Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

DG: bardzo duże zmiany na Manhattanie. Tego chcą mieszkańcy!

PAS, mat. UM
mat. UM
DG. Więcej miejsc postojowych, zieleń między blokami, plac zabaw w innym miejscu. M.in. takie pomysły zgłosili mieszkańcy Manhattanu, podczas konsultacji dotyczących rozbudowy parkingów, przebudowy dróg i chodników na osiedlu.

DG: duże zmiany na Manhattanie. Tego chcą mieszkańcy!


Wszystkie uwagi i propozycje znalazły się w specjalnym raporcie, który trafił do Wydziału Inwestycji Miejskich UM. Na jego podstawie opracowany zostanie projekt zagospodarowania terenu. Realizacja powinna rozpocząć się w przyszłym roku.

Spotkania i dyskusje z mieszkańcami prowadzone były na osiedlu pod koniec czerwca. Sporo czasu poświęcono kwestii parkingów.

- W trakcie konsultacji temat parkowania budził duże kontrowersje. Pojawiły się dwie grupy mieszkańców: pierwsza wnioskowała o zwiększenie liczby miejsc postojowych na każdym terenie, gdzie jest to możliwe, natomiast druga protestowała przeciwko takim rozwiązaniom, ponieważ obawiała się znacznego uszczuplenia zieleni. Ostatecznie uczestnicy konsultacji wskazali pojedyncze obszary, w których - w ich ocenie - powinny znaleźć się dodatkowe miejsca – opowiada Anna Karłowska, która opracowała raport.

Chodzi o kilka lokalizacji, m.in. przy ul. 11 Listopada, gdzie obecnie znajduje się plac zabaw. Mieszkańcy zaproponowali, by przenieść go na plac przy ul. Piłsudskiego, gdzie teraz parkują samochody. Poza tym zaproponowano rejon między pawilonem handlowym i blokiem nr 36, a także między tym blokiem i ul. Tysiąclecia. Ten teren powinien zostać utwardzony i przeznaczony wyłącznie dla aut osobowych. Więcej miejsc postojowych można też wygospodarować w rejonie bloku nr 34. Liczbę dodatkowych miejsc oszacowano łącznie na 134.

- Wskazywano również teren zielony położony na południe od bloków 32 i 34, aktualnie należący do Spółdzielni Mieszkaniowej “Lokator”. Realizacja takiego rozwiązania wymaga przeprowadzenia uzgodnień z właścicielem gruntów, które nie był częścią procesu konsultacyjnego – mówi Anna Karłowska.

Mieszkańcy chcieliby również, żeby poprawiono stan chodników i zbudowano je tam, gdzie przebiegają wydeptane ścieżki. Zieleń między blokami nr 34 i 36 powinna zostać uporządkowana i utrzymywana w dobrym stanie. Zaproponowano także zasadzenie szpaleru drzew, który oddzieli blok nr 36 od parkingu przy ul. Tysiąclecia. Uczestnicy konsultacji zgłosili również pomysł nasadzeń od strony ul. Piłsudskiego, co stworzyłoby naturalną barierę akustyczną.

OTO TREŚĆ RAPORTU, ODNOSZĄCA SIĘ DO PROPOZYCJI MIESZKAŃCÓW OSIEDLA

1.1 Komunikacja samochodowa - rozwiązania budowlane
Projekt zakłada przebudowę istniejącej sieci drogowej z zachowaniem geometrii całego
układu oraz niewielkimi korektami. Przekroje ulic obliczono dla klas L - droga lokalna i D -droga dojazdowa oraz prędkości projektowej 40 km/h. Przyjęto, że jezdnie ulic
dwukierunkowych będą miały szerokość 6,00 m, a ulic jednokierunkowych od 4,00 m do
6,00 m.
Uwagi i opinie mieszkańców
Uczestnicy konsultacji akceptują zasadniczo proponowane zmiany. Zgłoszono jednak następujące wnioski dotyczące pojedynczych korekt, oznaczonych na załączniku graficznym:

• wprowadzenie elementów spowalniających ruch w najważniejszych (np. esowanie jezdni, małe ronda) w celu poprawy jego bezpieczeństwa,
• korektę geometrii wyjazdu z Osiedla na al. Marszałka Józefa Piłsudskiego przy bloku nr 36 w taki sposób, żeby zjazd z alei był fizycznie niemożliwy,
• wprowadzenie zatok dla samochodów dostawczych przy bloku nr 36, żeby nie tarasowały przejazdu w trakcie postoju,
• poszerzenie jezdni przy wyjeździe z Osiedla na al. Marszałka Józefa Piłsudskiego przy bloku nr 34 w miejscu, w którym zatrzymują się taksówki, blokujące obecnie ruch samochodów mieszkańców,
• remont jezdni w okolicach obiektu handlowego przy ul. 11 listopada.

Rzeczą budzącą jednoznaczny i wyraźny sprzeciw jest pomysł zmiany ciągu pieszego przecinającego podwórko pomiędzy blokami nr 34 i 36 na ciąg pieszo-jezdny. Mieszkańcy wyraźnie wnioskują o pozostawienie obecnego sposobu użytkowania, ponieważ obawiają się, że udrożnienie dla ruchu samochodowego zniszczy parkowy i rekreacyjny charakter tej przestrzeni.

2.1 Komunikacja samochodowa - rozwiązania w zakresie inżynierii ruchu

Uwagi i opinie mieszkańców
Uczestnicy konsultacji zaproponowali przywrócenie strefy “tempo 30” na obszarze
opracowania w celu podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Takie rozwiązanie ma
uzupełniać zmiany infrastrukturalne (fizyczne elementy spowalniające).
Zaproponowano również lokalizację zakazu zatrzymywania w jezdni łączącej blok 34 z okolicą
szkoły ze względu na niebezpieczne sytuacje komunikacyjne występujące na wyznaczonym
odcinku (por. załącznik graficzny).

3.1 Komunikacja samochodowa - miejsca postojowe i parkingowe

Zaproponowane rozwiązania
Część terenów zielonych obecnie wykorzystywana jest przez kierowców ze względu na deficyt miejsc parkingowych i postojowych. W projekcie przewidziano zatem nowe zagospodarowanie wydzielonych obszarów, położonych w sąsiedztwie poszczególnych budynków. Zaprojektowano cztery niezależne zgrupowania stanowisk postojowych, a ponadto wzdłuż jezdni wprowadzono miejsca do parkowania prostopadłego w formie wydzielonych zatok przy krawężnikowych. Na obszarze konsultacji w projekcie przewidziano łącznie 408 stanowisk postojowych dla mieszkańców osiedla. W liczbie tej mieszczą się miejsca dla osób niepełnosprawnych.

Uwagi i opinie mieszkańców
W trakcie konsultacji temat parkowania budził duże kontrowersje. Pojawiły się dwie grupy mieszkańców: pierwsza wnioskowała o zwiększenie liczby miejsc postojowych na każdym terenie, gdzie jest to możliwe, natomiast druga protestowała przeciwko takim rozwiązaniom, ponieważ obawiała się znacznego uszczuplenia zasobów zieloni. Ostatecznie uczestnicy konsultacji wskazali pojedyncze obszary, w których - w ich ocenie - powinny znaleźć się dodatkowe miejsca (wskazane na załączniku graficznym). Były to m.in.:miejsce, w którym obecnie znajduje się plac zabaw (mieszkańcy wnioskują o jego przeniesienie do części północnej obszaru konsultacji, co zostanie omówienie poniżej),teren usytuowany pomiędzy obiektem handlowym położonym przy ul. 11 listopada oraz blokiem nr 36,obszar ciągu pieszo-jezdnego przy bloku nr 34, co związane będzie z jego nieznacznym rozszerzeniem w kierunku wschodnim.Liczbę dodatkowych miejsc oszacowano łącznie na 134.

W trakcie konsultacji wskazywano również teren zielony położony na południe od bloków 32 i 34, aktualnie należący do Spółdzielni Mieszkaniowej “Lokator” jako potencjalną lokalizację dla dodatkowego parkingu na osiedlu. Realizacja takiego rozwiązania wymaga przeprowadzenia uzgodnień z właścicielem gruntów, które nie był częścią procesu konsultacyjnego.

Ponadto zasygnalizowano, żeby parking zaprojektowany pomiędzy blokiem 36 oraz ul. Tysiąclecia został zaprojektowany w taki sposób, żeby niemożliwe było parkowanie na nim samochodów ciężarowych (np. wyniesione chodniki, pasy zieleni wraz z nasadzeniem drzew). Miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych powinny być rozlokowane równomiernie po obszarze konsultacji.

4.1 Komunikacja piesza - rozwiązania budowlane

Zaproponowane rozwiązania
Projekt zakłada zachowanie i przebudowanie istniejących przestrzeni pieszych, w tym obszarów przy wejściach do klatek schodowych, jak również zlikwidowanie położonego w północnej części terenu konsultacji utwardzonego placu, który aktualnie służy jako parking.Jak wcześniej wspomniano, konsultowany projekt zawiera również propozycję zmiany ciągu pieszego położonego pomiędzy blokami 34 i 36 na ciąg pieszo-jezdny, co zostało oprotestowane przez mieszkańców.

Uwagi i opinie mieszkańców
Uczestnicy konsultacji akceptują zasadniczo proponowane zmiany. Wnioskują równocześnie o:
• utwardzenie wszystkich istniejących przedeptów, z których korzystają mieszkańcy, a także innych miejsc wskazanych na załączniku graficznym,
• zapewnienie takiej szerokości ciągu pieszego w obrębie terenu zielonego pomiędzy blokami 34 i 36, która umożliwi swobodne poruszanie się osób starszych,
• poszerzenie chodników w sąsiedztwie lokali usługowych w celu zapewnienia wygodnego przejścia,
• zachowanie, przywrócenie oraz wprowadzenie nowych zieleńców w obrębie przestrzeni pieszych przed wejściami do klatek,
• realizacja krawężników na tyle wysokich, żeby uniemożliwiały wjazd samochód na teren, który przeznaczony jest dla ruchu pieszego.

5.1 Zagospodarowanie terenów zielonych i nasadzenia

Zaproponowane rozwiązania
Konsultowany projekt nie zawiera szczegółowego pomysłu na zagospodarowanie terenów zielonych. Nie zaproponowano m. in. nowych nasadzeń, choć założono ochronę jak największej ilości drzew i krzewów pod warunkiem, że nie kolidują z przyjętymi rozwiązaniami komunikacyjnymi.

Uwagi i opinie mieszkańców
Co do zasady uczestnicy konsultacji wskazywali, że teren położony pomiędzy blokami nr 34 i 36 powinien utrzymać swój parkowy i rekreacyjny charakter. Wnioskowali, żeby nie wprowadzać nowych nasadzeń drzew, a jedynie uporządkować i pielęgnować istniejącą zieleń. Podobny postulat zgłoszono w odniesieniu do terenu położonego przy skrzyżowaniu al. Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz ul. Tysiąclecia (poza obszarem konsultacji). Mieszkańcy proponowali również, żeby wprowadzić szpalery drzew oddzielające blok nr 36 od parkingów położonych w jego sąsiedztwie (bariera wizualna). Dodatkowo wnioskowali o wprowadzenie odpowiednich nasadzeń wzdłuż al. Marszałka Józefa Piłsudskiego (bariera akustyczna).

6.1 Obiekty małej architektury

Uwagi i opinie mieszkańców

Trzepaki
Trzepaki powinny pozostać na obszarze konsultacji, ponieważ są nadal używane, jednak należy zadbać o to, żeby nie kolidowały z miejscami postojowymi, jak to się dzieje w sąsiedztwie bloku nr 34.

Śmietniki
Otwarte śmietniki należy zabudować.

Plac zabaw
Plac zabaw znajdujący się pomiędzy blokiem 34, a ul. 11 Listopada powinien zostać przeniesiony na północ, ponieważ obecnie otoczony jest z trzech stron jezdniami (niebezpieczne dojście). Nowe usytuowanie zapewni wygodne dojście piesze, którego nie będą przecinały drogi. Zgodnie z sugestiami mieszkańców plac powinien zawierać wygrodzoną strefą dla najmłodszych użytkowników, lecz jednocześnie należy zadbać o wygodne dojście do przystanków autobusowych przy al. Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Infrastruktura na terenie zielonym
Mieszkańcy wskazywali, aby na terenach zielonych zachować istniejące i wprowadzić nowe ławki oraz wstawić stoliki do gry w szachy. Wnioskowali również o równomiernie rozmieszczenie koszy na śmieci oraz psie odchody oraz oświetlenie.

Wybieg dla psów
Usytuowanie na obszarze konsultacji wybiegu dla psów było długo dyskutowane przez mieszkańców, jednak ostatecznie zrezygnowano z tego pomysłu na rzecz “psich stacji” (jw.).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto