M103 to trzecia metrolinia w Dąbrowie Górniczej, po uruchomionej w maju 2021 roku linii M2 i kursującej od listopada linii M109. Pierwsza z nich łączy Dąbrowę Górniczą z Katowicami, druga kursuje do Sławkowa. Tym razem Zarząd Transportu Metropolitalnego postanowił połączyć Bobrowniki w powiecie będzińskim z Dąbrową Górniczą.
W Dąbrowie Górniczej M103 kursuje niemal po tej samej trasie co linia nr 79, obsługując przystanki: Marianki, Marianki Letnia (nż), Park Zielona Krzyż Powstańczy (nż), Park Zielona Centrum Sportu, Park Zielona Las (nż), Park Zielona Promenada, Korzeniec Zielona, Fabryka Pełna Życia i Dworzec PKP [zobacz także – nowe nazwy kilkudziesięciu przystanków w Dąbrowie Górniczej].
– Mimo że trasa nowej metrolinii w naszym mieście prawie pokrywa się z trasą linii 79, zdecydowaliśmy o pozostawieniu tej drugiej, dzięki czemu mieszkańcy Marianek i Korzeńca zyskają więcej połączeń do i z centrum miasta – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Dodatkowe połączenia z Ratanic do śródmieścia
Szesnaście dodatkowych połączeń do i z centrum mieszkańcy Marianek i Korzeńca oraz Ratanic zyskali w dni robocze dzięki nowej linii minibusowej 641. W weekend to 24 kursy dziennie. Linia 641 uzupełnia „luki” w rozkładzie linii 242, co jednak istotne, do centrum nowa linia jedzie nie przez Podłosie i Niepiekło, jak 242, lecz właśnie przez Marianki i Zieloną.
Z parku Zielona została natomiast wycofana linia 716, która nad Pogorię III od 14 stycznia kursuje przez centrum miasta z alei Majakowskiego oraz w czterech wybranych kursach z Gołonoga. Docelowo wszystkie kursy 716 nad Pogorię III zaczynać się będą w Gołonogu. Będzie to możliwe od połowy roku, gdy ZTM rozstrzygnie ogłoszony niedawno przetarg na obsługę linii 716.
Pięć linii dojeżdża już do nowego centrum przesiadkowego
Wraz z uruchomieniem M103 wszystkie linie, które do tej pory kończyły trasę na ul. Limanowskiego, obsługują przystanek Fabryka Pełna Życia (dawniej Pałac Kultury) w drodze do i z centrum przesiadkowego przy dworcu PKP. Wszystkie wspomniane linie, a więc 16, 79, 242, 641 i M103 na przystanku przed dworcem zatrzymują się na stanowisku nr 2.
W nowym centrum przesiadkowym w śródmieściu Dąbrowy Górniczej trwają jeszcze prace wykończeniowe. Powstają tu bowiem także m.in. nowe miejsca parkingowe - w sumie 275 po obu stronach linii kolejowej - a także całkiem nowy układ drogowy, którego głównym elementem jest otwarty w październiku ubiegłego roku wiadukt kolejowy, pod którym kierowcy mogą teraz bezkolizyjnie przejechać na drugą stronę miasta. Wszystkie prace mają się zakończyć do końca pierwszego kwartału 2023 roku.
W kolejnych miesiącach pod dworzec sukcesywnie kierowane będą następne linie. Docelowo pod dworcem zatrzymywać się będą także: 28, 55, 116, 140, 182, 604, 612, 637, 690, 928 i M109.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?