Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy do Dąbrowy Górniczej wrócą tramwaje? Układanie nowego torowiska na finiszu. Jest ponad 250 nowych słupów trakcyjnych

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej trwa wymiana całego torowiska tramwajowego i przebudowa układu drogowego na głównej osi komunikacyjnej miasta

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej trwa wymiana całego torowiska tramwajowego i przebudowa układu drogowego na głównej osi komunikacyjnej miasta Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Remont i przebudowa dróg oraz torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej trwają w najlepsze. Zimowe miesiące za nami, a to oznacza, że wykonawcy tej gigantycznej inwestycji przyspieszają z pracami w terenie, co też widoczne jest na całym 5-kilometrowym odcinku od pętli tramwajowej przy urzędzie pracy aż do ulicy Kasprzaka.

Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!

Przebudowa całego torowiska tramwajowego to duże wyzwanie, zwłaszcza, że trzeba wymienić szyny w obie strony (w stronę Będzina i byłej Huty Katowice) na odcinku wspomnianych 5 kilometrów, a do tego cała inwestycja toczy się na głównej osi komunikacyjnej miasta, gdzie ruch pojazdów osobowych oraz autobusów komunikacji miejskiej jest największy.

Układanie torowiska na finiszu, postawili ponad 250 nowych słupów trakcyjnych

Inwestycja rozpoczęła się jesienią 2021 roku. Sprawdziliśmy, jak przebiegają prace w mieście, czego możemy się spodziewać w najbliższych tygodniach i kiedy finał tego ogromnego przedsięwzięcia.

- Prace związane z budową torowiska klasycznego, czyli wydzielonej z jezdni, zbliżają się do zakończenia. Torowiska w tej technologii na większości odcinków są ułożone. Obecnie trwają prace związane z mechanicznym podbijaniem torowiska podbijarką torową. Ustanawiane są obrzeża betonowe wzdłuż torowiska. Wklejane są wkładki gumowe w komory łubkowe szyn, torowisko od strony pętli. po wykonaniu tych prac, jest już zasypywane tłuczniem i uzyskuje swój finalny kształt – mówi Joanna Olszówka, kierownik działu public relations w spółce Tramwaje Śląskie.

Od pętli do skrzyżowania z ul. Sienkiewicza torowisko jest już podbite. Po podbiciu torów można będzie przystąpić do odbudowy przystanków tramwajowych. Przystanek przy Hucie Bankowej został już wykonany.

- Podbijarka została przewieziona na drugi odcinek, gdzie obecnie podbija torowiska od alei Róż w kierunku Gołonoga. Podbicie torów otworzy tutaj możliwości wykonywanie obrzeży w torowisku, wkładek, zasypek jak również umożliwia to wykonawcy przystąpienie do prac związanych siecią trakcyjną – tłumaczy Joanna Olszówka.

Obecnie słupy, a jest ich ponad 250 na całym odcinku, są uzbrajane w uchwyty mocujące oraz wysięgniki torowe. Niebawem wykonawca będzie mógł przystąpić do rozwieszenia sieci trakcyjnej łańcuchowej na pierwszych sekcjach.

W ramach inwestycji modernizowane jest całe zasilanie sieci trakcyjnej kablami trakcyjnymi, które wraz ze wzrostem temperatur wykonawca będzie mógł zakończyć. Modernizowana jest również podstacja trakcyjna, gdzie prace są bardzo zaawansowane. Zabudowane zostały już nowe urządzenia.

- Prace związane z przebudową przejazdów torowo-drogowych postępują wraz z budową nowego układu drogowego w mieście. Na budowanych rondach będą wykonane nowe odcinki torowiska w płytach z wypełnieniem z żywic poliuretanowych – wyjaśnia Joanna Olszówka.

Czy wszystko będzie gotowe w 2023 roku?

Jak dowiadujemy się w Tramwajach Śląskich termin zakończenia prac jest uzależniony o postępu prac drogowych i prac na przejściach podziemnych. Prace torowe szczególnie na rondach i przejazdach postępują wspólnie.

- Zakończenie tych prac i wznowienie ruchu tramwajowego na całym odcinku planowane jest do 30 sierpnia tego roku – deklaruje Joanna Olszówka.

Na budowie pracują brygady od montażu torowiska, kabli trakcyjnych, podstacji trakcyjnej i sieci trakcyjnej. Liczba pracowników się zmienia, w zależności od potrzeb, podobnie jak liczba i rodzaj sprzętu budowlanego.

Wykonawcą całej inwestycji jest krakowska firma ZUE. Wartość prac dla zadania od al. Róż do ul. Kasprzaka wynosi 18,2 mln zł netto (22,4 mln zł brutto). A całość tej inwestycji – z częścią miejską, dotyczącą infrastruktury drogowej – ma kosztować łącznie 75,9 mln zł brutto. Wartość prac w zakresie Tramwajów Śląskich dla inwestycji od Będzina do al. Róż to z kolei 25,2 mln zł netto (31 mln zł brutto), a całość prac – z częścią miejską – to prawie 62 mln zł netto (76 mln zł brutto).

Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto