Wtedy koszty były niskie - mówi Arkadiusz Rybak, dyrektor Muzeum Miejskiego Sztygarka w Dąbrowie Górniczej. - Tymczasem węgiel po wydobyciu musiał być transportowany furmankami do Ząbkowic. A taki transport, to zaledwie dwie tony. To wszystko sprawiało, że węgiel był za drogi - dodaje.

Jedyną kopalnią w naszym regionie, która miała pobliżu tory, umożliwiające szybki transport "czarnego złota", była kopalnia Felix w Niemcach (Ostrowy Górnicze).

Dopiero w latach 1858 i 1862 otwarte zostały dwa połączenia do granicy pruskiej, z Ząbkowic do stacji Sosnowiec oraz z Łowicza do Aleksandrowa Kujawskiego. W Dąbrowie początkowo dworzec był skromny, do tego rampa przeładunkowa. Bardziej był to przystanek. Dworzec główny Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w Dąbrowie powstał w drugiej połowie XIX wieku (około 1880/1890 roku). Dziś to budynek, który stoi bezpośrednio przy torach i pełni rolę nastawni. Niszczeje. Sam dworzec był milczącym świadkiem wielu niecodziennych wydarzeń.

- Tutaj zatrzymał się pociąg, którym transportowane było ciało Juliusza Słowackiego - mówi Arkadiusz Rybak. - Na dworcu zmarł też Hieronim Kondratowicz, inżynier górnictwa, wykładowca Sztygarki. Bardzo lubiany przez uczniów. Przyjechał w 1923 r. na pierwszy zjazd absolwentów Sztygarki i kiedy z niego wracał, czekając na pociąg do Warszawy, niestety zmarł - dodaje. Dziś Hieronim Kondratowicz jest patronem ul, tuż obok Muzeum Miejskiego Sztygarka. Zamknięty budynek dworca, w którym mieściły się kasy, jest dawnym budynkiem Kolei Nadwiślańskiej.

Serwis specjalny: Dąbrowa Górnicza na starej fotografii

Rząd robi poduszkę na ewentualne spowolnienie gospodarcze

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3