Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa droga przez Dąbrowę Górniczą. Na ul. Piłsudskiego i Królowej Jadwigi zmieni się wszystko

OPRAC.: PAS
Tak po przebudowie będzie wyglądała główna oś komunikacyjna Dąbrowy Górniczej, a więc przejazd ulicami Piłsudskiego i Królowej Jadwigi

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak po przebudowie będzie wyglądała główna oś komunikacyjna Dąbrowy Górniczej, a więc przejazd ulicami Piłsudskiego i Królowej Jadwigi Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE UM DG
Miasto zaprezentowało pięć wizualizacji, które pokazują dokładnie, jak będziemy poruszać się wkrótce główną osią komunikacyjną Dąbrowy Górniczej, a więc ulicami Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Wszystkie te zmiany są ważne dla kierowców, pieszych, rowerzystów, a także pasażerów komunukacji miejskiej. Ideą tych wszystkich nowości – co podkreśla miasto – jest bowiem uspokojenie ruchu, a więc stworzenie takich warunków, by właściciele pojazdów jeździli wolniej, a inni uczestnicy ruchu drogowego mogli czuć się bezpieczniej na jezdni. Czy to się uda? Zobaczymy. Fakt faktem zmian będzie mnóstwo, a więc warto się z nimi zapoznać już teraz.

Zamieszczone przez miasto wizualizacje udostępnił wcześniej na swoim profilu w mediach społecznościowych prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak, odpowiadając przy okazji na wiele pytań związanych z planowanymi korektami układu drogowego. Prace już się rozpoczęły w dzielnicy Gołonóg i Reden, gdzie trwają przygotowania do wymiany torowiska tramwajowego. Usunięta została część starego toru, a ruch odbywa się po jednym torze. To początek zmian, jakie widać na wizualizacjach.

- Zależy nam na uspokojeniu ruchu na ul. Królowej Jadwigi i al. Piłsudskiego. Chcemy, by mieszkańcy nie traktowali ich, jak autostrady. Stąd miejscami – m.in. przed nowymi przejściami dla pieszych i dojazdem do nowego ronda turbinowego – zawęzimy jezdnie do dwóch pasów. Kierowcom łatwiej będzie wtedy dostosować prędkość do obowiązującego w mieście ograniczenia prędkości do 50 km na godzinę – zapowiadają władze miasta.

Jak podkreślają, już budują alternatywę dla przejazdu ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Wiele zmian, szczególnie w centrum, zostanie wprowadzonych, gdy alternatywna trasa będzie gotowa, a tunel pod torami na przedłużeniu ulicy Kościuszki zostaniemy udostępniony kierowcom, pieszym i rowerzystom. To ostatnie powinno być możliwe w połowie 2022 roku. Wtedy też drogowcy przyspieszą z pracami na ul. Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Na razie trwają w ograniczonym rozmiarze, by nie korkować całego miasta.

Tak zmieni się ul. Piłsudskiego i Królowej Jadwigi: rondo, drogi rowerowe, wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe

Oto, jak będzie wyglądał ruch w mieście po zakończeniu wszystkich zaplanowanych inwestycji, związanych z odcinkiem od ronda przy al. Róż do ulicy Kasprzaka.

W przypadku odcinka alei Piłsudskiego od ul. Kasprzaka do ul. Tysiąclecia obie jezdnie na wysokości przejścia dla pieszych przy budynkach ul. Kasprzaka 4 i 6 (przy dawnym „Spaleniaku”) zawężone zostaną do dwóch pasów. To pozwoli na bezpieczniejsze przechodzenie na drugą stronę jezdni. Nieczynne od lat przejście podziemne zostanie natomiast zasypane. Powstaną nowe miejsca parkingowe na pasach jezdni wyłączonych z ruchu – na odcinku od przejścia dla pieszych do ul. Trzeciego Powstania Śląskiego. Na każdym z przejść dla pieszych powstaną przejazdy rowerowe – dzięki temu będzie można swobodnie, zgodnie z przepisami, jechać rowerem bez konieczności przeprowadzania go przez jezdnię.

Pomiędzy ul. Tysiąclecia i Morcinka, wzdłuż al. Piłsudskiego, powstanie droga rowerowa oraz chodnika. Przejście podziemne łączące Manhattan z Broadwayem zostanie wyremontowane. Prowadzić będą do niego nowe pochylnie, które ułatwią korzystanie osobom poruszającym się na wózkach, rodzicom z wózkami i rowerzystom. Przystanki autobusowe i tramwajowe zostaną połączone w jeden wspólny przystanek znajdujący się na pasie pomiędzy jezdniami. Wewnętrzne pasy ruchu przed przystankami zostaną wyłączone i posłużą jako zjazd dla autobusów. W ten sposób autobusy wjadą na wyremontowane torowisko i zabiorą pasażerów ze zintegrowanego przystanku. Później korzystając z pasa zjazdowego sprawnie i bezkolizyjnie włączą się do ruchu. Skrzyżowanie ulic Piłsudskiego, Morcinka i Leśnej zostanie przebudowane na rondo turbinowe, a jezdnia przed nim zostanie zawężona do dwóch pasów. Oznacza to, że z wewnętrznego pasa będzie można jechać tylko prosto lub w lewo, a z zewnętrznego – tylko prosto lub w prawo. Rozwiązanie to poprawi także warunki wyjazdu z dróg podporządkowanych, co obecnie, szczególnie w godzinach szczytu, jest mocno kłopotliwe. W miejscu dotychczasowego przejścia dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ul. Morcinka powstanie nowe przejście wraz z przejazdem rowerowym.

Od skrzyżowania z ul. Morcinka (stacja benzynowa Amic) do skrzyżowania z Alejami i ul. Poniatowskiego (targ) infrastruktura rowerowa będzie po obu stronach alei Piłsudskiego. Po stronie Damelu będzie to droga pieszo-rowerowa, a po stronie Zespołu Szkół Ekonomicznych droga rowerowa i chodnik. Przejście podziemne przy Damelu zostanie zlikwidowane i zastąpione przejściem dla pieszych oraz przejazdem rowerowym zlokalizowanym bezpośrednio przy istniejącej sygnalizacji świetlnej. Droga pieszo-rowerowa po stronie Damelu zostanie połączona z drogą rowerową na alejach Majakowskiego. Natomiast droga rowerowa wzdłuż targu połączy się z budowaną właśnie drogą na plantach. Utrzymane zostaną trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Ich szerokość będzie wynosiła 3 metry.

Przystanki autobusowe zostaną zlokalizowane bliżej targu, podobnie jak przystanki tramwajowe, które będą przesunięte na wysokość obecnych przystanków autobusowych. Dzięki temu rozwiązaniu powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy – nie trzeba będzie zbiegać do przejścia podziemnego, by przesiąść się na autobus lub tramwaj, bo sprawną komunikację między przystankami zapewni nowe przejście dla pieszych w poziomie jezdni. Przejście podziemne w rejonie ul. Wojska Polskiego zostanie zachowane, ale bez wyjść na perony. Zmieniona zostanie geometria jezdni. Od Wojska Polskiego do nowego przejścia dla pieszych jezdnia zostanie zawężona z trzech pasów do dwóch. Trzy pasy ponownie pojawią się przed sygnalizacją świetlną przy Alei Majakowskiego. Podobnie będzie na jezdni w kierunku centrum miasta: od targu dwa pasy, a w rejonie ul. Reymonta i dalej do skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego – trzy pasy. Na całym odcinku – wzdłuż jezdni w kierunku centrum – powstanie droga rowerowa i chodnik.

Na odcinku od ul. Wojska Polskiego do alei Róż po stronie jezdni w kierunku centrum powstanie chodnik i droga rowerowa zakończona wjazdem do przejścia podziemnego przez pochylnię. Pochylnie przy przejściu będą trzy: poza wspomnianą powyżej, także po stronie Merkurego i przy Zespole Szkół Technicznych. Powstanie zjazd i wyjazd z ul. Orzeszkowej na ul. Królowej Jadwigi. W tym miejscu, jak i przy skrzyżowaniu z ul. 1 Maja, powstaną przejścia dla pieszych z przejazdami rowerowymi. Przy alei Róż powstanie drugi (po Manhattanie) zintegrowany przystanek autobusowo–tramwajowy: w kierunku Gołonoga autobus wjedzie na torowisko z tarczy ronda, w kierunku centrum wjazd na torowisko odbędzie się z wewnętrznego pasa ul. Królowej Jadwigi. Po przebudowie każda jezdnia przy dojeździe do ronda będzie miała po dwa pasy służące do jazdy w lewo lub w prawo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto