Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza: powrót tramwajów do miasta przesunięty. Finał inwestycji jednak blisko. Co jeszcze trzeba zrobić?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Wymiana 5 km torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej zmierza do końca

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Wymiana 5 km torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej zmierza do końca Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
To największa od lat 70. minionego wieku inwestycja tramwajowa w Dąbrowie Górniczej. Trwa wymiana prawie 5 km torowiska (10 km toru pojedynczego), przebiegającego przez środek miasta. Prace powoli zmierzają do końca. Ustaliliśmy też, że planowany na sierpień powrót składów tramwajowych nieco się opóźni. Kiedy zatem pasażerowie znów skorzystają z tego środka transportu?

Nowe torowisko tramwajowe w Dąbrowie Górniczej ułożone prawie w całości

Przebudowa całego torowiska tramwajowego to duże wyzwanie, zwłaszcza, że trzeba wymienić szyny w obie strony (w stronę Będzina i byłej Huty Katowice) na odcinku wspomnianych 5 kilometrów, od pętli przy ul. Sobieskiego aż do ul. Kasprzaka. Do tego cała inwestycja toczy się na głównej osi komunikacyjnej miasta, gdzie ruch pojazdów osobowych oraz autobusów komunikacji miejskiej jest największy.

Zobacz zdjęcia z przebudowy torowiska kliknij TUTAJ!

Inwestycja rozpoczęła się jesienią 2021 roku od usunięcia starych torów. Na odcinku od pętli przy ul. Sobieskiego do Alei Róż aktualnie trwają prace związane z montażem sieci trakcyjnej. Nowe torowisko jest już ułożone, poza odcinkiem na rondzie w centrum, gdzie prace nadal trwają. W ramach robót drogowych do wymiany jest przejazd w śródmieściu.

W ramach drugiego zadania, obejmującego odcinek od Alei Róż do ul. Kasprzaka, rozwieszona została natomiast cała sieć trakcyjna.

- Pozostaje jeszcze kwestia końcowej jej regulacji, co zostało zaplanowane na sierpień. Torowisko jest ułożone, pozostały kwestie wykończenia torowiska na niektórych odcinkach, czyli wkładki w komory łubkowe szyn, zasypka tłuczniem – mówi Joanna Olszówka, kierownik działu public relations w spółce Tramwaje Śląskie.

Wymieniane jest tutaj także torowisko na rondach, do wykonania pozostało torowisko na rondzie Tysiąclecia.

W lipcu i sierpniu zajmująca się całością tej inwestycji krakowska firma ZUE będzie wykonywała prace związane z siecią trakcyjną i jej regulacją, budową peronów i torowisk na skrzyżowaniach.

Nowe torowisko tramwajowe w Dąbrowie Górniczej poprawi komfort podróżowania

Nowe torowisko, nowe perony oraz dwa nowe, wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe zdecydowanie mają poprawić komfort podróży dla pasażerów

- Nowe torowisko oznacza, że będzie ciszej i bezpieczniej. Przebudowane zostaną perony przystankowe co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z tramwaju. To również wiąże się to z podniesieniem bezpieczeństwa i komfortu dla pasażerów – tłumaczy Joanna Olszówka.

Zostaną też przebudowane przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerów. Pojawią się nowe wiaty przystankowe.
A kiedy w takim razie tramwaje wrócą do Dąbrowy Górniczej. Początkowo było to zapowiadane na sierpień, ale te ustalenia nie są już aktualne.

- Planowany termin wznowienia ruchu tramwajowego to początek września – deklaruje Joanna Olszówka.

Zakończenie wszystkich prac zostało natomiast zaplanowane w sierpniu.

Nowe torowisko tramwajowe w Dąbrowie Górniczej: ile to wszystko kosztuje?

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej realizowane są w ramach projektów pn.: „Zintegrowany Projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I oraz etap II” współfinansowanych przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pierwsze z tych przedsięwzięć trwało od stycznia 2019 do sierpnia 2020 roku. Wówczas przebudowane zostało torowisko tramwajowe w ciągu ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej, od skrzyżowania ul. Piłsudskiego i ul. Kasprzaka do skrzyżowania ul. Kasprzaka i ul. Zaplecze. Całość prac kosztowała 53 mln 604 tys. 717,50 zł, a dofinansowanie z UE wyniosło 65 procent.

Dwa kolejne zadania właśnie trwają i zmierzają do końca. Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od pętli KWK Paryż do Al. Róż ma kosztować 26 mln 296 tys. 666,02 zł. Dofinansowanie z UE wyniesie około 65 procent wszystkich kosztów.

Z kolei przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ulicy Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od Al. Róż do ul. Kasprzaka to wydatek w wysokości 20 mln 177 tys. 403,55 zł, a dofinansowanie z funduszy UE też ma wynieść około 65 procent.

- W związku z rozliczeniem powykonawczym zadań jeszcze trwających całkowita wartość inwestycji wraz z dofinansowaniem będzie znana po ich zakończeniu i końcowym rozliczeniu – wyjaśnia Joanna Olszówka.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto