Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe tory w Dąbrowie Górniczej - w tunelu lub na estakadzie. Oto stanowisko Centralnego Portu Komunikacyjnego

Piotr Sobierajski
arc.
2 marca o godz. 14 otrzymaliśmy stanowisko Centralnego Portu Komunikacyjnego, dotyczące koncepcji budowy nowych torów w Dąbrowie Górniczej. Wynika z niego, że koncepcja przebiegu nowych torów w mieście może mieć kilka wariantów.

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada budowę lotniska pomiędzy Łodzią a Warszawą, a także nowych dróg i torów, które mają skomunikować je z pozostałymi częściami kraju. Planowane przebiegi nowych linii kolejowych w wielu miejscowościach przebiegają przez tereny mieszkalne. Jak wynika z informacji Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej projektanci wytyczyli tory przez środek Błędowa i Kuźniczki Nowej. Ich realizacja wiązałaby się więc z wyburzeniem dziesiątek domów i skutkowała poszatkowaniem dzielnicy. Podobnie jest w śródmieściu, gdzie nowa linia kolejowa została narysowana wzdłuż plant przy ul. Poniatowskiego (przy targowisku miejskim), dalej plantami wzdłuż ul. Korczaka do ul. Wojska Polskiego i przecinając DK94 oraz ul. Staszica w stronę Sosnowca.

Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego uważają, że nic nie jest jeszcze przesądzone i czekają na głosy mieszkańców Dąbrowy Górniczej w konsultacjach.

- Co bardzo ważne, przedstawiona dotychczasowa koncepcja zakłada, że nasza linia przejdzie przez centrum Dąbrowy Górniczej w płytkim tunelu, co wyklucza kolizje z istniejącą zabudową. Przypominam, że jako inwestor mamy na etapie projektowym możliwość przeprowadzenia linii w poziomie „-1”, czyli w tunelu, albo „+1”, czyli na estakadzie – tłumaczy Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR w Centralnym Porcie Komunikacyjnym. - W przypadku Błędowa i Kuźniczki Nowej realizacja tego przedsięwzięcia nie wiązałaby się z „wyburzeniem dziesiątek domów” i nie skutkowałaby „poszatkowaniem dzielnicy”. W tylko jednym z wariantów istnieje kolizja z kilkoma budynkami, ale ostateczny przebieg nie jest jeszcze przesądzony – dodaje.

Strategiczne Studium Lokalizacyjne zawiera założenia budowy nowych linii kolejowych CPK. Jak podkreśla Konrad Majszyk konsultacje ogłoszone zostały po to, żeby przeprowadzić inwestycje w zgodzie z mieszkańcami, w tym przypadku Dąbrowy Górniczej i okolic. - Konsultacje potrwają do 10 marca i gorąco zachęcam mieszkańców do składania uwag. Konsultacje ogłosiliśmy po to, żeby sprawdzić, czy nasze propozycje są akceptowalne, a tam, gdzie nie są, spróbować znaleźć inne rozwiązania. Ustalenia w sprawie ostatecznego przebiegu linii będą podejmowane na dalszych etapach procesu inwestycyjnego, po przeprowadzeniu m.in. zaplanowanych także na ten rok konsultacji społecznych na poziomie gmin oraz szczegółowych analiz technicznych i środowiskowych (w tym dotyczących obszarów chronionych) – przekonuje Konrad Majszyk.

Przedstawione Strategiczne Studium Lokalizacyjne jego zdaniem nie przesądza o ostatecznym przebiegu linii kolejowych. Dokument ma charakter ogólnokrajowy i jego celem jest określenie korytarzy, wewnątrz których możliwe będzie w przyszłości zlokalizowanie linii.

- Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do zgłaszania uwag do SSL. Konsultacje z mieszkańcami potrwają do 10 marca br. Formularz do składania uwag, jak również komplet dokumentów, do których można je zgłaszać, znajdują się na stronie: konsultacje.cpk.pl. Wszystkie opinie, jedna po drugiej, zostaną dokładnie przeanalizowane. Naszym celem jest zaprojektowanie i budowa linii kolejowych w największej zgodzie z mieszkańcami – podkreśla Konrad Majszyk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto