Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza się rozwija! Nowe przystanki, ronda i 5-kilometrowe torowisko tramwajowe, które poprawią komunikację w mieście

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa całego układu komunikacyjnego w mieście. Na ul. Piłsudskiego widać już nowy, wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa całego układu komunikacyjnego w mieście. Na ul. Piłsudskiego widać już nowy, wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Dąbrowa Górnicza to dziś jeden, wielki plac budowy. Widać coraz więcej zmian na głównej trasie prowadzącej przez miasto: ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi oraz Piłsudskiego, gdzie powstaje nowa nawierzchnia, nowe ronda oraz torowisko tramwajowe. Widać też, jak będą wyglądały nowe, wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: dwa całkiem nowe przystanki

W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa całego układu komunikacyjnego na głównych drogach, prowadzących przez miasto, co związane jest z układaniem nowego torowiska tramwajowego.

Zobacz zdjęcia z robót drogowych kliknij TUTAJ!

Na odcinkach od ul. Królowej Jadwigi do ul. Kasprzaka trwały ostatnio prace związane z przebudową kanalizacji deszczowej. Jednocześnie prowadzone są prace związane z przebudową uzbrojenia terenu, budową nowego oświetlenia drogowego, budową dróg pieszo-rowerowych.

Rondo turbinowe przy ul. Tysiąclecia powinno być gotowe przed końcem czerwca, natomiast rondo u zbiegu alei Majakowskiego i Poniatowskiego przed końcem tego roku. Podobne terminy zakładamy w przypadku zintegrowanych przystanków – zapowiada Piotr Purzyński.

Ten na Manhattanie zyskał już podbudowę, widać wjazdy i zjazdy. Ma być gotowy do połowy tego roku. Rozpoczęła się także budowa drugiego przystanku autobusowo-tramwajowego przy al. Róż, którego budowa ma się zakończyć w drugiej połowie roku.

- Ułatwią one pasażerom przesiadki z autobusu na tramwaj i z tramwaju na autobus bez konieczności przebiegania między przystankami. Na Manhattanie widać już, jak będzie wyglądał wjazd na taki przystanek. Po prawej dwa pasy do jazdy na wprost i lewy pas dla autobusów, które zatrzymywać się będą na wybetonowanym torowisku przy ponad 40-metrowych peronach. Na jezdnię autobusy powrócą również zjazdem na lewy pas – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Docelowo zadanie obejmuje przebudowę układu drogowego na odcinku od rejonu granicy z miastem Będzin do skrzyżowania z ulicą Kasprzaka. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w 2023 roku. W części „tramwajowej” Tramwaje Śląskie całkowicie wymieniają w całym mieście, na odcinku prawie 5 km, torowisko tramwajowe. Aktualnie trwa montaż sieci trakcyjnej. Tramwaje mają po raz pierwszy ponownie wyjechać na nowe torowisko w sierpniu tego roku.

Firma ZUE Kraków odpowiada za modernizację układu drogowo-torowego między al. Róż a skrzyżowaniem z ul. Kasprzaka. Wartość inwestycji to 75,9 mln zł brutto: 22,9 mln zł za część torową i 53 mln zł za część drogową, finansowaną przez miasto.

Przebudowa ul. Sobieskiego jest natomiast częścią modernizacji układu drogowo-torowego między aleją Róż a granicą z Będzinem. Na zlecenie miasta i Tramwajów Śląskich prace wykonuje także firma ZUE Kraków. Wartość inwestycji to 76 mln zł brutto: 31 mln zł za część tramwajową i 45 mln zł za część drogową finansową przez miasto.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: finał prac w Gołonogu blisko

Wiosną tego roku otwarty został wiadukt kolejowy obok stacji kolejowej i dworca w dzielnicy Gołonóg. Po raz pierwszy kierowcy pojechali pod nim w piątek 28 kwietnia po południu.

Prace w rejonie ulicy Parkowej i al. Zagłębia Dąbrowskiego trwają od 2021 roku, a mają się zakończyć do końca czerwca tego roku. Otwarcie wiaduktu pozwoliło na likwidację tymczasowego przejazdu przez tory oraz dokończyć budowę peronu, który wydłużył się o 23 metry.

Po otwarciu przejazdu pod wiaduktem bezkolizyjnie można dojechać z Gołonoga w stronę Łęknic, Piekła, Antoniowa, dzielnic Trzydziesty i Dziewiąty, a także terenów rekreacyjnych nad zbiornikami wodnymi Pogoria III oraz Pogoria IV. Przy stacji w Gołonogu powstały ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Powstały również nowe chodniki i drogi rowerowe.

Zakończyły się również prace związane z infrastrukturą kolejową na stacji w Dąbrowie Górniczej – Gołonogu. Powstały tam m.in. zadaszenia wejść do przejść podziemnych. Na tej stacji podróżni korzystają z drugiego, nowego peronu. Wykonane zostało także nowe dojście od strony ulicy Parkowej. Wcześniej wymieniona została część torowiska kolejowego.

Inwestycja warta jest 67,5 mln zł (55 mln zł netto). Udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie 2023 roku.

Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: centrum przesiadkowe i obwodnica

W środę 12 kwietnia oficjalnie otwarta została obwodnica śródmieścia oraz centrum przesiadkowe, które powstało obok dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej. Tym samym kierowcy po raz pierwszy mieli okazję przetestować nową drogę, która ma ułatwić podróżowanie po mieście, z pominięciem ul. Sobieskiego i Królowej Jadwigi, które są często zakorkowane. Nowa obwodnica to niemal 2-kilometrowa trasa o szerokości 7 metrów, po jednym pasie w każdą stronę. Obok powstała droga rowerowa i chodnik.

- Zdecydowaliśmy się na tę inwestycję, żeby przenieś dużą część ruchu samochodowego poza centrum naszego miasta. Ten komfort mieszkańcy odczują w pełni, gdy dobudujemy połączenie ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego. Tę inwestycję zamierzamy rozpocząć jeszcze w tym roku – podkreślił prezydent Dąbrowy Górniczej.

W ramach budowy nowej obwodnicy od ul. Kościuszki w kierunku ul. Sobieskiego nawierzchnia asfaltowa pojawiła się na całej długości, a także na wszystkich nowych rondach, wjazdach i zjazdach, które pozwalać będą nie tylko na dotarcie bezpośrednio do Centrum Handlowego Pogoria czy do dworca kolejowego bez wjeżdżania do ścisłego centrum miasta, ale także dojazd w wygodniejszy sposób w stronę dzielnicy Gołonóg, alei Majakowskiego oraz trasy S1 i DK94.

Wzdłuż nowego układu drogowego – z rondami na pięciu skrzyżowaniach – zainstalowane zostało także nowoczesne ledowe oświetlenie, powstały także chodniki i drogi rowerowe.

Budowa centrum przesiadkowego w centrum Dąbrowy Górniczej to jedna z największych miejskich inwestycji ostatnich lat. Postój taksówek znajduje się teraz przed samym dworcem, między peronami autobusowymi i budowanym placykiem z ławkami i zielenią. Zarezerwowanych zostało tam 6-7 miejsc dla taksówek. W sumie po obu stronach torów powstało 375 miejsc do parkowania : 182 po północnej stronie i 193 po południowej. Wśród nich 18 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz 8 miejsc typu Kiss&Ride, czy jak kto woli Pocałuj&Jedź. Dodatkowo około 240 miejsc na rowery oraz specjalna wiata, w której będzie można je zostawić.

Wokół dworca kolejowego powstały nowe stanowiska dla autobusów. Od października 2022 roku kierowcy jadą już pod nowym wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Kościuszki, który pozwala bezkolizyjnie i szybko dotrzeć na drugą stronę miasta, m.in. w okolice terenów rekreacyjnych wokół jezior Pogoria III oraz Pogoria IV oraz do Parku Zielona.

Piesi i rowerzyści natomiast mają do dyspozycji osobny przejazd na drugą stronę miasta dzięki tunelowi, który powstał na przedłużeniu ulicy Konopnickiej. Zastąpił przejazd z rogatkami, który istniał w tym miejscu przez dziesięciolecia. Całkowitą przebudowę ma za sobą także ulica Kolejowa.

Oprócz układu drogowego, modernizację przeszło również torowisko i trakcja elektryczna w rejonie stacji. Dodatkowo dołożono tam trzeci tor, pozwalający obsługiwać ruch lokalny. Zachowano także miejsce na czwarty tor. Na stacji zmodernizowano perony i zbudowano prowadzące do nich przejście podziemne z windami. Jest też nowy system komunikacji pasażerskiej.

Wartą 234,5 mln brutto zł inwestycję zrealizowało konsorcjum wspomnianych dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Koszt poniesiony przez miasto to 149,8 mln zł brutto z czego 82,5 mln zł to dofinansowanie: 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz 26 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedsięwzięcie prowadzone było wspólnie przez miasto i PKP PLK SA.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto