Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Duże zmiany dla kierowców w Dąbrowie Górniczej od 28 marca. Prawie kilometrowy odcinek ul. Piłsudskiego zamknięty. Będą objazdy

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Od 28 marca zamknięty zostanie fragment ul. Piłsudskiego od ul. Granicznej do ul. Tysiąclecia w stronę byłej Huty Katowice. Kierowcy muszą kierować się objazdami. Trwa wymiana torowiska i przebudowa infrastruktury drogowej

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Od 28 marca zamknięty zostanie fragment ul. Piłsudskiego od ul. Granicznej do ul. Tysiąclecia w stronę byłej Huty Katowice. Kierowcy muszą kierować się objazdami. Trwa wymiana torowiska i przebudowa infrastruktury drogowej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
W poniedziałek 28 marca kierowcy w Dąbrowie Górniczej muszą mieć się na baczności. Od tego dnia przez ponad cztery miesiące inaczej będziemy jeździć liczącym prawie kilometr fragmentem głównej miejskiej ulicy – Piłsudskiego, od ul. Granicznej do Tysiąclecia. Na dobre rozkręciła się bowiem wymiana torowiska tramwajowego, a w ramach tej ogromnej inwestycji rozpoczyna się także budowa ronda turbinowego i przebudowa przejścia podziemnego między Broadwayem a Manhattanem.

Jak informuje miasto przebudowa torowiska tramwajowego między aleją Róż a rondem Budowniczych Huty Katowice po zimowej przerwie nabiera właściwego tempa. Na większości trasy rozebrany został drugi tor i rozpoczęła się budowa odwodnienia torowiska oraz układanie nowej podbudowy.

28 marca jezdnia w kierunku byłej Huty Katowice na odcinku od ul. Granicznej do Tysiąclecia zostanie zamknięta.

– Do końca lipca ruch w obu kierunkach między skrzyżowaniami z ul. Graniczną i Tysiąclecia będzie odbywał się po dwóch pasach jezdni w kierunku centrum. Trzeci – wewnętrzny pas na tej jezdni – zostanie zamknięty z powodu prac przy torowisku – zapowiada Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Co to oznacza? Za skrzyżowaniem z ul. Graniczną kierowcy jadący w stronę huty zjadą na jezdnię w kierunku centrum przez wybudowaną właśnie przewiązkę. Na jezdnię w kierunku huty wrócą przez kolejną przewiązkę, budowaną na wysokości dawnego banku PKO BP.

Przełożenie ruchu na jezdnię w kierunku centrum uniemożliwi zjazd z al. Piłsudskiego w ulicę Leśną. Objazd – także w odwrotnym kierunku – zostanie wytyczony przez al. Majakowskiego i ul. 11 Listopada oraz Tysiąclecia. Ze zjazdu z al. Piłsudskiego nadal będą mogli korzystać mieszkańcy ul. Długiej i klienci MOPS-u.

– Kierowcom podpowiadamy, by w codziennych podróżach korzystali także z równoległych dla zamkniętej jezdni alternatyw, czyli z al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. 11 Listopada – mówi Arkadiusz Grządziel, naczelnik Wydziału Infrastruktury Miejskiej w UM. – Żeby było lepiej, musi być przez chwilę gorzej, dlatego proszę mieszkańców o wyrozumiałość i cierpliwość w czasie przebudowy – dodaje, Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Duże zmiany dla pieszych i kierowców, ma być bezpieczniej

Czteromiesięczny czas zamknięcia jezdni zostanie wykorzystany na: przebudowę podziemnych sieci, budowę kanalizacji deszczowej pod drogą czy wymianę okablowania pod nowe słupy oświetleniowe.

Mocno zniszczony odcinek między ul. Graniczną i Leśną zostanie przebudowany i zyska nową nawierzchnię. Z wewnętrznego pasa jezdni między Leśną a Tysiąclecia powstanie wjazd i wyjazd ze wspólnego przystanku autobusowo-tramwajowego.

– Z powodu kompleksowej przebudowy przejścia podziemnego trzeba będzie odkryć jego górną płytę w jezdni – wyjaśnia Krzysztof Serafiński. I przypomina, że od strony Manhattanu powstanie też nowa pochylnia, która ułatwi korzystanie z przejścia osobom poruszającym się na wózkach, rodzicom z wózkami i rowerzystom.

Do końca lipca wybudowana zostanie połowa nowego turbinowego ronda na skrzyżowaniu z Leśną, a także droga rowerowa i chodnik. Droga rowerowa po stronie osiedla Manhattan zyska asfaltowo-betonową nawierzchnię i „zamieni się” miejscem z chodnikiem. Dzięki temu chodnik będzie bliżej osiedla i piesi nie będą musieli wchodzić na drogę dla rowerów.

Rondo turbinowe – z wewnętrznego pasa będzie można jechać tylko prosto lub w lewo, a z zewnętrznego tylko prosto lub w prawo – po wybudowaniu docelowo poprawi także warunki wyjazdu z dróg podporządkowanych. To ważne, bo obecnie, szczególnie w godzinach szczytu, jest to mocno kłopotliwe.

Zwężenia do dwóch pasów jezdni przed i za rondem mają uspokoić ruch i zapewnić większe bezpieczeństwo pieszym. Tym bardziej, że w rejonie skrzyżowania z ul. Morcinka powstanie dla nich nowe przejście wraz z przejazdem rowerowym.

Wszystko zaczęło się we wrześniu 2021 roku, umowa, a teraz prace

We wrześniu 2021 roku w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej podpisana została umowa z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi wraz z całym torowiskiem tramwajowym. Odcinek między aleją Róż a skrzyżowaniem z ul. Kasprzaka za niemal 75,9 mln zł przebuduje firma ZUE SA z Krakowa.

- Linia tramwajowa to jedno, ale obok niej zmodernizowana zostanie cała nakładka drogowa, pojawią się nowe ronda, zintegrowane przystanki, nowe oświetlenie, przystanki, przejścia dla pieszych, nowe miejsca parkingowe wzdłuż całej osi miasta. Dlatego właśnie przeznaczamy ponad 50 mln zł z budżetu miasta, by ta modernizacja była kompleksowa. Na pewno cała oś miasta będzie przejezdna, ale będą zawężenia jezdni, przekładka ruchu na jeden kierunek, przy zamknięciu drugiego – mówił wówczas prezydent Marcin Bazylak.

– Mamy 30 lat doświadczeń w tego typu realizacjach. W regionie przebudowywaliśmy ostatnio m.in. torowiska w Zabrzu i budowaliśmy katowickie Centrum Przesiadkowe Zawodzie. Nie mogę obiecać, że modernizacja w Dąbrowie Górniczej nie spowoduje utrudnień, mogę jednak zapewnić, że zrobimy wszystko, by zrealizować zadanie na najwyższym poziomie i w założonym terminie – podkreślił wtedy Wiesław Nowak, prezes zarządu firmy ZUE S.A.

W miejskim zakresie inwestycji jest m.in. wspomniana przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa i przebudowa chodników, dróg pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja przejść podziemnych przy przystanku Gołonóg Damel i w pobliżu przystanku Gołonóg Centrum.

Zgodnie z umową prace między aleją Róż i ul. Kasprzaka mają potrwać do końca 2022 roku, ale mogą zostać przedłużone, jeśli pojawią się nieprzewidziane wcześniej kłopoty.

Zadanie pn. „Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od al. Róż do ul. Kasprzaka” jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. 1/3 tej wartości.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto