Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Duże zmiany dla kierowców. Nowe odcinki budowanej S1 w Dąbrowie Górniczej otwarte dla kierowców

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej powstaje prawie 7-kilometrowy odcinek S1 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej powstaje prawie 7-kilometrowy odcinek S1 Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała, że w listopadzie kierowcy pojadą gotową częściowo drogą ekspresową w stronę Dąbrowy Górniczej i Tychów, a prace zostaną skierowane na nieremontowaną dotychczas trasę w stronę Częstochowy. I właśnie się to dzieje. Pierwsze nowe odcinki zostały udostępnione kierowcom w środę 9 listopada, a kolejne w czwartek – 10 listopada.

Z istniejącej DK1 ruch przenoszony jest na dwa odcinki nowo wybudowanej jezdni, o łącznej długości ponad 3 km. Dzięki tym zmianom kierowcy jadą teraz po nowej, równej i szerszej jezdni drogi ekspresowej S1 w stronę Tychów i Bielska-Białej.

W Dąbrowie Górniczej powstaje prawie 7-kilometrowy odcinek S1

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNEGDDKiA

Po pierwszym odcinku o długości ok. 1,8 km, zaczynający się na granicy kontraktu od strony Podwarpia a kończący w rejonie wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Ujejskiej, kierowcy jadą od 9 listopada br. Drugi, o długości prawie półtora kilometra, zostanie udostępniony dzień później - 10 listopada. Zaczyna się on w niedalekiej odległości od kładki w rejonie ulicy Kusocińskiego, a kończy się w rejonie węzła Pogoria Dąbrowa Górnicza.

- Przejazd na tych odcinkach będzie odbywał się po warstwie wiążącej nowo wybudowanej jezdni w kierunku Dąbrowy Górniczej. Na jezdniach, po których będzie odbywał się ruch pojazdów, będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 50 km/h, a w rejonie przejazdów technologicznych pomiędzy obiema jezdniami do 40 km/h – informuje katowicki oddział GDDKiA.

Kolejne zmiany zaplanowane zostały na grudzień, kiedy to odcinek o długości ok. 2,7 km zostanie udostępniony kierowcom. Zaczynał się będzie na wysokości wiaduktu drogowego w rejonie ulicy Ujejskiej, a kończył pod kładką dla pieszych w rejonie ulicy Kusocińskiego.

Od 31 października piesi i rowerzyści mogą także korzystać z dwóch nowych kładek nad drogą krajową w Dąbrowie Górniczej: jednej w rejonie ulicy Karsów w Wojkowicach Kościelnych, a drugiej w rejonie ulicy Kusocińskiego.

Inwestycja zbliża się do półmetka

Obecnie zaawansowanie rzeczowe na tej inwestycji wynosi około 43 proc., dla robót drogowych 32 proc., a dla robót mostowych 58 proc. Kontynuowane są prace przy przebudowie i budowie kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci teletechnicznej i elektroenergetycznej.

Budowane będą także zbiorniki retencyjne. W dalszym ciągu będzie trwała przebudowa wodociągu do Huty Katowice. Przełożenie ruchu na odcinki budowanej S1 w stronę Tychów pozwoli na otwarcie nowego frontu robót przy budowie konstrukcji jezdni w kierunku Podwarpia. Trwać będą również prace przy budowie obiektów inżynierskich.

Budowa czterech wiaduktów drogowych w pełnym zakresie robót żelbetowych ma się zakończyć jeszcze w tym roku. Co poza tym? Dwa mosty na jezdni prawej mają być gotowe do ruchu, kontynuowana będzie budowa przepustów i przejść dla zwierząt na jezdni prawej.

Tak będzie w 2023 roku wyglądać nowa S1

Docelowo pokonanie DK1, która stanie się „ekspresówką”, ma być możliwe na węźle Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego i Karsów, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Wykonawca przebudowuje odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Powstanie węzeł Ząbkowice oraz przebudowany będzie węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska. Powstanie także mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Wykonawcą inwestycji jest wspomniana firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. GDDKiA planuje, że droga będzie gotowa do końca 2023 roku. Całkowita wartość projektu to 302 mln 519 tys. 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 mln 399 tys. 881,53 zł. 

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto